וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לידה בניתוח קיסרי מעלה את הסיכון של התינוק לסבול מאלרגיה

3.10.2018 / 12:30

מחקר שבחן יותר מעשור כשתי מיליון לידות מצא קשר מפתיע בין לידה בניתוח קיסרי לסיכון מוגבר לפתח אלרגיות למזון. האם שכיחותן של לידות אלה עשויות לרדת בעקבות הנתונים?

לידה בניתוח קיסרי. ShutterStock
האם לידות בניתוחים קיסריים משנות את האבולוציה האנושית? לידה בניתוח קיסרי/ShutterStock

ארגוני בריאות עולמיים התריעו בעבר מפני העובדה שניתוחים קיסריים מבוצעים גם ללא צורך רפואי של ממש תוך סיכון בריאותם של האם והילד. כעת, נמצאה סיבה נוספת להעדיף לידה רגילה אם המצב מאפשר זאת.

מחקר קליני חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Journal of Allergy & Immunology חשף קשר בין סוג הלידה ואלרגיות מהם התינוק עלול לסבול בעתיד. לטענת החוקרים, ילדים שנולדו בניתוח קיסרי היו בעלי סיכון גבוה יותר לסבול מאלרגיות לעומת תינוקות שנולדו בלידה טבעית. עם זאת, התוצאות היו הפוכות לגמרי במקרים בהם הילדים נולדו לפני הזמן.

עוד בנושא:
למה ניתוח קיסרי נקרא כך?
הכי קרוב ללידה: מה זה קיסרי טבעי ואיפה ניתן לעבור אותו?
13 דברים שאת מתה לדעת על לידה, אבל מפחדת לשאול
זו התנוחה הטובה ביותר להיות בה כשאתן יולדות לראשונה

מחזיקים ידיים בלידה. ShutterStock
יתרון נוסף ללידה נרתיקית. זוג בחדר לידה/ShutterStock

צוות המדענים משבדיה בחן כמעט שני מיליון תינוקות שנולדו בין השנים 2001-2012. החוקרים מיפו נתונים נוספים הקשורים ללידה ולבריאות האם (גיל בעת הלידה, BMI, ארץ לידה, עישון ואסתמה) והשוו את סוג הלידה - נרתיקית או ניתוח קיסרי, שהתחלקו גם הם לניתוחים קיסרי "רגילים" או ניתוחי חירום. את הנתונים האלה הם השוו עם התפתחות אלרגיות למזון בילדות.

תוצאות המחקר, שנמשך 13 שנים, הראו שכמעט 2.5 אחוזים מהילדים (26,732) אובחנו כמי שסובלים מאלרגיה למזון, אך הסיכון היה גבוה יותר בקרב אלו שנולדו בניתוח קיסרי רגיל - כ-18 אחוזים, ומי שנולדו בניתוח חירום קיסרי היו בסיכון מוגבר של כ-21 אחוזים. לעומת זאת, מועד הלידה הביא גם הוא להבדל מעניין. מי שנולדו בלידה מוקדמת מאוד (לפני 32 שבועות) היו דווקא בסיכון נמוך בכ-26 אחוזים לפתח אלרגיה למזון בהשוואה לממוצע.

עוד באותו נושא

תסמינים לאחר לידה שאסור לך להתעלם מהם

לכתבה המלאה
ניתוח קיסרי. ShutterStock
ארגוני בריאות ממליצים לא לבחור בקיסרי אם אין בכך צורך. לידה בניתוח קיסרי/ShutterStock

החוקרים מסבירים שהקשר בין סוג הלידה והסיכוי לפתח אלרגיה נעוץ כנראה בהשפעה החיובית של החשיפה של התינוק למיקרופלורה (אוכלוסיית החיידקים הטבעית) בנרתיק. הם גם הצליחו לתזמן את הגיל שבו לרוב ניתנה האבחנה הראשונה על כך שהתינוק סובל מאלרגיה, לרוב בגיל שנה ושישה חודשים, ולסמן גורמים אחרים שיגדילו את הסיכון. כך למשל ילדים וילדות שנולדו לאימהות שסבלו מאסתמה או ממחלת ריאות נטו גם הם לפתח רגישות לסוגי מזון מסוימים.

היקפו הנרחב של המחקר מספק ראיות חזקות לכך שלידה נרתיקית מקטינה את הסיכוי לסבול מאלרגיות אך התוצאות לא מספקות סיבה ברורה לקשר בין השניים. החוקרים טרם שללו קשר לגורמים חשובים כמו שיעורי הנקה, שימוש באנטיביוטיקה והרגלי תזונה של האם שיכולים במידה רבה גם הם להשפיע.

מדידת היקף ראש לתינוק שזה עתה נולד. ShutterStock
היקף ראשם של תינוקות שנולדו בעשורים האחרונים גדל ככל הנראה הנראה בשל הבחירה בניתוחים קיסריים. מדידת ראשו של תינוק/ShutterStock

"האופן שבו התבצעה הלידה הוא גורם מכריע במצב המערכת החיסונית של הוולד", מסבירים החוקרים השבדים, "לידה קיסרית יכולה לשנות את חוזקן של המערכות, ואף להגדיל את הסיכון לחלות במחלות שונות".

כאמור, מחקרי עבר הוכיחו קשר בין ניתוחים קיסריים לתחלואה נוספת מלבד אלרגיות. לידות אלה נקשרו גם לסיבוכים ומחלות שונות כמו למשל השמנת יתר, אסתמה, סוכרת ואוטיזם. יש חוקרים שאף הרחיקו לכת עד כדי כך שלטענתם ניתוחים קיסריים עשויים לשנות את האבולוציה האנושית, זאת בשל העובדה שלידות אלה הביאו לכך שבעשורים האחרונים היקף ראשם של תינוקות גדל בצורה משמעותית והיקף האגן של נשים הפך לצר יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully