וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פולניה זה כאן: גם לבני שנתיים אכפת מה אתם חושבים עליהם

2.9.2018 / 0:00

מסתבר שהרבה לפני שהם לומדים להגיד משפטים שלמים, תינוקות הופכים לרגישים לדרך שבה מבוגרים שופטים אותם, אבל הם גם יודעים לפעול בערמומיות כשאין מבוגר אחראי בסביבה

5 עובדות על תינוקות/מערכת וואלה! |News

בווידאו: 5 עובדות שלא הכרתם על תינוקות

גם לפעוטות אכפת מה אתם חושבים עליהם. מחקר חדש מגלה שפעוטות בני שנתיים מודעים לדרך שבה אנשים אחרים שופט אותם - הרבה לפני שהם מסוגלים לנהל שיחה שלמה.

מחקרים קודמים סברו החוקרים שההתנהגות הזאת, שמעידה על הבנה מתקדמת של רמזים חברתיים מורכבים, מופיעה לראשונה רק בקרב ילדים בני ארבע עד חמש. ממצאי המחקר האחרון מעידים על כך שזאטוטים מודעים לסביבתם הרבה יותר ומוקדם יותר ממה שחשבתם.

עוד בנושא:
גננת אמרה להורים להלביש את הבת שלהם "נשי" יותר. כך הם הגיבו
הוא לא ברור, הוא מכוער: תינוקות נהיים חמודים רק בגיל חצי שנה
שמרו את החיתולים המלאים! פרוביוטיקה חדשה נמצאה במקום בלתי צפוי

תינוק עם סמארטפון. ShutterStock
"ציון דרך בהבנתנו את הקוגניציה החברתית שלנו כבני אדם". ילדה משחקת בטלפון נייד/ShutterStock

המחקר יכול לסייע לנו להבין טוב יותר כיצד ומדוע אנחנו רגישים לדעותיהם של אחרים. "הדאגה שלנו למוניטין היא משהו שמגדיר אותנו כבני אדם", אומרת החוקרת הראשית בצוות המחקר, ולנסיה בוטו מאוניברסיטת אמורי באטלנטה, ג'ורג'יה.

"אנחנו משקיעים הרבה משאבים באיפור ומותגי מעצבים, מפחדים לדבר מול קהל ורוצים להתאים לסטנדרטים שהחברה מציבה לנו רק בגלל שאנחנו חוששים מהדרך שבה היא תעריך אותנו. הממצאים שלנו מקרבים אותנו להבנה מתי ואיך אנחנו הופכים פחות לרגישים להערכה של אנשים אחרים. גילינו שילדים חכמים יותר מכפי שנדמה לנו".

רגישים במיוחד להתעלמות

הניסוי כלל 144 ילדים בגילאי 14 עד 24 חודשים שנחשפו לצעצוע של רובוט. בשלב הראשון, החוקרים הראו לפעוט כיצד להשתמש בלחצנים על מנת להפעיל את השלט הרחוק של הרובוט. לאחר מכן הם הסתובבו והעמידו פנים שהם קוראים מגזין. כשהחוקרים הביטו בילדים, הנבדקים נטו להתעכב יותר במשימה ולהראות מבוכה בזמן שנגעו בכפתורי השלט רחוק הרבה יותר בהשוואה לפעמים בהם הצופה מהצד לא שם לב אליהם.

ניסוי נוסף הוסיף משוב חיובי ושלילי לתמונה. הפעם, השתמשו החוקרים בשני שלטים. כשהשתמשו בשלט הראשון, חייכו החוקרים ואמרו: "וואו! נכון שזה נהדר?", וכשהשתמשו בשלט השני, החוקר התורן קימט את מצחו ואמר "אופס, אוי לא!".

כשהגיע תורו של הפעוט ללחוץ על הכפתורים, החוקר התבוננו בו או התעלמו ממנו לטובת קריאה במגזין. "הילדים לחצו הרבה יותר על 'השלט החיובי' בזמן שצפו בהם והשתמשו יותר 'בשלט השלילי' כשלא צפו בהם", אמרה בוטו.

פעוט נותן לבובה לשתות. ShutterStock
אם תסובבו את הראש הוא כנראה יעשה את מה שהוא באמת רוצה. תינוק מאכיל בובה/ShutterStock

"ההתנהגות הזאת דומה מאוד להתנהגות של ילדים גדולים יותר שמתנהגים טוב ועושים ומתנהגים יפה בזמן שמסתכלים עליהם ומתעללים לפעמים במושא תמים כשאיש אינו שם".

בשני ניסויים נוספים שערכו החוקרים התוצאות חזרו על עצמן. הפעוטות השתדלו להיות קשובים מאוד אל המדענים. "הילדים הקדישו תשומת לב רבה מאוד לתגובות החיוביות ושליליות של החוקרים לפני שקיבלו החלטה באיזה שלט רחוק להשתמש," ציינה החוקרת בוטו.

הממצאים לא הראו הבדל בתגובות בין בנות לבנים. "המחקר שלנו מחזק את התפישה לפיה ילדים צעירים מאוד קשובים הרבה יותר לסביבתם ולתגובות של אחרים ממה שחשבו קודם לכן", אמר חבר נוסף בצוות המחקר, ד"ר פיליפ רוכאט. "זהו ציון דרך חשוב בהבנתנו את הקוגניציה החברתית וההתפתחות החברתית שלנו כבני אדם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully