וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפידורל מעכב את התקדמות הלידה? מחקר חדש טוען שלא

20.10.2017 / 7:45

מספר מחקרי עבר מצאו שאפידורל עלול להוסיף עד שעתיים לזמן הלידה הממוצע, אולם מחקר חדש קובע – למתן אפידורל בשלב השני של הלידה אין שום השפעה שלילית על התקדמות הלידה או על שיעור הסיבוכים וההתערבויות

אפידורל. ShutterStock
מאט את הלידה ומגדיל את הסיכוי להתערבות רפואית? לא בטוח/ShutterStock

מתן אפידורל לשיכוך כאבי הצירים אינו מעכב את הלידה – כך קובע מחקר חדש. ממצאים אלה עשויים לשנות את גישתן של יולדות רבות שנמנעות ממשכך הכאבים או דוחות ככל שניתן את המועד שבו הוא ניתן להן בשל החשש שהוא יאריך ויעכב את התקדמות הלידה, בהתאם לתפיסה רווחת בקרב מערכת הבריאות.

המחקר החדש נערך על יותר מ-400 יולדות שזו היתה לידתן הראשונה, והוא גילה שמתן האפידורל לא השפיע על הזמן שלקח להן ללדת. זאת, בניגוד לגישה הרפואית הרווחת כיום ולפיה אפידורל עלול לעכב את השלב השני של הלידה, ובכך להגדיל את הסיכון לצורך בהתערבות רפואית בלידה (כמו למשל שימוש בוואקום, מלקחיים או ניתוח קיסרי חירום). בעבר פורסמו מספר מחקרים שניסו לכמת את השפעת האפידורל, בהם גם מחקר שנערך באוניברסיטת קליפורניה ואשר ממצאיו פורסמו לפני כשלוש שנים, שטען כי מתן האלחוש עלול להאריך את הלידה בעד שעתיים נוספות.

עוד בנושא:
13 דברים שאת מתה לדעת על לידה, אבל מפחדת לשאול
הגורם המפתיע שיכול להוביל ללידה מוקדמת
עצות ממיילדת: כל מה שאת צריכה לדעת לקראת לידה

תינוק נולד. ShutterStock
זמן הלידה היה כמעט זהה/ShutterStock

האלחוש האפידורלי הוא למעשה סוג של קתטר, מעין צינורית דקיקה שמוחדרת לחלל האפידורלי שבין חוליות עמוד השדרה (ומכאן שמו) ומזרימה אליו מעין קוקטייל של תרופות מאלחשות ומשככות כאבים, שגורמות לחוסר תחושה בפלג הגוף התחתון (שבו מורגשים כאבי הצירים).

השפעת האפידורל מפחיתה את עוצמת הצירים ויש הטוענים שהשפעתו המאלחשת מאריכה את משך הלידה משום שקשה יותר ליולדת לבצע לחיצות אפקטיביות שמקדמות את הלידה – דבר שמגביר את הסיכון לסיבוכים. אולם המחקר החדש שפורסם על ידי המרכז הרפואי בית ישראל דיקונס בבוסטון מצביע על כך שייתכן שיש מקום לבחינה מחודשת של התפיסות הללו והאופן שבו הן תרמו לעיצוב המדיניות הנהוגה ברוב בתי היולדות.

במסגרת המחקר לחלק מהיולדות המשתתפות ניתן עירוי אפידורלי של משכך הכאבים המוכר, בעוד שליולדות האחרות ניתן פלצבו בדמות עירוי סיילין. בניתוח הנתונים גילו החוקרים כי לא היו הבדלים משמעותיים בזמן הלידה בין הנשים שקיבלו אלחוש ובין הנשים שקיבלו פלצבו. יש לציין כי הצוות הרפואי שנכח בלידות גם הוא לא ידע האם היולדת שייכת לקבוצת הביקורת שמקבלת פלצבו או לקבוצה שקיבלה תרופה מאלחשת.

עוד באותו נושא

מה הקשר בין שימוש באפידורל ודיכאון לאחר לידה?

לכתבה המלאה
אישה בהריון מחוברת למוניטור עוברי. ShutterStock
האם הגישה הרפואית לגבי אפידורל עומדת להשתנות?/ShutterStock

הממצא העיקרי במחקר – משך זמן השלב השני של הלידה היה זהה בשתי הקבוצות ועמד על 52 דקות בקרב קבוצת הנשים שקיבלה אלחוש אפידורלי ו-51 דקות בקרב קבוצת הביקורת (שקיבלה עירוי אפידורלי של סיילין). מדובר בפער של 3.3 אחוזים, שאין לו משמעות קלינית של ממש.

גם שיעור ההתערבויות זהה

המחקר, שפורסם בכתב העת Obstetrics & Gynecology, גם לא מצא שמתן האפידורל משפיע על שכיחות ביצועם של חתכי חיץ, תנוחת העובר בלידה או כל מדד אחר של תקינות הלידה.

פרופ' פיליפ הס, שעמד בראש המחקר, אמר בראיון לטלגרף הבריטי כי "לא ראינו שום השפעה שלילית, וזאת למרות שאפידורל בשלב השני של הלידה עדיין נחשב לשנוי במחלוקת. אני סבור שהנושא הזה ראוי לבחינה במחקרים נוספים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully