וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה אומרות עיניך? הקשר בין צבע העיניים שלכם ומצב הרוח בחורף

העיניים הן החלון לנפש וצבען עשוי להשפיע גם על הסיכוי שנהיה רגישים יותר לתופעות כמו דיכאון חורף. מחקר חדש מסביר למה בעלי עיניים כהות מדוכדכים הרבה יותר מתכולי העיניים כשהשלכת מתחילה

דיכאון חורף. ShutterStock
זה קורה לכולם, במיוחד אם יש להם עיניים כהות. דיכאון חורף/ShutterStock

שקיעה מוקדמת, הצטננות תכופה וקור מקפיא הופכים את החורף לעונה עגומה ומדכאת למדי עבור רובנו. עשרות אלפי אנשים ברחבי העולם חשים דכדוך כשהעונה הקרה מפציעה. התופעה, שמוכרת בשם "הפרעה רגשית עונתית" (SAD) מתבטאת בסימפטומים דומים לסימפטומים של דיכאון מג'ורי. הם כוללים: תחושת עייפות וחוסר אנרגיה, סטרס וחרדה, ירידה בחשק המיני, התרחקות חברתית, הפרעות בשינה, שינה ממושכת או ישנוניות יתר במשך היום, שינויים בתאבון שכוללים חשק עז לפחמימות וסוכרים, חוסר עניין והנאה מפעילויות שהאדם נהנה מהם בעבר, נטייה לבכי ושינויים במצב הרוח.

עוד בנושא:
אבינו שבעיניים: המכנה המשותף של תכולי העין
עיניו של בן 70 הפכו כחולות לאחר שנטל אנטיביוטיקה למשך זמן רב
סובלים מדיכאון חורף? שיטות מדעיות מוזרות שיסייעו לכם לחייך גם ביום גשום

יש סיבות רבות שעשויות לגרום לדיכאון חורפי, כמו למשל השפעות גנטיות, מקום מגורים ואורח חיים, אך יש גם מי שטוענים שלצבע העיניים יש השפעה לא קטנה על הסיכוי לסבול ממנו. כך למשל במחקר שנערך על ידי ד"ר לאנס וורקמן ב-2002 ובו השתתפו 175 סטודנטים מאוניברסיטאות בוויילס ובקפריסין חילקו החוקרים את הסטודנטים כדי לקבוע אם הם סובלים מ-SAD ואם כן, כמה הוא חמור. החוקרים גילו שסטודנטים בעלי עיניים חומות או כהות היו הרבה יותר מדוכאים לעומת תכולי העיניים שבחבורה.

עיניים כחולות. ShutterStock
האם עיניים כחולות התפתחו אבולוציונית כדי לספק עמידות לדכדוך בחורף? אישה עם עיניים כחולות/ShutterStock

לאחר פרסום המחקר המעניין היו שטענו שאין באמת קשר בין עיניים כחולות ודיכאון חורפי, וככל הנראה מדובר בצירוף מקרים. למרות זאת, ד"ר וורקמן המשיך לבחון את הנתון המעניין ופרסם לאחרונה מחקר המשך שמצביע על כך שלרמות הפיגמנטציה בקשתית העין יש למעשה קשר סיבתי עם חומרת ה-SAD, ואף רמז לכך שעיניים כחולות התפתחו אבולוציונית כדי "לספק עמידות" להפרעה רגשית עונתית.

אחת הסיבות להפרעה רגשית עונתית קשורה מאוד להפחתת כמות אור השמש (אור UVB) שאנו מקבלים בחודשי החורף, כשהימים קצרים והלילות ארוכים. הירידה בכמות האור שמגיע לתאי הרשתית בעין גורמת לירידה של מלטונין, ההורמון חשוב שמווסת את המחזור היומי של שינה וערות.

עוד באותו נושא

סובלים מדיכאון חורף? שיטות מדעיות מוזרות שיסייעו לכם לחייך גם ביום גשום

לכתבה המלאה
אישה מתפנקת בבית. ShutterStock
אתם לא לבד, כולם רוצים להישאר בבית כשהמעלות צונחות. אישה מתכרבלת בבית/ShutterStock

"עיניים עם פיגמנט נמוך, עיניים כחולות או אפורות, רגישות יותר לאור", כותב ווקמן, "זה אומר שהם לא צריכים לספוג הרבה אור כמו עיניים חומות או כהות. אנשים עם עיניים בהירות משחררים יותר מההורמון מלטונין במהלך הסתיו והחורף אל המוח. המנגנון הזה עשוי לספק להם עמידות מסוימת להפרעה רגשית עונתית, אם כי שיעור קטן יותר מהם עשוי עדיין לחוות דיכאון".

המומחה מציע גם הסבר אחר לתופעה. לבעלי עיניים בהירות יש בדרך כלל עור חיוור. תופעה שהתפתחה בקרב תושבי אזורים בהם האקלים קר שנועדה למקסם את ההמרה של ויטמין D ברמות נמוכות של אור שמש. פיגמנט בהיר בעור עשוי אם כן לשחק גם הוא תפקיד משמעותי בתחושות שאופפות אותנו בחורף.

"צבע העיניים הוא, כמובן, לא הגורם היחיד", מסכם ד"ר וורקמן, "אנשים שמבלים זמן רב מדי בבית רגישים יותר ומצויים בסיכון לחוש הפרעה רגשית עונתית. למרבה המזל, מי שסובל מהתופעה יכול פשוט לצאת החוצה לטיול, במיוחד בשעות השמש, וכך ישפר את מצב הרוח שלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully