וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החום מוציא אתכם מדעתכם? זה לא הדבר היחיד שהוא עושה

לא ברור איך אף אחד לא אומר את המובן מאליו: חום בלתי נסבל הוא דבר מבאס אבל גם מסוכן לפעמים לגוף, נפש ומוח. למה עלייה בטמפרטורות משפיעה עלינו כל כך לרעה?

מאוורר. Giphy
הרבה יותר מסתם מבאס. מאוורר/Giphy

אין שיחת מסדרון בתקופה הזו שלא כוללת את הקביעה המובנת מאליה על כך שמצב החום המהביל שמחוץ לכותלי המשרד לא יכול להיות יותר גרוע. כל יציאה מחדר ממוזג טומנת בחובה פוטנציאל לזליגה לא נעימה שמלווה בהזעה קשה ולשלל תחושות לא נעימות לגוף ואפילו למוח שלנו.

אם אתם מרגישים שהקיץ הזה חם במיוחד, אתם לא טועים. חודשי הקיץ בשנים האחרונות היו החמים ביותר ברחבי העולם. ולמרבה הצער, מגמה זו צפויה להימשך. כך למשל בשנת 2050 צפויות להירשם במספר ערים בארה"ב ימי חורף עם טמפרטורות של 37 מעלות בממוצע, והטמפרטורות צפויות לעלות עוד יותר ב -2100. ניו יורק, בה כמעט ולא נמדדות 37 מעלות, צפויה לחוות 11 ימים כאלה בשנת 2050 וכמעט 30 ימים כאלה בשנת 2100.

התחממות מזג האוויר אינה רק לא נוחה אלא עלולה גם להשפיע על בריאותכם הגופנית, מצבכם הנפשי ואפילו על היכולות הקוגניטיבית שלכם. הנה כמה תופעות מבאסות שכדאי להיות מוכנים אליהן:

חום קיצוני גורם לתשישות שעלולה להיות מסוכנת
ככל שמבלים יותר בשמש, מרגישים יותר את ההשפעותיה על הגוף. עלייה בטמפרטורת הגוף יכולה לגרום להזעה מרובה, עור דביק, התייבשות, עייפות, כאבי ראש, סחרחורת, בחילה, התכווצויות, ודופק מהיר.

גיף כאב ראש. Giphy
כולנו מכירים את כאב הראש שמגיע בימים חמים במיוחד. אישה עם כאב ראש/Giphy

כדי להתמודד עם התופעות האלה, כדאי לעבור למקום קריר ככל שאפשר, ללגום מים, להתקלח באמבטיה פושרת או ללבוש בגדים רטובים. אם התסמינים נמשכים יותר משעה, מחריפים או אם מובילים להקאה, צריך להתפנות לעזרה רפואית.

במקרים חמורים יותר בהם טמפרטורת הגוף עולה ל-40 מעלות ומעלה, אין לחכות ולהתפנות מידית לטיפול. הסימפטומים כוללים סימנים של תשישות יחד עם דופק חזק, בלבול, אובדן הכרה ולעיתים הפסקת הזעה.

חום גורם לנו להיות מטומטמים יותר
אין מצב שלא הרגשתם איך החום מכניס את המוח למעין ערפול שכולל קושי לנשום ולחשוב בבהירות. החדשות הטובות הן שאתם לא לבד. מחקרים הוכיחו שככל שהטמפרטורות מטפסות, אנו מתפקדים לאט יותר במבחנים קוגניטיביים. שווה לנסות לדחות מטלות דחופות לימים קרירים יותר או לפחות לדאוג לצנן את החדר בו תבצעו אותה.

אישה בגל חום מקררת את הפנים שלה מול מקרר בסופר. Giphy
איך אפשר לחשוב ככה? אישה מנסה להתקרר בסופרמרקט/Giphy

עליה בטמפרטורות מובילה לזיהום אוויר וקשיי נשימה
השמש גורמת לחומרים מזהמים באוויר להתערבב עם גזים אטמוספריים שמזהמים את שכבת האוזון. כתוצאה ממנו 22,000 אנשים ברחבי העולם צפויים לחלות ואף למות ממחלות הקשורות לקשיים בנשימה ואסתמה. בנוסף, זיהום אוויר מגדיל את שיעור חולי סרטן הריאות, אלרגיות וחולים במחלות לב וכלי דם. מחקר שנערך בשנת 2017 מצא שזיהום אוויר הורג כ-9 מיליון אנשים מדי שנה.

אפשר למות מהחום הזה
מחקר שפורסם בכתב העת Nature Climate Change דיווח על קשר בין עלייה בטמפרטורות החום ועלייה בשיעורי ההתאבדות. בארה"ב למשל נרשמה עליה של כ-7 אחוזים במקרי ההתאבדות ובמקסיקו עליה של 2 אחוזים. עורכי המחקר הסיקו כי עד שנת 2050 סביר להניח שיתווספו למניין המתאבדים 14,000 מקרים נוספים.

גיף כעס ותוקפנות. Giphy
הופכים לעצבניים ונרגנים יותר עם כל עלייה בלתי נסבלת במעלות. אישה כועסת/Giphy

עוד מסתבר שגלי חום הם הצורה הקטלנית ביותר של מזג אוויר קיצוני. הרבה יותר מאשר הוריקנים, ברק, סופות טורנדו, רעידות אדמה ושיטפונות. בשנת 2010 למשל יותר מ-10,000 אנשים מתו כתוצאה מגל חום במוסקבה.

מזג אוויר משנה גם את מצבכם הנפשי

אולי היינו יותר מדי דרמטיים בפסקה הקודמת, אבל גם אם לא נלך לקיצוניות הזו, רבים מאתנו יכולים להפוך לעצבניים ונרגנים יותר עם כל עלייה בלתי נסבלת במעלות. מחברי המחקר על התאבדויות ניתחו יותר מ-600 מיליון ציוצים בטוויטר, וגילו שאנשים נטו לבטא יותר רגשות דיכאוניים בהביל חם ומחניק שאופף אותם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully