וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטופלי קנאביס רפואי שואלים: מה עושים עם המאנץ'?

יפית קסלר, מאמר אורח

16.7.2017 / 12:48

עשרות אלפי חולים בישראל משתמשים בקנאביס רפואי כדי להקל על סבלם ממחלות וכאבים כרוניים. התרחבות השימוש יצרה בעיה חדשה – מה עושים עם בולמוסי הרעב האופייניים וכיצד נמנעים מהשמנה? דיאטנית מומחית עונה

קנאביס רפואי. ShutterStock
מביא עמו התמודדויות חדשות בתחום האכילה/ShutterStock

בשנים האחרונות עולה מספר האנשים המשתמשים בקנאביס במרשם רופא, בשל מחלות כמו סרטן, קרוהן, טרשת נפוצה, פרקינסון או מצבים רפואיים אחרים כמו כאבים כרוניים ופוסט טראומה. נכון ל-2017 מקבלים כ-30 אלף חולים בישראל טיפול בקנאביס רפואי.

הקנאביס הרפואי, שעל פי הוראות פקודת הסמים המסוכנים מוגדר כסם, הוא שחקן חדש בתחום הטיפול ברישיון בישראל. הקנאביס אינו רשום כתרופה, אך עם זאת קיימות עדויות לכך שהוא עשוי לסייע לחולים הסובלים ממצבים רפואיים מסוימים ולהקל על סבלם.

עוד בנושא:
המחלה המסתורית שתוקפת מעשני קנאביס
מחקר ישראלי גילה: קנאביס מסייע לאיחוי עצמות שבורות
בקטנה: 6 המלצות לנשנושים בריאים

אישה אוכלת ליד המקרר. ShutterStock
אתגר משמעותי במיוחד למטופלים עם עודף משקל ומי שעברו ניתוח בריאטרי/ShutterStock

השימוש בקנאביס, יחד עם השפעתו המיטיבה בניהול כאבים, בחילות ועוד, מביא עמו התמודדויות חדשות בתחום האכילה בשל השפעתו מעודדת התיאבון. הדבר משמעותי במיוחד בקרב מטופלים הסובלים מעודף משקל, ובמטופלים שעברו ניתוח בריאטרי (קיצור קיבה). לאחרונה מגיעים אלי יותר ויותר מטופלים עם שאלה חדשה – תגידי, דיאטנית, מה עושים עם המאנץ'?

ראשית, נבין את המנגנון: הקנאביס משפיע דרך המערכת הקנבינואידית, שקולטניה נמצאים בעיקר במוח ובמערכת העצבים, אך גם במערכת העיכול. בין יתר השפעותיו של צמח הקנאביס, הכוללות הקלה בכאבים והפחתת בחילות, ניכרת השפעה על בקרת צריכת המזון, ובמילים פשוטות – הוא גורם לנו לרעב ולדחף לאכול (מה שמכונה "מאנץ'").

השימוש ההולך ומתרחב בקנאביס הרפואי דורש התייחסות ייחודית לתחום האכילה, אך מכיוון שהקנאביס מוגדר כסם והתפיסה לגביו מוצפת בסטיגמות על אף השימוש הנפוץ, מטופלים רבים חוששים להעלות את הנושא מול המטפלים. גם בקרב קהילת המטפלים הדיאטנים, השימוש בקנאביס לא מדובר מספיק ביחס לגודל התופעה ויש לגביו התייחסות מועטה מאוד בכנסים ובפורומים מקצועיים.

עוד באותו נושא

האם צריך לתת קנאביס רפואי גם לילדים?

לכתבה המלאה
עישון ג'וינט מריחואנה סמים אמסטרדם. ShutterStock
אל תעשנו כשאתם רעבים/ShutterStock

הנה מספר המלצות לניהול האכילה בעת השימוש בקנאביס רפואי, כדי למנוע או להפחית אובדן שליטה באכילה ועלייה במשקל:

תכננו שעות אכילה מסודרות. זה ישמור עליכם במסגרת, כך שאם תדעו שאתם אוכלים למשל ב-11:00 יש פחות סיכוי שתתחילו לנשנש ברבע ל-11. אם עישנתם ואתם מרגישים צורך לאכול תוכלו להקדים את הארוחה הקרובה.

השתדלו לדעת מה אתם הולכים לאכול בכל ארוחה. כיוון שאנחנו נוטים לאכול מה שהכי זמין ונגיש, אם נדע שמתוכנן לנו לאכול כריך, לא נתפתה לפתוח שקית במבה במקום, ובאופן כללי פחות נתפזר לנשנושים.

אל תעשנו כשאתם רעבים. כשהגוף נמצא בחסך קלורי, אנחנו נוטים להימשך יותר למזון פחמימתי, שומני ומתוק, ויכולת בחירת המזון שלנו חלשה יותר. כדאי לאכול ארוחות מסודרות במהלך היום ולא להגיע לסוף היום או לשעה שאתם מעשנים בה מאוד רעבים.

התאימו את הארוחה לזמני השימוש בקנאביס. תחליטו מראש שתאכלו את הארוחה יחד עם השימוש בקנאביס. כיוון שהקנאביס עלול להגביר את הרעב, בנו את הארוחה כך שתהיה בעלת נפח גדול יחסית. כדי להוסיף נפח במינימום קלוריות אפשר להגדיל את כמות הירקות והחלבון.

טוסט עם גבינה צהובה מותכת. ShutterStock
אנחנו לא מסטולים והתמונה הזאת עושה לנו מאנץ'. כמו כן, זה עדיף על צ'יפס/ShutterStock

גם מאנץ' מתוק או מלוח אפשר לעשות בריא יותר. אם למשל החשק שלכם הוא מלוח וקראנצ'י, במקום צ'יפס תוכלו להכין טוסט עם גבינה צהובה וביצה קשה (הגדלת נפח מחלבון, זוכרים?). אם מתחשק לכם משהו "להתעסק" איתו לאורך זמן, במקום במבה או ביסלי אפשר לנשנש אדממה (פולי סויה) או גרגרי חומוס. למשקיעים אפשר להכין פופקורן בסיר, כך שכמות השמן והמלח תהיה בשליטתכם. אם החשק שלכם הוא לכיוון המתוקים, לפני שפותחים חבילת ופלים, אפשר להקפיא מראש ענבים וליהנות מהם, או למשקיעים אפשר להכין מוזלי עם יוגורט, פירות ודבש. גם קרטיבים יכולים להיות פתרון טוב.

כשאתם אוכלים, עצרו לבדוק - האם אתם מלאים? לפעמים אנחנו לא שמים לב שאנחנו כבר שבעים, וממשיכים לאכול מעבר לכמות המתאימה. שימו לב שאתם אוכלים לאט, כדי שתוכלו להרגיש את השובע, שמגיע לאחר כ-20 דקות. כדאי גם להיעזר בצלחות קטנות ולא להעמיס כמות גדולה מראש.

שתו הרבה מים. אנשים נוטים לבלבל בין צמא לרעב. שתייה מרובה תעזור לכם להרגיש טוב יותר מתי אתם מלאים. זה אולי נשמע לכם בנאלי, אבל זה עובד.

לא הצלחתם להשתלט על האכילה ואתם מרגישים שאתם מאבדים שליטה? התייעצו עם איש מקצוע - דיאטנית המתמחה בטיפול בעודף משקל תוכל לעזור לכם ליישם הרגלים חדשים המותאמים לטיפול שאתם מקבלים.

הכותבת היא דיאטנית בריאטרית M.sc, RD בקבוצת אסיא מדיקל, אסותא רמת החייל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully