וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם קנאקים יכולים להזיק לאצבעות שלכם?

ד"ר אסתר רובינראוט

11.11.2015 / 10:00

מדובר על הרגל של לא מעט אנשים, אבל השאלה האם הוא מסכן את בריאותם. ד"ר אסתר רובינראוט, מומחית לבריאות כף היד, מספקת תשובות

קנאקים בידיים. ShutterStock
מדובר בהתמכרות/ShutterStock

למרות שמדובר על תנועה יחסית שכיחה, קנאקים באצבעות הנגרמים כתוצאה ממתיחה של כפות הידיים הם תופעה שלא לגמרי מובנת לעולם הרפואה. בעבר היו מספר השערות שניסו להסביר למה זה קורה: חלק מהן טענו כי היווצרות בועות בתוך המפרק משמיעות רעש כאשר הן מתפוצצות, אחרות טענו כי "שבירת" הידבקויות בתוך המפרק ומתיחה פתאומית של הרצועות היא שגרמה לצליל הממכר. לאחרונה בעזרת הדמיה של תהודה מגנטית התשובה לכך הולכת ומתבהרת.

ממחקרים של העת האחרונה נדמה כי הסיבה היא ירידה בלחץ האטמוספרי הגורמת לשחרור גזים (בעיקר פחמן דו חמצני) שנמצאים באופן נורמאלי בצורה מסיסה בתוך הנוזל התוך פרקי ומשתחררים לתוך המפרק בצורת בועה. כאשר הבועה מתפוצצת נוצר הרעש המוכר. לאחר מכן מתקיים מצב של חוסר תגובה שנמשך כעשרים דקות במהלכו לא ניתן להפיק קנאקים נוספים, עד שהגזים חוזרים לצורתם בנוזל המפרק.

באופן עקרוני קנאקים שלא גורמים לכאב אינם מזיקים. מצד שני, ההיגיון אומר שקנאקים מרובים ומכוונים הם לא רק מפגע חברתי, ובנוכחות כאב עשויים אף לגרום נזק. האם כך הדבר?

רנטגן של ידיים. ShutterStock
קנאקים שלא גורמים לכאב אינם מזיקים/ShutterStock

כאמור, בעבר נהוג היה לחשוב שקנאקים חוזרים גורמים לשחיקה של המפרק - תאוריה שכנראה אינה נכונה. ב -2011 התפרסם מחקר שבדק צילומי רנטגן של כף יד ימין של 215 אנשים בין הגילאים 50-89. הממצאים הראו כי 135 מהם עשו קנאקים באופן קבוע ו -80 כלל לא עשו. בשתי הקבוצות שיעור השינויים בשחיקת האצבעות שנמצא בצילומי הרנטגן היה זהה ועמד על כ- 20%. מסקנת המחקר היתה שקנאקים לא גורמים לשחיקה מוגברת לא משנה כמה פעמים ביום או במשך כמה שנים הם נעשים במכוון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

זה ממכר?

מנגד, מחקר אחר מצא שאמנם אין שינויים שחיקתיים מוגברים באנשים שעושים קנאקים מרובים, אך רבים מהם עשויים לסבול מנפיחות וחולשה של כפות הידיים. בקרב האנשים שעשו קנאקים נמצאה שכיחות גבוהה יותר של כסיסת ציפורניים, עישון ושתיית אלכוהול. מחקר זה זכה לביקורת מרובה ולא ברור אם הקנאקים הם הגורמים לנפיחות ולחולשה או שמא החולשה גורמת לעשיית קנאקים מרובים.

את המחלוקת אפשר לחתום בסיפור משעשע על רופא בשם דונלד אונגר מקליפורניה שזכה בשנת 2009 בפרס ה"איג נובל", שהוא פארודיה על פרס נובל. ד"ר אונגר עשה קנאקים במשך 60 שנה, אבל רק ביד שמאל, ולמרות זאת לא התפתחה שחיקה של המפרקים או כל פגיעה אחרת בכף היד שלו. והנה לכם תשובה.

ד"ר אסתר רובינראוט היא מנהלת כף היד במרכז הרפואי יונתן אסותא רמת החייל ויועצת כף יד בקופת חולים מאוחדת

  • עוד באותו נושא:
  • אצבעות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully