וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו התנוחה הטובה ביותר להיות בה כשאתן יולדות לראשונה

23.10.2017 / 7:04

לא בטוח שתזכרו את המחקר הזה כשתגיעו לבית החולים עם צירים כואבים, אבל ננסה בכל זאת. חוקרים מאנגליה טוענים כי עדיף לנשים שיולדות בפעם הראשונה ומקבלות אפידורל לשכב על הגב או על הצד

אישה בהריון מחוברת למוניטור עוברי. ShutterStock
התנוחה לפני הלידה חשובה להמשכה/ShutterStock

אם ילדת בעזרת אפידורל יש סיכוי ששמעת שכדאי לך לשבת זקופה על כסא או לשכב במיטה על מנת שהלידה תתקדם בצורה הטובה והקלה ביותר. כעת, מחקר של אוניברסיטת בירמינגהם מצא כי שכיבה לאחר מתן אפידורל בלידה ראשונה מובילה לסיכון נמוך יותר של לידה מכשירנית עם מלקחיים או שימוש בוואקום.

המחקר מומן על ידי המכון הלאומי לחקר הבריאות וכלל נשים מ-41 מחלקות לידה בבתי חולים בבריטניה בין אוקטובר 2010 לינואר 2014. הוא נערך על 3,093 נשים שקיבלו אפידורל במינון נמוך, כאשר מחציתן בחרו לשבת זקוף על כסא לאחר מתן האלחוש ואילו החצי השני בחרו לשכב על גבן (עד 30 מעלות). הממצאים הראו כי בקרב אלה שקיבלו את המאלחש בחלקה השני של הלידה ושכבו על גבן, 41 אחוזים עברו לידה ספונטנית ונטולת מכשירים, בהשוואה לאלו שישבו על כסא, שם 35.2 אחוזים עברו לידה נטולת מכשירים. אולי זה נראה כמו הפרש זניח, אך מבחינה סטטיסטית הוא משמעותי.

עוד בנושא:
13 דברים שאת מתה לדעת על לידה, אבל מפחדת לשאול
מה הקשר בין שימוש באפידורל ודיכאון לאחר לידה?
משכך כאבים: מה התפקיד של בן הזוג בלידה טבעית?

רוב הנשים מעדיפות ללדת בצורה טבעית

"הממצאים של המחקר יאפשרו לנשים הרות להגיע להחלטה מושכלת יחד עם רופאיהן באשר לתנוחה הרצויה בחלקה השני של הלידה", אמרו החוקרים במאמר שהתפרסם בכתב העת BMJ. "אנו ממליצים לנשים לנסות לשכב על צדי הגוף כאשר צוואר הרחם מורחב לחלוטין", אמר המחבר הראשי, ד"ר פיטר ברוקלהרסט, מומחה לבריאות האישה. "אם הן לא יכולות זה בסדר. אבל רוב הנשים מעדיפות ללדת בצורה טבעית וללא מכשירים, כך שרובן ינסו לשכב על הצד אם זה ייתן להן סיכוי טוב יותר".

אפידורל. ShutterStock
גורם לחוסר תחושה בפלג הגוף התחתון. אפידורל/ShutterStock

עם זאת, החוקרים תיארו מספר מגבלות במחקר, כאשר אחת מהן היא ההנחיות לנשים שלקחו אפידורל, שנוטות דווקא לעודד ישיבה זקופה בשלבי לידה מאוחרים. בנוסף, הנשים בקבוצת השכיבה נטו להישאר פחות במצב זה למשך שארית הלידה, והמחברים סבורים כי הדבר נובע מההדרכה הנוכחית שקיימת בבתי החולים. למרות הממצאים, לא ברור איזו תנוחה עדיפה לנשים שבוחרות שלא לקחת אפידורל או לנשים שזו להן לא הלידה הראשונה.

"לבחון מחדש את המדיניות הנהוגה"

האלחוש האפידורלי הוא למעשה סוג של קטטר, מעין צינורית דקיקה שמוחדרת לחלל האפידורלי שבין חוליות עמוד השדרה (ומכאן שמו) ומזרימה אליו מעין קוקטייל של תרופות מאלחשות ומשככות כאבים, שגורמות לחוסר תחושה בפלג הגוף התחתון (שבו מורגשים כאבי הצירים). בשל סיבה זו הבחירה היא בין ישיבה לשכיבה.

השפעת האפידורל מפחיתה את עוצמת הצירים ויש הטוענים שהשפעתו המאלחשת מאריכה את משך הלידה משום שקשה יותר ליולדת לבצע לחיצות אפקטיביות שמקדמות את הלידה – דבר שמגביר את הסיכון לסיבוכים. בנוסף, נהוג לחשוב כי מתן אפידורל בשלבים מוקדמים מקשה על התינוק להתברג בתעלת הלידה. אולם רק בשבוע שעבר פורסם מחקר של המרכז הרפואי בית ישראל דיקונס בבוסטון שהצביע על כך שייתכן שיש מקום לבחינה מחודשת של התפיסות הללו והאופן שבו הן תרמו לעיצוב המדיניות הנהוגה ברוב בתי היולדות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully