וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה ניתוח קיסרי נקרא כך?

30.4.2018 / 6:47

כ-20 אחוזים מכלל הלידות בישראל ובעולם המערבי מתבצעות בניתוח קיסרי ועדיין למרביתנו אין מושג למה קוראים להליך בשם הזה. חפרנו לעומק וזה מה שגילינו

ניתוח קיסרי. ShutterStock
הפך להליך מאוד פופולרי בעשור האחרון. רופא אוחז תינוק שנולד בניתוח קיסרי/ShutterStock

ניתוחים קיסריים הפכו בעשור האחרון ליותר ויותר פופולרים, ועדיין - כמה מכם ומכן יודעים למה קוראים להם כך? הסיפור המוכר טוען כי מי שאחראי לשם הזה הוא יוליוס קיסר, שנטען כי הוצא מבטן אימו אאורליה בחודש התשיעי, אבל האם זה באמת נכון?

סיפורים על הוצאת תינוקות מבטן אימן מתוארכים על פי רוב לטקסטים ופולקלור עתיקים מיוון, רומא, סין, מצרים והודו. באותה תקופה ההליך הזה היה ניסיון להציל את התינוק כשהאם ההרה גססה או אפילו מתה, או ששימש כאמצעי להפריד ביניהם למטרות קבורה דתית, כאשר שניהם לא שרדו. בשל כך, סיפורו של יוליוס קיסר ואימו נראה לא הגיוני, שכן על פי האמונה אאורליה, אמו של יוליוס, שרדה את הלידה של בנה ואפילו שימשה כיועצת פוליטית שלו בהמשך חייו. הטעות נובעת ככל הנראה מהבנה שגויה של הטקסט, מה שקורה לא מעט בטקסטים היסטוריים.

עוד בנושא:
הכי קרוב ללידה: מה זה קיסרי טבעי ואיפה ניתן לעבור אותו?
אגן צר, ראש גדול: כך ניתוחים קיסריים משנים את האבולוציה

ניתוח קיסרי בימי הביניים. GettyImages
ככה זה היה נראה פעם. תיאור של ניתוח קסירי בימי הביניים/GettyImages

ההסבר המקובל יותר למקור הביטוי "ניתוח קיסרי" קשור כנראה בצורות שונות של המילה הלטינית caedere, כלומר "לחתוך", שהיא גם המקור למילה suicide - התאבדות באנגלית. המילה הלטינית cesones התייחסה לתינוקות שנולדו באמצעות הליך כירורגי שכזה. בשל כך הסברה היא שהמונח "ניתוח קיסרי" פשוט מגיע ישירות מן הלטינית מילים caedere או caesones, ואינו קשור דווקא ביוליוס קיסר. תיאוריה נוספת גורסת כי השם עבור ההליך הכירורגי בא מן הצו הרומי הדורש שתינוקות של נשים הרות או מתות יוצאו מן הרחם, מה שהיה חלק מחוק שהיה מכונה Lex Caesarea.

למרות שאין תשובה מוחלטת לשאלת שם המוצא, ידוע כי ההליך נקרא "ניתוח קיסרי" לפני שהמנתח הצרפתי ז'אק גילימאו הציג את המונח "section" בספרו משנת 1598 על מיילדות. מנתח צרפתי אחר מאותה תקופה, תיאר את הפרוצדורה כ"לידה קיסרית" והוא ביצע אותה על נשים חיות. הרעיונות שלו היו שנויים במחלוקת, אך עם הזמן, הרופאים החלו לבצע ניתוחים קיסריים לא רק כניסיון אחרון להציל את הילד, אלא גם כדי להציל את האם.

כיום ניתוחים קיסריים מהווים בכ-20 אחוזים מכלל הלידות במדינות מערביות. לפי הערכות גורמים במשרד הבריאות עומד שיעור הניתוחים הקיסריים בישראל עומד על בין 30 ל-40 אלף לידות מתוך מעל 180 אלף לידות מדי שנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully