וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סובלים מדיכאון חורף? שיטות מדעיות מוזרות שיסייעו לכם לחייך גם ביום גשום

18.1.2018 / 8:45

כ-20 אחוזים מהאוכלוסייה סובלים, ברמה כזו או אחרת, מדיכאון חורף - מצב רוח המושפע לרעה משעות חושך ארוכות וחשיפה פחותה לשמש. קבלו 10 שיטות מדעיות מפתיעות - כמו שתייה של תה עם קליפת בננה - שייסיעו לכם להתגבר על הדיכי

צילום מסך

בסרטון - הקעקוע שגורם לאנשים לדבר על דיכאון

בעונה בה הבקרים אפלים, השמיים קודרים והאור דועך מוקדם, רבים חווים תופעה המכונה דיכאון חורף או SAD (הפרעות השפעה עונתית). העדר האור מעורר בגוף ייצור של הורמון המלטונין הגורם לישנוניות. הסובלים מהתסמונת חווים את ההשפעה כבר מהמעבר לשעון חורף, כשלפתע מחשיך מוקדם. ינואר הוא אחד החודשים הקודרים - אז גם אלו שפחות חשים בסימפטומי הדיכאון לפני - ודאי ירגישו זאת היטב החודש.

לדיכאון חורף מאפיינים של דיכאון רגיל, עם כמה סימפטומים שבולטים במיוחד כמו דחף לפחמימות, עייפות וקושי לקום בבוקר (יותר מהרגיל), עצבנות, חוסר סבלנות ונטייה להתנתק מהסביבה החברתית ולהסתגר בבית. במחקר שנערך בקרב 150 אלף נשאלים, נמצא שנשים סובלות הרבה יותר מגברים בתקופה הזו של השנה. חוקרים מאוניברסיטת גלזגו מאמינים שהמוח הנשי רגיש יותר לקור ולחושך בשל הגידול בייצור של הורמון הסטרס קורטיזול.

מלבד הדרכים המקובלות להפחתת הדיכאון כמו היחשפות לשמש, פעילות גופנית ותזונה מאוזנת - יש כמה "תרופות סבתא" שעובדות בהתמודדות עם דיכאון. קבלו 10 שיטות מפתיעות – ומוכחות מדעית – לדכא דיכאון חורף:

1. תאכלו פטריות

הן אולי לא נראות כאלה, אבל פטריות הן תרופת פלא למצב רוח ירוד. פטריות מעניקות לנו מנה ניכרת של ויטמין D – ויטמין שאנחנו סופגים בעיקר מאור השמש, שמן הסתם לוקה בחסר בימי החורף הקודרים. פטריות מספקות ויטמין D המחזק את המערכת החיסונית ומסייע בהתמודדות עם שיעול והצטננות. הפטריות מכילות אנזימים שממירים את הקרינה האולטרה סגולה מהשמש למחסנים של ויטמין D, המשוחררים כשאנחנו אוכלים אותן.

חוקרים טוענים שלבישול אין השפעה על כמות הוויטמינים שבהן – אולם הם ממליצים להוציא את הפטריות מהאריזה ולהשאיר אותן להתרעננות בחוץ למשך כחצי שעה כדי לשפר את "אפקט ההרגשה הטובה" שלהן. גם לסלק יש מאפיינים דומים. הביטיין, כימיקל שנמצא בסלק, מגביר את ההורמונים דופמין וסרוטונין היעילים לגוף.

עוד באותו נושא

כולם לוקחים את הוויטמינים האלה, וזה ככל הנראה מיותר

לכתבה המלאה

2. הרכיבו משקפי אור

משקפי אור - משקפיים מיוחדים המקרינים תאורה כחולה, מערימים על המוח ומונעים את הדיכאון. המשקפיים מגרים חיישנים ברשתית העין ומשכנעים אותה שהיא נחשפת לאור שמש גם בימים קודרים ואפלים. כך ייצורו של המלטונין מדוכא ומרכיב המשקפיים נותר מאושר. ישנה גם אפשרות להשתמש ב"תיבת אור", מכשיר מיוחד שפולט אור המדמה את אור קרני השמש. אנשים שסובלים מדיכאון קשה בחורף, יושבים מדי יום מול המכשיר כדי לספוג מעט אושר. אם הדיכאון אצלכם אינו חמור, השתמשו במשקפי Luminettes - וגם אותם הרכיבו רק למשך חצי שעה לאחר שהתעוררתם בבוקר. זה כבר יעשה את העבודה.

משקפי Luminettes. אתר רשמי
משקפי Luminettes/אתר רשמי

3. נקו את הבית

ניצול זמנכם הפנוי לניקיון הבית בהחלט יכול לעזור לדיכאון החורף שלכם. שטיפת כלים זה ודאי הדבר האחרון שציפיתם שיעודד אתכם - אולם המדע מאשש שעיסוק בעבודות הבית מייצר בגופכם כימיקלים המעניקים תחושה חיובית למוח וגורמים לכם להרגיש מאושרים יותר - ממש כמו לצאת לריצה. כן, גם ריצה משחררת הורמונים שתורמים להרגשה הטובה אבל מי ירוץ בחורף? חוץ מזה, ניקיון חלונות יגדיל את כמות האור הטבעי שנכנס לבית, ואנחנו הרי בעד כל דבר שנותן לנו קצת אור.

והנה לכם עוד הוכחה: סקר שנערך בשנת 2015 מצא שאנשים שמסדרים את המיטה שלהם מדי בוקר שמחים ופרודוקטיביים יותר. רצנו להחליף מצעים.

4. שתו תה עם קליפות בננה

חוקרים בטייוואן מצאו שקליפות בננה מכילות רכיבים המגדילים את רמות הסרוטונין בגוף, "ההורמון השמח". הקליפה ארוזה במגנזיום, מינרל חיוני שמגן על הגוף מהתייבשות, שומר על שרירים רפויים ועל רמות אדרנלין תקינות. מן הסתם אנחנו לא דורשים מכם לאכול קליפות בננה.
הרתיחו את הקליפה במים במשך 15 דקות, שלפו אותה משם אחרי שתתקרר ושתו בנעימים. אתם מוזמנים גם לנסות תה קמומיל לפני השינה. הוא הוכח כמרגיע מתחים ומקל על חרדות.

5. מלאו את הבית בצמחים

בימי החורף אנחנו שומרים על דלתות וחלונות הבית סגורים. עציצים וצמחים בבית יעזרו לאוויר להיות פחות מעופש. מחקר של נאסא מראה כי צמחים מסוימים אפילו מסננים מזהמים מהאוויר כמו אמוניה. חוקרים מספרים שלצמחים יש השפעה חיובית על הפחתת מתח ואי נוחות פיזית. זה גם קשור לעובדה שהם צבעוניים - ובסעיף הבא נרחיב גם על זה.

עציצים. ShutterStock
מלאו את הבית בצמחים/ShutterStock

6. מלאו את הבית בצבעים

מחקר שנערך ב-2016 מצא שצבעים משפיעים על מצב הרוח. נשמע הגיוני. 60 אחוזים מהמשתתפים הגיבו באופן חיובי לצבעים. כתום משוייך להתלהבות, אדום מגביר את קצב זרימת הדם וצהוב מעורר שמחה. הצבע הירוק קיבל את מספר התגובות החיובי ביותר כשביכולתו לגרום לרגיעה. נסו להכניס צבע הביתה – אם זה בבגדים, בתמונות, בצבע הקירות או אפילו במאכלים. עציצים מהסעיף הקודם יעזרו גם.

קיר צבוע בצבע ורוד. ShutterStock
רק אל תגזימו עם הצבעים. שלא יכאבו לכם העיניים/ShutterStock

7. סקס

מחקר שנערך ב-2015 מצא כי פעילות מינית מוגברת מסייעת להרגשה הטובה. זוגות שעושים סקס פעם בשבוע או יותר נמצאו שמחים יותר מאלה שלא. סקס מוריד את לחץ הדם, מפחית חרדות ועוזר בשינה (הודות לשחרור הורמון פרולקטין). גם חיבוקים יכולים לסייע בהפחתת מתחים. רק ודאו שאתם "מתחבקים נכון". זאת אומרת, חיבוק של 2 שניות אינו מספיק. חיבוק חם ואמיתי צריך להימשך לפחות 7 שניות. אפקט דומה תשיגו גם ממתן עיסוי – אולם עם זה "המחבק" אולי פחות יזרום.

8. שבו זקוף ועשו מתיחות

גם היציבה שלכם קשורה למצב הרוח. כשאתם לא עומדים או יושבים זקוף - אתם משרים מתח על הגוף שלכם, גורמים לכאבי שרירים, בעיות בכתפיים ומונעים ממערכת הנשימה שלכם לעבוד כראוי. אתם ודאי יושבים זקוף עכשיו. החוכמה היא לשבת ככה גם כשלא מזכירים לכם את זה.

ישיבה. ShutterStock
אתם לא חייבים לשים ספר על הראש/ShutterStock

9. האזינו למוזיקת פופ

טוב בעקרון כל מוזיקה משמחת תעזור, אבל מה יותר משמח מפופ? מחקר שנערך ב-2013 מצא שהאזנה לשירים עליזים משפרת את מצב הרוח בטווח הקצר - והארוך יותר. מוזיקה מקפיצה תרים אתכם על הרגליים ותמלא אתכם באנדורפין, חומר כימי המופרש מבלוטת יותרת המוח ומסייע לשיכוך כאב ולשיפור מצב הרוח.

10. חייכו, גם אם קשה

ניסיתם הכל ולא עוזר? חייכו למרות הכל. גם אם החיוך מזויף. חוקרים אמריקאים גילו כי אפילו הבעות פנים מזויפות יכולות להשפיע על הרגשות שמאחוריהן. צחוק, גם אם הוא לא אמיתי, יכול לגרום לנו לאושר. גם אם אתם לא מצליחים לנצח את הדכאון – חייכו ותסבלו. עד מרץ זה יעבור, מבטיחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully