וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכי קרוב ללידה: מה זה קיסרי טבעי ואיפה ניתן לעבור אותו?

נורית מלאכי, מאמר אורח

19.7.2016 / 7:23

לראות את התינוק יוצא מהבטן, להרגיש את מגע גופו על עורך ואפילו להניק עוד בחדר הניתוח – הפרוטוקול הטבעי לניתוח קיסרי, שכמה בתי חולים בישראל החלו ליישם השנה, מנסה לגשר על הפער שבין "ניתוח" ל"לידה"

תינוק על אמו מיד אחרי הלידה. ShutterStock
הרגע שהכי הכי חסר בקיסרי/ShutterStock

תארו לכן שתי נשים בהריון, שתיהן באמצע חודש שמיני בערך. אחת מהן מתחילה לחשוב ולתכנן את הלידה שלה – איזו הכנה ללידה היא רוצה, מי ילווה אותה בלידה, ובאיזה בית חולים ללדת.

והשנייה? השניה קיבלה מהרופא שלה המלצה על קיסרי. אולי העובר במצג שלא מאפשר לידה רגילה, או גדול מדי יחסית לגיל ההריון, אולי היא כבר אחרי קיסרי אחד או שניים, או שיש מצב רפואי שלה או של העובר שלא מאפשר לידה רגילה. האישה הזו בדרך כלל תחווה בלבול, תסכול וגם אכזבה, ודאי אם זו הלידה הראשונה שלה. איך זה שהיא חלמה על משהו לגמרי אחר וקיבלה את זה?

בדיוק עבור הנשים האלה נוצר הקיסרי בגישה טבעית או קיסרי ידידותי (בכל בי"ח יש לו שם אחר). מטרתו של הניתוח הזה הוא להפוך את הניתוח הקיסרי ל"לידה קיסרית".

עוד בנושא:
ארגון הבריאות העולמי מזהיר מפני ניתוחים קיסריים לא מוצדקים
טרנד חדש: מריחת תינוקות קיסריים בנוזלים האינטימיים של האם
ארה"ב: זוג נדרש לשלם מיליון דולר על לידה

אז מה בעצם קורה שם?

1. המדבקות שמנטרות את הדופק מודבקות על גב האם ולא על החזה, כך שהחזה שלה פנוי לקבל את התינוק למגע עור בעור (skin to skin) מיד כשהוא יוצא. כל מי שחוותה קיסרי יודעת שזה הרגע שהכי הכי חסר בקיסרי - להרגיש את התינוק מיד כשהוא יוצא, ולא רק לחיבוק קטן או נשיקה חפוזה, כמו בקיסרי רגיל.

2. חומר ההרדמה הוא ידידותי יותר ולא גורם לרעידות בידיים, כך שאין צורך לקשור אותן כדי להגן על השדה הניתוחי. כך אמא פנויה לחבק וללטף את התינוק מיד לאחר הלידה.

לידה בניתוח קיסרי. ShutterStock
הפרגוד הניתוחי מוסר והיולדת יכולה לחזות ברגע הוצאת התינוק לאוויר העולם/ShutterStock

3. אחרי קיסרי אלקטיבי (מתוכנן) התחלת ההנקה יכולה להיות מאתגרת מעט. מכיוון שהלידה לא התחילה עם איתות התינוק שהוא מוכן לצאת וצירים, לוקח לגוף זמן להבין מה קרה וההורמונים שמשחררים את החלב משתחררים לאט יותר- בקיסרי בגישה טבעית נותנים לאם להניק כבר בחדר הניתוח, או בהתאוששות. לעומת 4-6 שעות להתחלת הנקה (ולפעמים אף יותר, אם נותחת בלילה) בקיסרי רגיל.

4. בניתוח קיסרי רגיל שמים פרגוד שחוצץ בין היולדת ובין מהלך הניתוח. בקיסרי בגישה טבעית הפרגוד יורד לאחר פתיחת הבטן, כך שכשהתינוק יוצא מהבטן, היולדת יכולה לחזות ברגע המרגש הזה, ממש כמו בלידה רגילה.

5. הצוות בקיסרי בגישה טבעית מוכוון גישה טבעית, מה שאומר שיש בחדר הניתוח מיילדת שיכולה לעזור ליולדת להניק, עוד בחדר הניתוח וקיימת אפשרות גם לעבור לחדר ההתאוששות יחד עם התינוק.

איפה אפשר ללדת בקיסרי טבעי?

כרגע, ניתוח בגישה טבעית קיים בבתי החולים העמק בעפולה, לניאדו בנתניה, ותל השומר. ואם מספיק נשים ידרשו ויבקשו אותו, הוא יגיע גם לשאר בתי החולים בארץ, ולא רק ברפואה פרטית.

עם זאת, גם אם בבית החולים בו את מתעתדת ללדת אין עדיין פרוטוקול לניתוח בגישה טבעית, את יכולה לבקש בקשות שיעזרו לך לעבור את הניתוח באופן שיקרב אותך ללידה שחלמת עליה.

ברוב בתי החולים תוכלי לברר מראש מי יהיה המנתח שלך, לעיתים גם מי תהיה המיילדת שתלווה את הניתוח – נסי לקבוע איתם פגישה, או לשוחח איתם אפילו ביום הניתוח. אמרי להם מה חשוב לך בניתוח – אם זה לשחרר יד אחת שתוכלי לגעת בתינוק, לבקש שיניחו אותו עלייך, או להניק בהתאוששות. גם אם אין פרוטוקול כזה – בקשי, מקסימום יאמרו לך כן.

הכותבת היא דולה מומחית ללידות קיסריות ולשחרור וריפוי חווית לידה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully