וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשים שבני הזוג שלהן מעשנים קנאביס בסיכון גבוה יותר להפלות

מחקר גילה שכאשר גברים עישנו קנאביס יותר מפעם בשבוע לפני ההתעברות של בנות זוגן, הסיכון להפלת העובר גבר משמעותית. המחקר לא מסביר מדוע זה עלול לקרות, אך מתווסף למחקרים קודמים בנושא הקשר המטריד בין קנאביס לפוריות ולהריון

תחרות מריחואנה באורוגוואי, 19 ביוני 2016. AP
העדויות על ההשפעה השלילית של קנאביס בתקופת ההריון הולכות ומצטברות. קנאביס/AP

בשנים האחרונות הפך השימוש בקנאביס לחוקי בחלק מהמדינות בארה"ב, ואמריקאים רבים מנצלים זאת. ההערכה היא שמדובר ב-37 מיליון אמריקאים, נכון לשנת 2017, כולל מספר הולך וגדל של נשים בהריון. כיום הקנאביס חוקי לשימוש רפואי ב-33 מדינות, ולשימוש "פנאי" ב-11. מחקר חדש אולי יגרום לחלק מהם לשקול לקחת הפסקה מזה, בעיקר אם הם מנסים לעשות ילד.

לא מעט מחקרים נעשו על השפעות הקנאביס על הפוריות, והמסקנות שעלו מהם נעו על הספקטרום מטוב לרע: יש הטוענים שזה לא מוריד את הסיכוי שנשים יכנסו להריון, שהעישון של האם מסוכן לה ולעובר, אחרים אומרים שזה עשוי לשפר את ספירת הזרע, ולעומתם יש טענה שהזרע של גברים שמעשנים יותר מדי הוא באיכות ירודה, או עלול לפגוע בהתפתחות העובר. נראה שהרוב מסכימים על כך שבני זוג שרוצים ילד צריכים להימנע מצריכת קנאביס לפחות חצי שנה לפני ההתעברות, בין היתר כדי לשפר את הסיכוי להצליח להרות.

במחקר החדש, שנערך באוניברסיטת בוסטון, עקבו החוקרים אחר 1,413 זוגות במשך חודשיים לפני שנכנסו להריון. רק חלק קטן מהגברים, 9.3 אחוזים, אמרו שהם השתמשו בקנאביס פחות מפעם בשבוע, ו- 8.3 אחוזים אמרו שהם השתמשו יותר מפעם בשבוע. בסך הכל 18.3 אחוזים מההריונות שנצפו במחקר הסתיימו בהפלות. החוקרים גילו שכאשר גברים השתמשו בקנאביס יותר מפעם בשבוע לפני ההתעברות, הסיכון של בנות זוגן להפיל את העובר היה כפול. סיכון כזה לא נמצא כל עוד הגברים שמרו על מינון נמוך מפעם בשבוע. לא היה תיעוד במחקר לשימוש בקנאביס של הנשים שלקחו בו חלק.

שימוש בקנאביס (אילוסטרציה). GettyImages
הבעיה מתחילה כשזה קורה יותר מפעם בשבוע. גבר מגלגל ג'וינט/GettyImages

המדענים נמצאים עדיין בשלבים המוקדמים של הבנת השפעת הקנאביס על פריון ועל התפתחות העובר. המחקר החדש הוצג באיגוד האמריקאי לפוריות וטרם נבדק על ידי מדענים אחרים, והוא הסתכל רק על הנתונים, ולא על האופן שבו קנאביס עלול לשבש את ההיריון. בנוסף, המחקר מצביע על נתונים ממחקר קודם שהעלו את האפשרות לקשר בין שימוש בקנאביס ואיכות זרע ירודה, ולראיות שמצביעות על בעיות פוריות אפשריות כתוצאה מכך; הוא לא מנסה להסביר כיצד ומדוע קנאביס עשוי להוביל להפלות.

חשוב לזכור ששיעור ההפלה לפני השבוע העשרים להריון בארה"ב הוא כ-20 אחוזים ללא קשר למספר האנשים המשתמשים בקנאביס, אך המכללה האמריקאית לגניקולוגיה (ACOG) מזהירה שקנאביס עלול להפריע להתפתחות המוח של התינוק, וממליצה לנשים להפסיק להשתמש בו אם הן מנסות להיכנס להריון. כיוון שפוריות הגברים מהווה 40 אחוז מהפריון המשותף של בני הזוג, מומלץ לזוגות שמנסים להקים משפחה לקחת את תוצאות המחקר החדש בחשבון.

אז קנאביס זה טוב או רע לבריאות?

בקרב מדענים יש הסכמה גורפת לגבי יתרונותיהם של חלק ממרכיבי הקנאביס: הוא הוכח כיעיל לטיפול בהפרעות נוירולוגיות מסוימות והתקפי פרכוס, מפחית בחילות ומשפר את התיאבון בקרב חולי סרטן שעוברים כימותרפיה, מפחית חרדות, משמש אלטרנטיבה לאופיואידים הממכרים עבור חולי כאב כרוניים ועוד. למרות רשימת היתרונות המרשימה, אנחנו עדיין לא יודעים הרבה על השפעות בריאותיות אחרות של הקנאביס. מדענים עדיין נאבקים להשיג ממנו למטרות מחקר כיוון שהוא נשאר בלתי חוקי ברמה הפדרלית. ועד שזה ישתנה אין מספיק נתונים לדעת בוודאות את כלל ההשפעות הבריאותיות שלה, לטוב ולרע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully