וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוא לא ברור, הוא מכוער: תינוקות נהיים חמודים רק בגיל חצי שנה

18.3.2018 / 0:30

מחקר שבדק את תגובתם של מבוגרים לתמונות של תינוקות בגילאים שונים מצביע בבירור על כך שלהתמוגגות שלנו מהיצורים החמדמדים ותפוחי הלחיים האלה לוקח זמן להתפתח

תינוק קטן בוכה. ShutterStock
ברור, עלק. ניובורן/ShutterStock

אין דרך קלה לומר את זה - תינוקות שנולדו זה עתה הם כנראה מכוערים. כך קובע מחקר חדש. על פי המחקר, תינוקות מתחילים להראות לרוב האנשים חמודים רק סביב גיל ששה חודשים.

מחקרי עבר העלו תיאוריות לפיהן במהלך האבולוציה תינוקות סיגלו לעצמם מאפיינים 'חמודים' כמו עיניים גדולות, לחיים שמנמנות וקולות פעייה מעוררי חיבה כדי לעורר בסביבתם אינסטינקט מטפל ודואג במטרה להבטיח את הישרדותם. אולם, תינוקות מתחילים להפגין את המאפיינים החיצוניים הללו רק סביב גיל חצי שנה. ייתכן שהעיתוי הזה קשור באופן היסטורי לשיעורי התמותה בקרב תינוקות, שבעבר היו גבוהים הרבה יותר.

עוד בנושא:
האם אתם יכולים לנחש בני כמה התינוקות האלה?
מחקר: ילדים שנולדים דומים לאבות שלהם, בריאים יותר

תינוק חמוד משחק בצעצוע. ShutterStock
הלוק החמוד של הלחיים התפוחות והעיניים הגדולות מתפתח סביב גיל חצי שנה/ShutterStock

מחקרים שנערכו בעבר טענו שייתכן שהעובדה שהם סיגלו את המראה החמוד רק בשלב מעט מאוחר יותר גרמה להיקשרות מאוחרת יותר והקלה על הוריהם במקרה של מוות מוקדם של התינוק.

פרופ' טוני וולק מאוניברסיטת ברוק באונטריו, קנדה ומי שהוביל את המחקר הנוכחי, אמר בראיון לדיילי מייל "אנחנו רוצים שהורים ידעו שגם אם הם לא מתאהבים בתינוק שלהם מיד בעוצמה שבה חשבו שזה יכה בהם - זה נורמלי. ההיקשרות תלך ותיבנה עם הזמן".

עוד באותו נושא

הפסיכולוגיה של המתיקות: זה מה שתינוקות עושים למוח שלכם

לכתבה המלאה

איך בוצע המחקר?

במחקר השתתפו 142 מתנדבים שלהם הציגו החוקרים תמונות של 18 תינוקות שצולמו זמן קצר לאחר לידתם, בגיל 3 חודשים ובגיל 6 חודשים. המשתתפים נשאלו באיזו מידה היו מוכנים לאמץ את התינוקות שבתמונות - בהתבסס על כמה שהם נראים חמודים, מאושרים ובריאים או דומים להם עצמם. כאמור, התוצאות הצביעו על כך שבגיל חצי שנה התינוקות מעוררים את מירב הרגשות החיוביים כלפיהם.

החוקרים אמרו שהם הופתעו מהממצאים, משום שהם הניחו בתחילה שתינוקות ייחשבו חמודים יותר ככל שהם קטנים יותר. הם סברו שמבוגרים שישתתפו במחקר ירגישו דחף חזק יותר לטפל ולהגן על תינוקות בשלבים המוקדמים ביותר של חייהם, שבהם הם במצב הפגיע ביותר שלהם.

תינוק על אמו מיד אחרי הלידה. ShutterStock
מגע עור לעור עשוי לעזור בהיקשרות מהירה יותר. תינוק מונח על אמו מיד לאחר הלידה/ShutterStock

בהתייחסו לתוצאות המחקר אמר פרופ' וולק כי "לקטות-ציידות שכבר היה להן ילד אחד להניק לא יכלו להניק שני ילדים במקביל. אם היית איכרה פשוטה באנגליה של ימי הביניים והיה לך אוכל שהספיק רק לילד אחד, אז המשמעות של עוד ילד הרבה פעמים היתה ששני הילדים שלך יגוועו ברעב וימותו ועדיף היה להסתפק באחד. מדובר בהחלטות קשות מאוד שבני אדם נאלצו לקבל במשך אלפי שנים והיקשרות מאוחרת גרמה לאובדנים המוקדמים הללו להיות מעט קלים יותר לעיכול".

מחקר נוסף שממצאיו עולים בקנה אחד עם מחקרים אלו, הוא זה שגילה שתינוקות מפתחים העדפה למטפל עיקרי ספציפי וחווים חרדת נטישה בהיעדרו, סביב גיל 7 חודשים. לדברי החוקרים, הממצאים שלהם צריכים לגרום לכך שהחברה תעודד הורים טריים ליישם מגע עור לעור עם יילודים ותינוקות רכים ולקיים איתם כמה שיותר אינטראקציות, בתקווה שאלו יסייעו להיקשרות מהירה ומוקדמת יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully