וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו הסיבה שאסור לכם ללחוץ על הסנוז. אבל ממש אסור

23.8.2018 / 6:56

התעוררתם בבוקר לצלילי אזעקה מעצבנים אחרי שינה קצרה מדי ואין דבר מפתה יותר מלחיצה קטנה על כפתור הנודניק בשעון המעורר. מסתבר שההרגל התמים הזה יכול להרוס לכם את שאר היום

מדוע נשים זקוקות ליותר שעות שינה מגברים?/מערכת "סיפור בדקה"

בסרטון: מחקר מצא שנשים זקוקות ליותר שעות שינה מגברים

שינה זה עסק מסובך. כל דבר קטן יכול להשפיע עליה ולהרוס את הרגעים היקרים לנו כל כך. לחץ נפשי, אלכוהול, סמארטפון, אפילו צבע הקירות בחדר ומחלות רקע הם מחרבי שינה ידועים, אבל לרשימה צריך להוסיף גם שחקן חדש ומפתיע: השעון המעורר שלכם.

כולנו משתוקקים לעוד כמה דקות נעימות של שינה, עד שהפכנו את הלחיצה הלא מודעת על כפתור ה"נודניק" להרגל יומיומי. אנחנו מאריכים עוד ועוד את זמן השינה כדי לגנוב עוד דקות אסורות של שקט. הפיתוי גדול, אבל האם חשבתם פעם על ההשפעה של דחיית השינה על הבריאות שלכם?

מסתבר שאתם גורמים לגוף ולמוח להתבלבל. מומחי שינה ממליצים להימנע מלחיצה על הכפתור המפתה, כיוון שהיא עלולה להוביל לתחושת בלבול בזמן הקימה, שיכולה ללוות אתכם הרבה אחרי שיצאתם לעבודה.

עוד בנושא:
זו תנוחת השינה שהכי בריא לישון בה
הפעולה הפשוטה שתגרום לכם לישון טוב יותר בלילה
לידיעת העצלים: מה יותר בריא - לישון עוד שעה או לעשות אימון בוקר?

גבר עייף קם בבוקר. ShutterStock
עשר דקות נוספות שיעלו לכם ביוקר. גבר קם עייף/ShutterStock

במצב תקין של התעוררות, תחושת הבלבול של הגוף נמשכת בדרך כלל 15 עד 30 דקות, שלאחריהן המוח והגוף מתחילים בהדרגה לחוש ערניים יותר. על פי מחקר שנערך על ידי בית החולים לנשים בבוסטון, אם תתעוררו במהלך מחזור שינה עמוקה, תמשיכו לחוש מבולבלים לפעמים עד ארבע שעות משעת הקימה שלכם.

הלחיצה האוטומטית על הכפתור תחזיר אתכם לשינה מתוקה אבל היא גם תגרום להורמוני שינה להשתחרר שוב מפני שהגוף שלכם טועה לחשוב שהוא עומד לשקוע לשינה עמוקה. המוח והגוף מצפים לעוד מחזור שינה, שנקטע מהר מאוד ותחושת התסכול והבלבול ימשיכו ללוות אתכם לחינם עוד שעות ארוכות אחר כך. לא חבל?

זה קורה מפני שמערך השינה שלנו מחולק לשלבים קבועים שהגוף חייב להשלים כדי להרגיש ערני. כל מחזור שינה נמשך כשעה וחצי ומתחלק לחמישה שלבים, בהם קצב פעילות הגוף והמוח מואטים בהדרגה. השלב הראשון מתחיל כשהעיניים נעצמות טיפה ואנו מתחילים לשקוע לשינה. בשלב השני אנחנו כבר ממש ישנים ויכולים להתעלם מרעשי רקע. אחר כך נכנסים לשלב השלישי והרביעי: השינה העמוקה, בה אנו ישנים בצורה הכי איכותית ועמוקה ומצליחים להפיק את איכות השינה הטובה ביותר.

השלב האחרון הוא שנת החלום. שלב שמתאפיין בריצוד עיניים מהיר, השרירים רפויים מאוד והגוף שליו. כשהשלב החמישי מסתיים אנחנו מתחילים את כל השלבים מחדש. אם תתעוררו באמצע מחזור שינה ולא תעברו את כל השלבים בגלל כפתור הסנוז תהפכו לעייפים יותר.

שינה. ShutterStock
יכול לגרום לכם לחוש מסוחררים ועצבניים עד ארבע שעות אחרי הקימה. שעון מעורר/ShutterStock

אם אתם מרגישים שבלי הסנוז אתם פשוט לא ישנים מספיק, יש לנו בשורות טובות - שינה קצרה יותר לא בהכרח רעה לנו. היא אפילו יכולה להעיד על בריאות טובה יותר. במאמר שפורסם בתחילת החודש בכתב העת של איגוד רופאי הלב האמריקנים נטען ששינה של יותר משמונה שעות בלילה מגדילה ב-47 אחוזים את הסיכוי לתמותה מוקדמת, לעומת שינה שכללה פחות משבע שעות.

ואם קשה לכם בכל זאת לישון טוב יותר, כדאי שתקשיבו למומחים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully