וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבינו שבעיניים: המכנה המשותף של תכולי העין

25.9.2016 / 10:06

מחקר שהתחקה אחר המקור הגנטי של עיניים כחולות גילה שהכל התחיל במוטציה גנטית לפני 6,000 שנה באדם אחד, שהוא ככל הנראה האב הקדמון של כל תכולי העיניים שקיימים כיום בעולם

ShutterStock

בווידאו: תורמת קרניות בת 107 היא תורמת האיברים המבוגרת ביותר בעולם

כמו צבע השיער והגובה שלנו, צבע העיניים שלנו הוא אחד הפרטים המזהים הראשונים שאנחנו לומדים על עצמנו. מאחר שלרוב האנשים בעולם יש עיניים חומות, אם זכיתם בעיניים כחולות בוודאי למדתם בגיל צעיר מאוד שאתם קצת מיוחדים. כעת, מתפרסם מחקר חדש שמגלה מהי הסיבה שגרמה לעיניים שלכם לקבל את צבע הים. מסתבר שלכל תכולי העיניים בעולם יש אב קדמון אחד משותף. כן, בדיוק מה ששמעתם. כל בעלי העיניים הכחולות הם צאצאיו של אותו אדם קדמון.

המחקר, שנערך באוניברסיטת קופנהגן בשנת 2008 זיהה מוטציה גנטית שהתרחשה ככל הנראה לפני 6,000-10,000 שנה, והיא זו שאחראית לצבע העיניים של כל האנשים בעלי העיניים הכחולות בעולם. פרופסור האנס אייברג שהיה מעורב במחקר אמר כי במקור, לכל בני האדם היו עיניים חומות, אך אז התרחשה מוטציה גנטית שהשפיעה על גן מסויים בכרומוזומים באופן ש"כיבה" את היכולת ליצור עיניים חומות.

עוד בנושא:
המזונות הכי בריאים לעיניים שלכם
סוף לניתוחים? טיפות עיניים הצליחו לרפא קטרקט
אני רק שאלה: איך נוצרות שקיות שחורות מתחת לעיניים?

אישה ג'ינג'ית עם עיניים כחולות ונמשים. ShutterStock
אבא יש רק אחד/ShutterStock

הגן המדובר הוא זה שמשפיע על רמות המלנין, שהוא שקובע את גוון העור, השיער והעיניים בבני אדם. אולם, מסיבה כלשהי, המוטציה הגנטית הזאת הובילה לשינוי רק בגוון העיניים, ולא על החבילה כולה. לצורך העניין, אם המוטציה היתה מנטרלת את הגן המדובר (ששמו OCA2) לחלוטין, זה היה גורם ללבקנות.

הסיבה שהמדענים סבורים שמקור המוטציה הוא באדם אחד בלבד, היא שההבדל ברמות המלנין בין תכול עיניים אחד למשנהו הוא מינורי ביותר. בעוד שההבדלים ברמות המלנין בעיניהם של אנשים עם עיניים חומות יכולים להיות משמעותיים הרבה יותר. "מכך אנחנו יכולים להסיק שכל האנשים בעלי העיניים הכחולות קשורים לאותו אב קדמון", הסביר פרופסור אייברג. "כולם ירשו את אותו מתג בדיוק באותו המיקום המדוייק בדנ"א שלהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully