וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טחב עם שם דוחה עשוי להיות יעיל יותר מקנאביס בהקלה על כאב

31.10.2018 / 9:12

הטחב שאופייני לצמחיית ניו זילנד ואוסטרליה גורם להשפעות כמעט זהות לאלה של החומר הפסיכו-אקטיבי שמצוי בקנאביס, מינוס ה"היי" והבעיות החוקיות. "זו הגרסה המשופרת של THC", אומרים החוקרים

טחב הכבד. ShutterStock
השם לא משהו, אבל יש לו פוטנציאל עצום. טחב הכבד/ShutterStock

מדענים משוויץ סבורים שהם גילו צמח שיכול להיות יעיל יותר מקנאביס בטיפול והקלה על כאב. מדובר בסוג של טחב, שהוא חלק מהצמחייה האופיינית לניו זילנד ואוסטרליה ונושא את השם המאוד לא מחמיא: liverwort (טחב הכבד).

מזה שני עשורים כבר ידוע שטחב הכבד מעיל תרכובת בשם PET (perrottetinene) שדומה מאוד בהרכבה ל-THC (tetrahydrocannabinol), שהוא החומר הפעיל בקנאביס. אולם, למרות שיש שפע של ראיות אנקדוטליות לכך שטחב הכבד יכול לגרום לכם לסוטול חוקי, עד לאחרונה המדע לא ממש ידע הרבה על הפרמקולוגיה של הצמח הזה. קרי, על השימושים הרפואיים האפשריים שלו.

עוד בנושא:
7 דברים שלא ידעתם על קנאביס רפואי
יותר נשים מעשנות גראס בהריון והרופאים לא יודעים עד כמה זה מזיק
האם מעשני מריחואנה עושים יותר סקס מאחרים?

שדה לגידול מריחואנה בפאתי מונטיבידאו, אורוגוואי, 19 ביולי 2017. רויטרס
צמחים כמעט זהים ש-300 מיליון שנות אבולוציה מפרידות ביניהם. צמחי קנאביס/רויטרס

חוקרים מאוניברסיטת ברן בשוויץ ביצעו ניסוי בעכברים כדי להוכיח לראשונה שהחומר הפעיל בטחב הכבד פועל בצורה דומה ל-THC. אם ממצאיהם יאוששו בביקורת עמיתים ובניסויים נוספים, משמעות הדבר תהיה שיהיה בידינו צמח נוסף, שאינו קנאביס, שממנו ניתן להפיק חומר תואם קנאבינואיד.

"זה מדהים שישנם רק שני צמחים, ש-300 מיליון שנות אבולוציה מפרידות ביניהם, שמייצרים קנאבינואידים פסיכו-אקטיביים", אמר יורג גרטש, חוקר מאוניברסיטת ברן המתמחה בפרמקולוגיה מולקולרית של המערכת האנדו-קנבינואידית ומי שעמד בראש המחקר הנוכחי, שפורסם בכתב העת Science Advances.

עוד באותו נושא

למה קנאביס עושה לחלק מהאנשים מאנצ'יס?

לכתבה המלאה

מגיע למוח בקלות ונצמד לקולטני THC

טחב הכבד התפתח לפני כ-400 מיליון שנה מאצות ירוקות, הרבה לפני שזני צמחים בעלי פריחה, כמו הקנאביס, התפתחו. למרות זאת, המבנה הפיזי של תרכובת ה-PET דומה דמיון מדהים למבנה של THC. למעשה, פרט לצורתם התלת-מימדית וקבוצה עודפת של בנזיל, האטומים הבודדים של תרכובת PET מחוברים זה לזה בתבנית זהה. לכן, קל מאוד ל-PET להגיע למוח ומרגע שהוא בפנים, גילו החוקרים, הוא נצמד באופן ספציפי לקולטני קנאבינואיד CB1 ו-CB2, אבל ברמות נמוכות פי עשרה מ-THC.

משמעות הדבר היא שעל אף שהחומר הפסיכואקטיבי שמצוי בטחב הכבד ניחן ברבים מהיתרונות הרפואיים של THC, הוא לא חזק מספיק בשביל לגרום לתחושת ה"היי" האופורית שאופיינית לקנאביס. בנוסף, החוקרים גילו ש-PET בניגוד ל-THC מעכב את הפרשת הפרוסטגלנדינים במוח, שעלולים לגרום לדלקת.

תור מחוץ לחנות הקנאביס הרפואי באבן גבירול, תל אביב – "תיקון עולם" בחול המועד סוכות. ניב אהרונסון
התרכובת החדשה עשויה להיות שימושית הרבה יותר בעולם הרפואה. ממתינים מחוץ לתחנה לחלוקת מריחואנה רפואית בת"א/ניב אהרונסון

"לחומר הטבעי הזה יש השפעה פסיכו-אקטיבית חלשה יותר, ובו בזמן הוא מסוגל לדכא תהליכים דלקתיים במוח", הסבירה אנדריאה צ'יקה, אחת ממחברות המחקר וחוקרת שעוסקת בגילוי ופיתוח תרופות חדשות באוניברסיטת ברן.

למרות הנטייה לחשוב שהפסיכו-אקטיביות הפחותה היא חיסרון, ההיפך הוא הנכון - עובדה זו עשויה להפוך את התרכובת החדשה לשימושית הרבה יותר בעולם הרפואה. בהשוואה שביצעו החוקרים בין ההשפעות הרפואיות של THC ו-PET הם מצאו שהאחרונה יעילה יותר בהקלה על כאבים והפחתת דלקתיות במוח. בנוסף, ל-PET היו גם פחות תופעות לוואי. והיתרון הכי משמעותי - זה חוקי. מה שאומר שחוקרים ומדענים יכולים להמשיך ולחקור לעומק את האפשרויות הטמונות בטחב הזה מבלי לחשוש ממגבלות על השימוש בו.

החוקרים עלו פה על משהו גדול

המחקר שעוסק בטחב הכבד נמצא אמנם בחיתוליו, אך החוקרים סבורים שהם עלו פה על משהו גדול. "בהשוואה ישירה אני חושב ש-PET הוא בעצם גרסה משופרת של THC" אמר החוקר הראשי גרטש בראיון לאתר Motherboard.

החוקרים קוראים כעת לאפשר להם לבצע מחקרים טרום-קליניים על החומר הפסיכו-אקטיבי כדי להבין טוב יותר את השפעתו על כאב כרוני ודלקתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully