וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משכך כאבים: מה התפקיד של בן הזוג בלידה טבעית?

24.9.2016 / 8:00

בכל לידה חשוב שיהיה מלווה לצד היולדת, אבל בלידה טבעית זה חשוב פי כמה. מה עושים כשהיולדת משנה את דעתה באמצע לידה כי כואב לה מדי, ואיך נשיקה של בן הזוג מצליחה לפעמים להפיג את כל הכאבים? הכל בכתבה הבאה

אישה בחדר לידה. ShutterStock
חשוב מאוד מי נמצא עם היולדת באותו החדר/ShutterStock

לידה טבעית היא לא טרנד, אלא בחירה שבשנים האחרונות נוגעת ליותר ויותר יולדות. לידה טבעית היא לידה שמתקיימת ללא התערבות רפואית וללא משככי כאב, אבל מתרחשת בתוך בית החולים, שמהווה עוגן רפואי ובטיחותי לכל צורך שעלול להתעורר.

ננסי נוביק וקטי מוהבן, מיילדות טבעיות כבר עשרות שנים המובילות את חדרי הלידה הטבעית בהדסה עין כרם, מסבירות למי מתאימה לידה טבעית, ויותר מכך - מהו תפקידו של המלווה במסגרת הליך הלידה הטבעית.

"יש לנו קריטריונים ברורים מאד מי יכולה להיות מועמדת ללידה טבעית", מסבירה ננסי. "החובה שלנו היא לוודא כי מדובר ביולדת בריאה הנושאת עובר בריא וכי מהלך ההריון היה תקין לחלוטין. כאשר התנאים הבסיסיים הללו מתקיימים, היכולת שלנו לזרום עם היולדת ממש טובה ותביא ככל הנראה ללידה חווייתית ובריאה, אך במקביל, האדם התומך בה – בו היא בחרה לעבור את החוויה לצידה, צריך להיות שם עבורה במאת האחוזים", היא מדגישה.

עוד בנושא:
עם היפות שלי בפתיחה מלאה: סלפי של בעל בחדר לידה הפך לוויראלי
איך בוחרים מיילדת?
מה הסכנה האמיתית בלידות בית?

שינויים במהלך הלידה

מסתבר שתפקיד המלווה של היולדת אינו דבר של מה בכך. נדרשת מידה לא מבוטלת של הכלה והסכמה מלאה למערכת כללים ברורה המושתתת ברובה על רצונותיה של היולדת - שעשויים להשתנות גם במהלך הלידה עצמה בהתאם להתרחשויות.

קטי וננסי- מיילדות בהדסה עין כרם. הדסה עין כרם,
ננסי נוביק וקטי מוהבן, מיילדות טבעיות/הדסה עין כרם

"התמיכה של בן הזוג בדרך כלל לא מתחילה בלידה עצמה, אלא הרבה יותר מוקדם - בבית, בתהליך הבחירה של אופן הבאת התינוק לעולם", מספרת ננסי. לדבריה, ההיבט החשוב ביותר הוא שהמלווה של היולדת יהיה אדם בעל תפקיד חשוב ומרכזי בחייה. "אין הכרח שהתומך או התומכת יהיו אלו שמעניקים את המגע, או העיסוי במהלך הצירים והלידה, אבל הקשר הרגשי הוא חיוני, ואין צורך להסביר לאיזו אינטימיות עומדים כל הנוכחים להיכנס כבר משלבי הלידה הראשונים", היא מוסיפה.

היולדת והתינוק תמיד במרכז

"אם היולדת משנה את דעתה ומבקשת מהמיילדת שתעביר אותה לתהליך של לידה רגילה, היא זקוקה לקול מעצים – לא לקול מבקר או מאוכזב"

"יש במהלך הלידה הטבעית לא מעט רגעי משבר והמלווה הוא העוגן של היולדת, בין אם מדובר בקבלת החלטות באותם רגעים משמעותיים או בסיוע ותזכורת להחלטות שנעשו לפני הלידה עצמה, חלקן החלטות מאוד משמעותיות עבור היולדת", מוסיפה קטי. "בלידה הטבעית אין משככי כאבים תרופתיים, וכאב הוא נושא אינדיבידואלי לחלוטין ואם היולדת משנה את דעתה ומעדיפה לקבל עזרה רפואית או תמיכה תרופתית, אם היא מבקשת רופא או מבקשת מהמיילדת שתעביר אותה לתהליך של לידה רגילה, היא כמובן זקוקה לקול מעצים – לא לקול מבקר או מאוכזב. על המלווה להעניק את התמיכה בכל החלטה שתתקבל, כי היולדת והוולד במרכז תמיד".

אבל קורה שהמלווה נוטל גם תפקיד פעיל בהליך הלידה – הרבה מעבר למצופה. ננסי נזכרת: "הייתה לנו בעין כרם יולדת שהצירים שלה התעכבו, ועלה צורך רפואי לזרז את הלידה. כמובן שבשלב זה תרופות והתערבות רפואית עוד לא באו בחשבון לבקשת הזוג, אז הורנו להם להתנשק, וברצינות - היות ועוררות מינית מקדמת לידות. הנשיקות היו להוטות במיוחד – ולפני שהדברים יצאו מכלל שליטה החלו הצירים", היא מספרת בחיוך.

"ויש גם את הרגעים הנדירים, שבהם מבט אומר הכל", מספרת קטי. "היה לנו זוג דתי שאסור בנגיעה, אבל עיני היולדת והאיש שלה לא ניתקו לשנייה, והאהבה שזרמה שם הייתה חסרת גבולות".

לידה. ShutterStock
המלווה עוזר גם בשיכוך הכאב/ShutterStock

איזה תפקיד יש למלווה בתרומה לשיכוך כאב בלידה טבעית?

"המלווה מציע תמיכה פיזית ומנטלית שמזכירים ליולדת מה עליה לעשות כדי להקל על עצמה, זאת לצד עידוד ותמיכה בעיקר", מבארת ננסי. "יהיו גם מי שיבחרו לעשות עיסויים או ינקטו בשיטות אלטרנטיביות כגון רייקי, שיאצו, נקודות לחץ ודמיון מודרך ואפילו החזקת ראש המקלחת במים על גבה של היולדת. כל אלו מתקבלים אצלנו בברכה, כי הם הדמות הקרובה ביותר או בין הקרובות ביותר ליולדת".

במה שונה הליווי של יולדת בלידה טבעית בבית החולים, מזו היולדת בלידה רגילה?

"בלידה הרגילה, המלווה במשככי כאב, הרי שדרושה הרבה פחות תמיכה פיזית ביולדת ולכן מהתמיכה הנפשית – העידוד, מתבלטת יותר, המילים המחבקות, הסיוע המנטלי. לעומת זאת בלידה טבעית הרי שלמגע או לכל תמיכה שבוחרים בה, יש משמעות שונה, שנועדה בין היתר ממש לסייע בשיכוך כאב. בכל מקרה, כמובן שתפקידו של המלווה הינו חשוב ומרכזי בכל סגנון של לידה, ובמקרה של לידה טבעית יש הרבה מאוד תחוק, בכי ואינטימיות של מבטים ומגע".

עם כל האינטימיות הזו, האם לא עדיף כבר ללדת בבית?

"אין כל בעיה ללדת בבית, כל עוד הדבר נעשה תחת עינה הפקוחה של מיילדת בית מורשה על ידי משרד הבריאות. היא תדע מה לעשות באופן כללי וגם תדע להגיב נכון במקרי מצוקה" מספרת קטי. "אנחנו זורמות עם התהליך הטבעי וכך גם המיילדת המורשה. ההבדל היחיד הוא שאם מתעורר הצורך, אנחנו לוחצות על כפתור ומקבלות מענה רפואי תוך פחות מדקה בעוד שבבית נדרשת כחצי שעה בממוצע עד ההגעה לבית החולים", היא מוסיפה.

  • עוד באותו נושא:
  • לידה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully