פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      ההרגל היומי שמעלה את הביטחון העצמי של הילדים שלכם

      איך הופכים את הילדים לבטוחים יותר בעצמם? התשובה תפתיע גם אתכם. חוקרים שבדים גילו איך אפשר בעזרת הרגלי תזונה להשפיע על הילדים גם מבחינה פסיכולוגית

      ילדה עם כפפות איגרוף (ShutterStock)
      איך אפשר להפוך אותם לשמחים ובטוחים יותר? התשובה טמונה בצלחת. ילדה עם כפפות אגרוף (צילום: ShutterStock)

      אנחנו יודעים שאכילת מזונות מסוימים יכולה להפוך אותנו לשלווים וקלילים יותר. הרי אין כמו לפתוח את היום בפריכיות אורז כדי להרגיש גאה בעצמך כאילו שמצאת את התרופה לסרטן. המדע בוחן כל הזמן את הקשר בין תזונה בריאה והשלכותיה הפסיכולוגיות על בני אדם בכלל, ועל ילדים בפרט. השלכות מפתיעות ניתן לראות במחקר שערכו מדענים מאוניברסיטת גטבורג שבשבדיה ופורסם לאחרונה בכתב העת BMC Public Health שלפיו ילדים עם הרגלי אכילה טובים נוטים להרגיש טוב יותר עם עצמם.

      החוקרים בחנו את ההשפעות הבריאותיות של השמנת יתר והרגלי תזונה על 7,675 ילדים ותינוקות אירופאים בגילאי שנתיים עד תשע במשך שנתיים. החוקרים ביקשו מההורים לבצע תצפיות ולהשוות את הרגלי האכילה להנחיות התזונה במדינות שבהן התגוררו הילדים ולציין את התדירות בהן אכלו הילדים מזונות מסוימים.

      עוד בנושא:
      דברו אליו: שיחות בין מבוגרים לילדים משפיעות על מבנה המוח
      19 טיפים של פסיכולוגים לגידול ילד עם ביטחון עצמי
      לילד אין כישורים חברתיים? אתם יכולים לעזור לו

      ילדים חולקים תפוח (ShutterStock)
      שתפו אותם בסיבות שבגללן בחרתם בתפריט בריא לארוחת הצהריים. ילדים חולקים תפוח (צילום: ShutterStock)

      התצפיות כללו גם הערכות פסיכולוגיות על רווחת הילדים והתייחסות להערכה עצמית, בריאות נפשית וחיים חברתיים בתחילת המחקר ושנתיים לאחר מכן. כמו כן, הילדים נשקלו בתחילת המחקר ובסופו.

      המסקנה הייתה מפתיעה. החוקרים גילו שתחושת רווחה פסיכולוגית בתחילת המחקר וגם כעבור שנתיים הושפעה מהרגלי האכילה של הילדים, אך לא ממשקל גופם. כלומר, תחושת ההישג שחש הילד לאחר שהבין שהוא שומר על עקרונות אכילה בריאים יותר גרמה לה להרגיש טוב יותר, ללא קשר למדדים חיצוניים.

      ילד אוכל סושי (ShutterStock)
      ילדים שאכלו דגים פעמיים בשבוע דיווחו על תחושת ביטחון גבוהה יותר. ילד אוכל סושי (צילום: ShutterStock)

      החוקרים הצליחו לבודד מספר עקרונות שחזרו על עצמם בקרב הילדים השמחים יותר. אכילת דגים פעמיים עד שלוש פעמים בשבוע, הגבלת צריכת סוכר ושומן, אכילת מוצרי מזון מלאים ולא מעובדים וצריכת פירות וירקות הובילו באופן ברור לתחושת הערכה עצמית טובה יותר של הילדים, הפחיתו את הבעיות הרגשיות עליהן דיווחו הילדים ואפילו שיפרו את יחסיהם עם הוריהם ועם ילדים אחרים.

      שני חברים מתחבקים (ShutterStock)
      שמירה על הרגלי תזונה בריאים יותר גרמו לנבדקים לדווח על קשר טוב יותר עם הוריהם וילדים אחרים. ילדים משחקים יחד (צילום: ShutterStock)

      המחקר מצטרף למחקרים קודמים שקושרים בין אכילה והשלכותיה הרגשיות על ילדים. כך למשל תזונה מגוונת ועשירה בדגים בתפריט השבועי נקשרה לסיכון נמוך יותר להפרעות פסיכיאטריות והיפר-אקטיביות של ילדים. כמו כן, נמצא בעבר קשר בין דיאטות לא בריאות שכוללות פחמימות לא מורכבות, בשר מעובד, חטיפים, משקאות קלים עשירים בסוכר, מזון מטוגן ורווי בשומן רווי וסוכר ורווחה פסיכו-סוציאלית ירודה בקרב ילדים ומתבגרים.

      מחברי המחקר השבדי סייגו את המסקנות בכך שנתוני התצפית דווחו על ידי ההורים ולא על ידי צוות נפרד של חוקרים, אך מבחינתם מדובר בהוכחה נוספת לכך שיש להשתמש בעקרונות בריאים יותר כדי לעודד את הילד לאמץ הרגלי אכילה מזינים שיועילו לבריאותו הנפשית ותחושת המסוגלות שלו.