וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר חדש מסביר למה רופאים כל כך מפחדים מקנאביס רפואי

לא מעט אנשים שנזקקים לקנאביס רפואי נתקלים ברופאים שנרתעים מהתרופה הזו. מחקר חדש של אוניברסיטת חיפה מגלה כעת כי הסיבה לכך היא לא מידע רפואי אלא שיקולים חברתיים ודעות קדומות

קנאביס רפואי. ShutterStock
קנאביס רפואי/ShutterStock

קנאביס רפואי תמיד היה נושא שנוי במחלוקת, ובשנה האחרונה נראה כי הנושא הסתבך עוד יותר. מאות חולים מוחים מדי יום על רפורמת הקנאביס ומתלוננים שהם לא מצליחים להשיג את התרופה שעוזרת להם כל כך. אבל עוד לפני השינויים האחרונים, חולים מתלוננים כבר שנים שהם צריכים להתמודד עם בירוקרטיה מזעזעת כדי לקבל מרשם לקנאביס, וכי מעטין הרופאים שמוכנים לאשר להם מזור לכאביהם.

מחקר חדש של אוניברסיטת חיפה נדרש לסוגיה זו בדיוק, ובחן מה גורם לרופאים לא לתת מרשמים לקנאביס רפואי. לפי המחקר, חלק מהשיקולים של רופאים האם להמליץ על מתן קנאביס רפואי אינם נובעים ממניעים רפואיים, אלא קשורים לנורמות ועמדות כלליות לגבי השימוש בסמים. "ניתן היה לחשוב שרק שיקולים רפואיים יעמדו בבסיס ההחלטה של רופאים כשהם מחליטים לאשר או לא לאשר מתן של קנאביס רפואי, אולם במחקר שלנו ראינו שגורמים חברתיים כמו חששות משימוש לרעה בקנאביס או התפיסה כי קנאביס מזוהה עם מסוממים ועבריינים השפיעו גם הם על ההחלטה הסופית של הרופאים", אמר ד"ר יובל זולוטוב מעורכי המחקר.

מדיניות הקשורה לקנאביס רפואי עוברת בשנים האחרונות שינויים רבים הן בישראל והן בעולם, והשימוש בקנאביס לצרכים רפואיים הולך וגדל באופן דרמטי. הערכה היא כי בישראל יש כיום כ-50 אלף מטופלים בעלי רישיון לקנאביס רפואי. שתי הקבוצות העיקריות של מטופלים מורשים הם חולי סרטן ואנשים הסובלים מכאב כרוני.

חוששים שהמלצה על קנאביס תחשוף אותם לאלימות

לדברי החוקרים, מעט מאוד ידוע בספרות המקצועית על הגורמים שמשפיעים על הרופאים לשלב טיפול בקנאביס רפואי בפרקטיקה שלהם. במחקר הנוכחי, שפורסם בכתב העת Journal of Pain and Symptom Management, ביקשו ד"ר זולוטוב וד"ר שרון שניטמן מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה יחד, עם ד"ר סימון וולפסון מבית הספר לרפואה בטכניון והקריה הרפואית רמב"ם, לבדוק את תפיסותיהם של הרופאים בנושא ואת הגורמים העומדים בבסיס החלטתם בנוגע להמלצה על קנאביס רפואי.

במחקר השתתפו 247 רופאים, מתוכם: 80 אונקולוגים, 69 מומחים ברפואת כאב, ו-98 רופאי משפחה. המשתתפים מילאו שאלונים שבדקו עמדות, נורמות, תפיסות והערכה עצמית של ידע. בנוסף, מדדו החוקרים את כוונות הרופאים המשתתפים במחקר להמליץ על קנאביס רפואי עבור שני תיאורי מקרה רפואיים מתוקפים: האחד של חולה סרטן והשני של חולה בכאב כרוני.

מריחואנה רפואית. ShutterStock
לרופאים נוח יותר לרשום קנאביס לחולי סרטן מאשר לסובלים מכאב. קנאביס רפואי/ShutterStock

מתוצאות המחקר עולה כי גם גורמים חברתיים שאינם קשורים לשאלה האם השימוש בקנאביס עשוי לסייע מבחינה רפואית למטופל, משפיעים על חלק מהרופאים כשהם מחליטים האם לתת קנאביס רפואי כחלק מהטיפול. כך למשל אמרו הרופאים כי המלצה על קנאביס רפואי עלולה לחשוף אותם לאלימות או לאינטראקציות אגרסיביות עם מטופלים. חלק מהרופאים מביעים חשש משימוש לרעה בקנאביס, ומזליגה של קנאביס רפואי לשוק השחור, וחלקם אף רואים בו כסם מסוכן המזוהה עם מסוממים ועבריינים.

עוד עולה מהמחקר, כי הכוונות להמלצה על קנאביס רפואי לחולה אונקולוגי היו גבוהות ב-14 אחוזים (בממוצע) מכוונות להמלצה על קנאביס רפואי לחולה כאב כרוני. "ייתכן וקנאביס רפואי הוא שנוי במחלוקת גדולה יותר כטיפול בכאב כרוני לעומת טיפול תומך בתחום האונקולוגי - וזאת על אף ששתי ההתוויות מוכרות ומאושרות על ידי משרד הבריאות ועל אף שקיימות עדויות מדעיות התומכות בשימוש בקנאביס רפואי עבור שתי ההתוויות", אמר ד"ר זולוטוב.

"בימים אלה משרד הבריאות עובד על הטמעת שינויים במדיניות הקשורה לקנאביס רפואי, ותחום זה משתנה במדינות רבות ברחבי העולם. מודעות גדולה יותר לתפיסות ולעמדות של רופאים וכן מודעות גדולה יותר לגורמים המשפיעים על כוונותיהם להמליץ על קנאביס רפואי הם הכרחיים לעיצוב המדיניות המשתנה של תחום זה. ללא הבנה מעמיקה שכזו, יישום אפקטיבי של המדיניות מוטל בספק", סיכמו החוקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully