וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פעוטות שמבלים הרבה מול המסך יסבלו מעיכוב התפתחותי כבר בגיל 5

מחקר שבחן את התפתחותם של ילדים ופעוטות שנחשפו הרבה למסכים מצא שהנזק בא לידי ביטוי עוד לפני שהם עלו לבית הספר. ילדים שצפו יותר משעתיים ביום בטלוויזיה וטאבלטים סבלו מעיכוב התפתחותי מוטורי, חברתי ותקשורתי בגיל מוקדם

אח ואחות משחקים במחשב. ShutterStock
כמה שעות ביום הילדים שלכם צופים במסכים מדי יום? ילדים מביטים על מחשב/ShutterStock

לא תמיד קל להודות בזה אבל ילדים ופעוטות רבים נחשפים לטלוויזיה ולמסכי סמארטפונים יותר מדי ממה שהיינו רוצים. מחקר קנדי חדש מצטרף לשורה ארוכה של מחקרים מדאיגים וקובע שמשחק בטאבלטים וצפייה מרובה במסכים בגילאי הגן משפיעים על התפתחותם של הילדים כבר בגיל חמש.

חוקרים מאוניברסיטת קלגרי בקנדה החליטו לבחון האם מסכים עלולים לפגוע ביכולתם של ילדים להתפתח בצורה אופטימלית באמצעות מעקב אחר 2,400 ילדים והערכת יכולתם בתחום התקשורת, מיומנויות ופתרון בעיות כשהיו בני שנתיים, שלוש וחמש. זאת בשל העובדה שהתפתחות הילד נקבעת במידה רבה בחמש השנים הראשונות לחייו.

עוד בנושא:
חשיפה למסכים במשך 7 שעות ביום משנה את מבנה המוח
לא תאמינו כמה זמן הילדים שלכם מבלים מול המסך וכמה זה מסוכן
תניחו לאייפד: מסכים פוגעים בכישורי השפה של פעוטות

ילדה משחקת בטאבלט. ShutterStock
"כשילדים מתבוננים במסכים בלי תזוזה, הם לא מתרגלים מיומנויות מוטוריות וחברתיות". ילדה משחקת בטאבלט/ShutterStock

הם גילו שהילדים שהשתתפו במחקר צפו במסכים במשך 2.4 שעות בממוצע מדי יום כשהיו בני שנתיים ו-3.6 שעות ביום בממוצע כשהיו בני שלוש. בני החמש בילו 1.6 שעות בממוצע במשחק דיגיטלי או בצפייה בטלוויזיה. הילדים שנחשפו למסכים במשך הזמן הרב ביותר כשהיו בני שנתיים סבלו מהתפתחות ירודה יותר בגיל שלוש ואלה שבילו את זמן רב מולם כשהיו בני שלוש סבלו מעיכוב התפתחותי כבר בגיל חמש.

"למרות שזוהו כמה יתרונות של זמן מסך איכותי ואינטראקטיבי, זמן מסך מוגזם נקשר למספר תוצאות פיזיות, התנהגותיות וקוגניטיביות מזיקות", טענו החוקרים כשפרסמו את מסקנותיהם בכתב העת הרפואי JAMA, "מדיה דיגיטלית ומסכים נמצאים כיום בכל מקום בחיי הילדים. כאשר ילדים צעירים צופים במסכים, הם עלולים להחמיץ הזדמנויות חשובות לתרגל ולנהל מיומנויות בין-אישיות, מוטוריות ותקשורתיות".

"כך למשל כשילדים מתבוננים במסכים בלי תזוזה, הם לא מתרגלים מיומנויות מוטוריות כגון הליכה וריצה, מה שעלול לעכב את ההתפתחות בתחום זה. מסכים יכולים גם להפריע לפיתוח אינטראקציה חברתית מאחר שהם מגבילים את ההזדמנויות לחילופי מסרים מילוליים ולא מילוליים, החיוניים לטיפוח צמיחה ופיתוח אופטימליים".

עוד באותו נושא

ההרגל היומי שמעלה את הביטחון העצמי של הילדים שלכם

לכתבה המלאה
פעוט הולך. ShutterStock
מומחים ממליצים להרחיק אותם לחלוטין ממסכים עד גיל שנתיים. תינוק משחק בגינה/ShutterStock

המחקר הקנדי אינו המחקר הראשון שהביא מומחים להמליץ להורים שלא לחשוף פעוטות לטלפונים חכמים, טלוויזיה ולטאבלטים עד גיל שנתיים, ולהגביל את הצפייה לשעה יומית בלבד עד שיגיעו לגיל חמש. כך למשל ד"ר אריק סיגמן, חבר באגודת הפסיכולוגים הבריטים וחבר באגודה המלכותית לרפואה בבריטניה, הזהיר ששימוש בגאדג'טים בגיל צעיר עלול להוביל להתמכרות למכשירים אלקטרוניים שעשויה להימשך חיים שלמים והמליץ להרחיק אותם מהם בשנים הראשונות לחייו של הפעוט.

אם הנימה המאיימת של מחקרים אלה יגרמו לכם להוציא את הטלוויזיה מהבית ולחזור להשתמש בטלפון חוגה, אולי תתנחמו בתוצאות מחקר שנערך באוניברסיטת סטטסון שבארצות הברית לפני כשנתיים לפיהן נמצא שלחשיפה ממושכת למסכים יש השפעה זניחה בלבד על ילדים כל עוד הזמן שהם מבלים מולם אינו עולה על 6 שעות ביום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully