וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם עישון ג'וינט מסוכן לריאות כמו עישון סיגריה רגילה?

ד"ר מיכאל קוצ'וק, מאמר אורח

25.7.2019 / 8:30

רבים מאמינים שעישון קנאביס מזיק הרבה פחות מסיגריות - בגלל המרכיבים הפעילים הבריאים של הצמח. בפועל, עישון ג'וינט הוא גרוע ממש כמו עישון סיגריה ועלול לגרום למחלות ריאה שונות. ד"ר מיכאל קוצ'וק, מנהל יחידת ריאות במרכז הרפואי הלל יפה מסביר ומזהיר

עריכת וידאו: ניר חן

בסרטון: כל הפרטים על רפורמת הקנאביס של משרד הבריאות

בשנים האחרונות חלה עלייה בשימוש הרפואי בצמח הקנאביס ובביקוש של החולים לקבלו על מנת להתמודד עם תסמינים שונים. השפעת הקנאביס שונה מאדם לאדם ויכולה לבוא לידי ביטוי בהפחתת כאב, הגברת תיאבון, רפיון שרירים, ירידה בלחץ תוך עיני ועוד. בישראל אושר השימוש בו בשנת 2011 בתוספת לטיפול לחולי סרטן, חולים הסובלים מכאבים כרוניים, מחלות דלקתיות, טרשת נפוצה, פרקינסון וכו'.

במשך העשורים האחרונים בוצעו אינספור ניסיונות להפוך את הקנאביס לתרופה ולהכניסה לשימוש רפואי מבוקר. הבעיה העקרונית בקנאביס בצורתו המקורית היא הכמות הלא מבוקרת של החומר הפעיל הפסיכואקטיבי (THC) בתוך המנה ולכן ישנן ניסיונות ליצור תרופות על בסיס החומר הפעיל "הרפואי" בצמח (CBD). כיום הקנאביס הרפואי עובר בקרת איכות מסודרת של משרד הבריאות: הוא גדל ללא חומרי הדברה, בחממות מסודרות, תחת בקרה ופיקוח קפדני, בשונה מקנאביס מקורי.

עוד בנושא:
7 דברים שלא ידעתם על קנאביס רפואי
מטופלי קנאביס רפואי שואלים: מה עושים עם המאנץ'?
כמה זמן סמים באמת נשארים בגוף שלכם?

ניתן לצרוך קנאביס רפואי במגוון שיטות, החל מאכילת מאכלים המכילים אותו, שתיית מיצים המופקים ממנו, נטילת תמיסה או שמן המופקים מן הצמח וכלה באידוי ועישון. השימוש הנפוץ ביותר בארץ הוא על ידי עישון הקנאביס באמצעות סיגריה מגולגלת, וכאן מתחילה הבעיה.

אישה מגלגלת ג'וינט של מריחואנה. ShutterStock
לא בטוח יותר מעישון סיגריה. אישה מגלגלת ג'וינט/ShutterStock

קנאביס רפואי לעומת סיגריה רגילה

חשוב שציבור מעשני הקנאביס ידע כי המרכיבים הנלווים של עשן הסיגריה ועשן הקנאביס זהים ולכן הסכנה לפתח מחלות ריאה למיניהן מעישון קנאביס זהה בדיוק לאותו הסיכוי לפתח את המחלות כתוצאה מעישון של סיגריה רגילה

רובנו מודעים לעובדה שעישון סיגריות עלול לגורם למחלות ריאה כרוניות ולסרטן ריאות - שתי הסיבות הנמצאות בראש רשימת שיעורי התמותה בעולם. הדעה הרווחת בקרב הציבור היא שעישון קנאביס הוא בטוח יותר ואינו פוגע בבריאות הריאה.

חשוב שציבור מעשני הקנאביס ידע כי המרכיבים הנלווים של עשן הסיגריה ועשן הקנאביס זהים ולכן הסכנה לפתח מחלות ריאה למיניהן מעישון קנאביס זהה בדיוק לאותו הסיכוי לפתח את המחלות כתוצאה מעישון של סיגריה רגילה. שימוש בקנאביס באופן קבוע גורם לשיעול כרוני וייצור ליחה, בדומה לסיגריה רגילה. אנשים עם מחלת ריאה הנגרמת על ידי עישון, נמצאים בסיכון גבוה יותר לפגיעה ריאתית נוספת בעודם מעשנים את הקנאביס.

נכון להיום, המחקרים אינם חד משמעיים כיוון שלא עבר מספיק זמן בכדי לבחון לעומק את השפעות הקנאביס בקרב מעשנים ולהגיע למסקנות חד משמעיות לגבי ההשפעה המדויקת של עישון הקנאביס על גוף האדם. ולמרות זאת, שימוש בקנאביס בטבליות, שמן או טיפות אף הוא עדיף.

חשוב גם לציין כי על אף העדויות לכך שקנאביס עשוי לסייע לחולים הסובלים ממצבים רפואיים מסוימים ולהקל על סבלם, הקנאביס עדיין מוגדר כ"סם מסוכן". על פי ההגדרות הקיימות של משרד הבריאות, הקנאביס אינו תרופה, אינו רשום כתרופה ובטיחותו למטרות רפואיות טרם הוכחו ולכן יש ליטול אותו רק במידת הצורך ובאישור רפואי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully