וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מזג אוויר קר באמת עושה כאבי מפרקים ועצמות?

24.12.2017 / 7:15

סוף סוף הגיע החורף וזה משמח הרבה מאוד אנשים. אבל לא את כולם. מי שסובל מכאבי מפרקים ועצמות, דווקא יסבול בתקופה הקרובה. אבל האם הכאב הזה בכלל נובע מאמונה רבת שנים? לפי חוקרים מהרווארד התשובה לכך היא "כן"

אישה נוגעת בכתפה הכואבת. ShutterStock
כואב דווקא עכשיו. אישה עם כאב בכתף/ShutterStock

לא רק בעולם התרבות יש אגדות וסיפורי סבתא, אלא גם בעולם הבריאות. בין האמונות על שמן זית באוזן או ערק לכאבי בטן, בוודאי שמעתם את הסברה שמזג אויר קר וגשם גורמים לכאבי מפרקים ועצמות. מחקר חדש ורחב היקף מאוניברסיטת הרווארד שם לזה סוף וקבע שזה לא נכון. "לא משנה כמה בדקנו את זה, לא מצאנו קשר בין השניים", הבהירו החוקרים.

מחקרים אחרים כבר בדקו את ההשפעה של לחות, גשם או לחץ ברומטרי על כאבי העצמות והמפרקים, אבל המחקר הנוכחי שפרסם בכתב העת המדעי הנחשב BMJ הוא הראשון שכלל בתוכו נתונים רחבי היקף. החוקרים בחנו 11,673,392 רשומות רפואיות של ביקורי חוץ במרפאות בין השנים 2008 ל-2012. הם ערכו התאמה בין תאריכי הביקורים ודוחות מזג האוויר המקומי וגילו כי 2,095,761 מהביקורים התרחשו בימי גשם. בעזרת הערכות הסתברותיות, הם חזו כמה מהביקורים האלה היו בגלל כאבים שקשורים במפרקים או בעצמות.

עוד בנושא:
סובלים מכאבי מפרקים? 7 טיפים שיקלו לכם על החיים
7 דברים מוזרים שקורים לגוף שלכם כשקר בחוץ

גשם בניו אורלינס בעקבות הוריקן נייט, 7 באוקטובר 2017. רויטרס
"מזג האוויר לא גורם לכאבי פרקים"/רויטרס

לאחר שהכניסו משתנים כמו גיל, מין, גזע ומצבים כרוניים שונים, כולל דלקת מפרקים שגרונית, הם מצאו כי 6.39 אחוזים מהביקורים שנבעו מכאב בעצמות או במפרקים התרחשו בימים יבשים יותר מאשר רטובים ו-6.55 אחוזים בימי גשם. ההבדל שמצאו היה כל כך קטן עד שלא הייתה לו משמעות קלינית. הממצאים היו נכונים גם כאשר החוקרים התמקדו במבוגרים עם דלקת מפרקים שגרונית - מחלה אוטואימונית שגורמת לדלקת במפרקים ורקמות אחרות בכל הגוף.

"מזג האוויר לא גורם לכאבי פרקים", הסבירו החוקרים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת הרווארד. "כשיש גשם בחוץ ואנשים סובלים מכאבי מפרקים הם משייכים את זה למזג האוויר הגשום. כשיש שמש וכואבים המפרקים אף אחד לא קושר בין השניים". לעומת זאת, לדבריהם כאשר מדובר במזג אוויר קיצוני (חם או קר) הדברים עשויים להראות אחרת.

עוד באותו נושא

האם קנאקים יכולים להזיק לאצבעות שלכם?

לכתבה המלאה

אמונה יוצרת מציאות?

החוקרים מבהירים כי הם אינם מצפים שהממצאים שלהם ישנו את דעתם של אנשים. "אם אתם סובלים מכאבים, אתם סובלים מכאבים", הבהירו. ובכל זאת, הם מבקשים שאנשים יבחנו את אמונתם וישימו לב: כמה פעמים כואב להם בימים שטופי שמש? האם זה אפשרי שהם פשוט מבחינים בכאב יותר בימים גשומים? או שמא היה עוד משהו בימים הגשומים האלה שמזינים את כאבם?

"אם אנשים אומרים כבר דורות שכאשר יורד גשם, המפרקים כואבים, אתה נוטה להאמין בכך, ואז, אם הברך כואבת ביום גשום, תבחינו בכך. אבל אם אתם ללא כאבים ביום גשום - או עם כאבים ביום יבש - אתם יכולים לשכוח את זה. אנשים יכולים לזהות דפוסים גם אם הם לא קיימים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully