וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמרו את החיתולים המלאים! פרוביוטיקה חדשה נמצאה במקום בלתי צפוי

29.8.2018 / 6:36

לפעמים נדמה שאי אפשר לרדת יותר נמוך אבל מסתבר שתמיד יש שיאים חדשים. מדענים יצרו קוקטייל של "חיידקים טובים" שמופקים מצואת תינוקות (כן, מה שקראתם) שיכולים למנוע ולטפל במגוון רחב של מחלות

תינוק אוכל. ShutterStock
מי היה מאמין שזה מה שהוא מחביא בחיתול. תינוק אוכל/ShutterStock

יש מי שכבר התמכרו למרדף אחר מקורות פורים לחיידקים פרוביוטים שיאזנו את חיידקי המעיים שלהם, בין אם הם גומעים יוגורט ללא הפסקה או שהפכו למיטבי לכת ונעזרים בתמצית שמופקת מירקות כבושים, טרנד הבריאות הזה אולי יצא קצת משליטה לאחר שנמצא מקור חדש לחיידקים "טובים" שיהיו קצת יותר קשים לבליעה.

מדענים השתמשו בפרוביוטיקה שהופקה מצואת תינוקות, ויצרו "קוקטייל" בעל השפעה חיובית מאוד על בריאות המעיים של עכברי מעבדה.

"תינוקות בדרך כלל בריאים ואינם סובלים ממחלות הקשורות לגיל, כמו סוכרת וסרטן והתוצרת שלהם תמיד זמינה", הסביר החוקר הראשי במחקר הריחני, ד"ר הריום ידב, שמשמש כמומחה לרפואה מולקולרית בבית הספר לרפואה של וייק פורסט שבצפון קרוליינה.

עוד בנושא:
האם פרוביוטיקה משפיעה באמת על החיידקים במעי?
מה הקשר בין השמנה, דיכאון ומערכת העיכול?
7 דברים מדהימים שלא ידעתם שהתינוק שלכם יכול לעשות

תרופות כמוסות כדורים כמוסה בריאות פרוביוטיקה. ShutterStock
פרוביוטיקה מסייעת לאיזון פעילות המעיים ובלימת מחלות. כדורי פרוביוטיקה/ShutterStock

לא בטוח שעל מדפי בית המרקחת הקרוב לביתכם יוצבו למכירה בקבוקים המכילים את תוצרי ארוחת הבוקר של הבן שלכם אבל קשה להתעלם מהעובדה שהמדענים נרגשים מאוד מגילוי מקור חדש וזול של זני חיידקים שיכולים לעזור לאנשים עם מגוון רחב של מחלות שמשבשות את בריאות המעיים שלהם.

"חומצות שומן קצרות שרשרת הן מרכיב מרכזי בבריאות מעיים טובה", טוען ד"ר ידב. "לחולי סוכרת או אנשים עם השמנת יתר, הפרעות אוטואימוניות וסרטן לעיתים קרובות יש פחות חומצות שומן קצרות שרשרת. הגדלתן עשויה להיות שימושית בשמירה על הסביבה התקינה של המעי, ואפילו לשפר את הבריאות".

עוד באותו נושא

הסיבה הנסתרת (והמציקה) לבטן נפוחה וכואבת

לכתבה המלאה
החלפת חיתול לתינוק. ShutterStock
האם שם מסתתרת גם התרופה המיוחלת לסרטן? החלפת חיתול לתינוק/ShutterStock

ד"ר ידב אסף דגימות חיידקי צואה מחיתולים של 34 תינוקות בריאים והאכיל בהם עכברים כדי לבחון את ההשפעתם. לאחר מעקב וביצוע פרוטוקול של בידוד, אפיון חיידקי מעי של תינוקות עם תכונות פרוביוטיות, החוקרים בחרו את 10 הדגימות הטובות ביותר מתוך 321 דגימות שנותחו.

כדי לבחון את יכולתה של פרוביוטיקה שמקורה בבני אדם לשנות את פעילות המעיים קיבלו העכברים חמש מנות רצופות של קוקטייל פרוביוטי מעשרת הזנים שהופקו מהתוצרת המשובחת של התינוקות הרכים.

המדענים גילו שחמישה קוקטיילים פרוביוטים הצליחו לשפר את תפקודי המעיים של העכברים. "הוכחנו שפרוביוטיקה שמקורה בחומר אנושי יכולה להיות מנוצלת לטיפול במגוון מחלות הקשורות לחוסר איזון במעי", אמר ד"ר ידב הנרגש.

למרות שהמחקר לא התרגם בינתיים לפיתוח תרופה של ממש, החוקרים סבורים שעדיין בפריצת דרך. "הנתונים שלנו יכולים להיות שימושיים לטובת מחקרים עתידיים שמטרתם לחקור את השפעת הפרוביוטיקה על חיידקי מעי אנושי, מטבוליזם ומחלות נלוות".

מלפפונים חמוצים. ShutterStock
עוד מקור מפתיע לחיידיקים פרוביוטים. צנצנת מלפפונים חמוצים/ShutterStock

מחקרו של ד"ר ידב, שפורסם השבוע במגזין Scientific Reports, מהווה עוד נדבך מעניין בהמולה הנוכחית במחקר של פרוביוטיקה וחיידקי מעי והתגליות החדשות על ההשפעה החשובה של המעיים הפכה לשם דבר בביולוגיה בעשורים האחרונים.

זאת משום שמעיים משפיעים על בריאות המוח שלנו, על מחלות אוטואימוניות, על מחזור השינה, על ההורמונים שלנו ועוד. אנחנו גם יודעים שבריאות המעיים שלנו מושפעת מכל מיני גורמים - בין אם נולדנו בסוג לידה כזה או אחר, כמה פעמים עשינו סקס השבוע, רמות הלחץ וכמובן מה אנחנו אוכלים.

למרות השמחה מדענים עדיין רחוקים מהשלמת מיפוי רוב סוגי חיידקי המעיים והם ממשיכים במאמץ השלמת זיהוי זנים פרוביוטיים טבעיים שיכולים לשמש פתרון לטיפול בחוסר איזון, מניעה וטיפול במחלות מסוימות. ההייפ סביב השוק הפרוביוטי עדיין משגשג ועכשיו מסתבר שהוא הפך להיות גם קצת מסריח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully