וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אגן צר, ראש גדול: כך ניתוחים קיסריים משנים את האבולוציה

11.12.2016 / 6:48

חוקרים גילו כי העובדה שיותר ויותר נשים בוחרות בניתוחים קיסריים הצליחה לגרום לשינויים אבולוציוניים בשנים האחרונות. למה זה קורה, איך זה עוזר לתינוקות, והאם הגיע הזמן לחזור ללידות טבעיות?

לידה בניתוח קיסרי. ShutterStock
חוויה לא פשוטה/ShutterStock

אחת הסיבות שלידה היא מהחוויות הכואבות המוכרות לאנושות קשורה ליחס בין גודל האגן של האישה וראשו של התינוק. אצל בני אדם, בניגוד ליונקים אחרים, היחס בין גודל האגן וגודל הראש קרוב מאוד, ולעתים ראשו של התינוק אף גדול מהיקף האגן של אמו. לפי נתונים חדשים, היחס הזה עלול לגדול אף יותר, ולהפוך את הלידות לעסק מסובך וכואב יותר.

בעשורים האחרונים, אומרים מדענים, הראשים של התינוקות הלכו וגדלו (ובכך שיפרו את סיכויי הישרדותם לאחר הלידה), בעוד היקף האגן של אמותיהם לא השתנה. הסיבה? ניתוחים קיסריים.

עוד בנושא:
הזוג שנדרש לשלם מיליון דולר על ניתוח קיסרי
האם קים קרדשיאן הולכת לעבור כריתת רחם?
ארגון הבריאות העולמי: ניתוח קיסרי - רק כשאין ברירה

חוקרים מארה"ב ואוסטריה פרסמו השבוע מחקר בכתב העת של האקדמיה הלאומית למדעים בארה"ב בו טענו כי גדל הפער בין גודל האגן הנשי, שנשאר קבוע למדי, והיקף הראש הגדל של התינוקות בעשרים האחרונים, וזאת בשל העובדה שנשים עושות יותר ויותר ניתוחים קיסריים. יתרה מכך, המגמה הזאת חוללה שינויים באבולוציה של בני האדם, הם אומרים, שעדיין מתרחשת אף בימינו.

האבולוציה "מעדיפה" תינוקות עם ראשים גדולים

החוקרים פיתחו מודל מתמטי שאפשר להם לחשב את כלל הנתונים לגבי גודל הראש בלידה, היקף האגן ושיעור הניתוחים הקיסריים שבוצעו. לטענתם, בעקבות השימוש הנפוץ יחסית בניתוח קיסרי, גדל הפער בין גודל האגן וגודל ראש התינוק ב-10 עד 20 אחוזים ב-60 השנה האחרונות.

מדידת היקף ראש לתינוק שזה עתה נולד. ShutterStock
יתרון לגודל. מדידת היקף ראש לתינוק מיד אחרי הלידה/ShutterStock
"נשים עם אגן צר לא היו שורדות לידה לפני 100 שנים. כעת הן שורדות ומעבירות את הקידוד הגנטי של אגן צר לבנות שלהן"

"נתונים רפואיים הראו כי ככל שלילודים יש ראשים גדולים יותר, סיכויי ההישרדות שלהם עולים והם פחות מושפעים ממגוון תחלואות", אמר פיליפ מיטרוקר מאוניברסיטת וינה שהוביל את המחקר, והוסיף כי בניגוד לתפיסות הטוענות שהאבולוציה בקרב בני אדם הסתיימה, "האבולוציה ממשיכה להתרחש גם בזמננו, בחברה המודרנית". כמו כן הוא הסביר כי המודל שבנו הוא ועמיתיו עזר להם להגיע למסקנה כי האבולוציה "מעדיפה" תינוקות עם ראשים גדולים יותר לטובת הישרדות המין האנושי.

אז למה, תהו החוקרים, לא גדל האגן הנשי בהתאם ונותר צר יחסית? השאלה הזו גרמה להם להסתכל על נתוני הלידות בניתוחים קיסריים. לטענתם, הנטייה להעדיף ניתוחים החלה במדינות המערב בשנות ה-50 וה-60 של המאה העשרים, והחלה במגמה שבה אנו חוזים כיום.

הם מסבירים כי אם בעבר נשים עם אגן צר לא היו שורדות את הלידה, הניתוח הקיסרי שינה את הכללים. "נשים עם אגן מאוד צר לא היו שורדות לידה לפני מאה שנים", אמר מיטרוקר בראיון לרשת BBC הבריטית. "כעת הנשים הללו שורדות והן מעבירות את הקידוד הגנטי שמתבטא בהיקף אגן צר הלאה לבנות שלהן", הסביר.

האם יש יותר מדי קיסריים?

ניתוח קיסרי הוא מהנפוצים בעולם, ולפי הערכות גורמים במשרד הבריאות עומד שיעור הניתוחים הקיסריים על 20 אחוזים מסך הלידות מדי שנה, בין 30 ל-40 אלף לידות מתוך מעל 180 אלף לידות מדי שנה. מדובר בניתוח המתרחש כשיש סיכון ליולדת או לתינוק בלידה משלל סיבות – מצוקה עוברית, תנוחה חריגה של התינוק, ועוד. שיעור הניתוחים הקיסריים בארה"ב הוא שליש מכלל הלידות, ורבע מכלל הלידות בבריטניה.

הניתוח הקיסרי לא הומצא במאה העשרים והיה קיים, לפחות לפי עדויות המצויות בספריה האמריקאית הלאומית לרפואה, מאות שנים, אך השימוש בו לרוב היה בקרב נשים שלמעשה גססו או מתו במהלך הלידה, בכדי להציל את התינוק. בשנים האחרונות הניתוחים הפכו לנפוצים מאוד, ויש שאומרים מדי.

ארגון הבריאות העולמי קבע בשנה שעברה כי שיעור הניתוחים הקיסריים גבוה מדי, ונמליץ לבצע אותם רק כאשר יש בכך צורך רפואי. בארגון ציינו כי לעיתים קרובות ניתוחים קיסריים מבוצעים גם ללא צורך רפואי, אלא בשל העדפה של היולדת, וכי הם עלולים להוביל לסיבוכים שונים ולסכן את חיי האם והתינוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully