נושאים חמים

עוברים לשעון חורף: כך תמנעו השכמות בחמש בבוקר

בלילה שבין שבת לראשון כולנו נזיז את מחוגי השעון שעה אחת לאחור. לפני שאתם מברכים על רווח של שעת שינה אחת, כדאי לזכור שהילדים שלכם צפויים להתעורר אפילו מוקדם יותר מהרגיל. כך תערכו לשינוי

ילד ישן במיטה לצד שעון מעורר (ShutterStock)
בואו ננסה להתייצב על שעת השכמה הומנית. ילד ישן במיטה לצד שעון מעורר (אילוסטרציה: shutterstock)

במוצאי שבת הקרובה נעביר כולנו את מחוגי השעון שעה אחת אחורה (המעבר לשעון חורף יחול ב-29 באוקטובר, בשעה 2:00 יזוזו מחוגי השעון שעה לאחור והשעה תהיה 1:00), ונתענג על המחשבה שהרווחנו עוד שעת שינה הלילה. אלא אם כן, אתם הורים לילדים קטנים. במקרה כזה, השמחה תהיה קצרה מאוד ובמהרה תתחלף בחשש שתזוזת השעון לאחור תגרום לילדים שלכם להתעורר אפילו מוקדם יותר מכפי שהם מתעוררים היום.

הורים למדו לקבל את השעה 6:00 בבוקר כשעת יקיצה לגיטימית, במקרים מסויימים אפילו השכמה ב-5:30 עוברת כעניין שבשגרה. אבל מהשכמות בשש להשכמות ב-5:00 או אפילו מוקדם יותר, רחמנא ליצלן? זה כבר דורש היערכות מיוחדת והפעלת כל האמצעים הדרושים כדי להתייצב מחדש על שעת השכמה הומנית יותר.

עוד בנושא:
חמש טעויות שאתם עושים עם השינה של הילדים שלכם
למה הילדים שלכם ישנים פחות טוב בחורף, ומה אפשר לעשות?
ממטרים פזורים: כך תגמלו את הילד מחיתולים בחורף

ילד ישן במיטה (ShutterStock)
השינויים בשעות האור והחושך משפיעים על כולנו. ילדה ישנה במיטה (אילוסטרציה: shutterstock)

למה זה קורה?
ראשית, צריך להבין שהמעבר לשעון חורף משפיע על כולנו, לא רק על ילדים. התקצרות הימים בסתיו ובחורף מביאה עמה שינוי במחזורי השינה וההתעוררות שלנו, ממש כמו התחושות של ג'ט לג. מחקרים מצאו כי הירידה בחשיפה לשמש גורמת לירידה ברמות הסרוטונין (שאחראי להתרוממות מצב הרוח), ומשנה את השעון הביולוגי, שאחראי לוויסות ההורמונלי והפעילות הביוכימית בגוף. מאותה סיבה קיימת גם עליה ביצור המלטונין, הורמון השינה שתפקודו הנורמלי משפיע לא רק על השינה שלנו , אלא גם על תפקוד תקין של גורמים נוספים ביניהם השמנה, מטבוליזם נמוך ודיכאון. בפועל, מה שזה אומר זה שכולנו עייפים יותר, בשל העובדה שמחשיך מוקדם יותר ושינוי השעות יוצר אצלנו תחושה דומה לג'טלג, ולוקח כמה ימים לסנכרן מחדש בין השעון הפנימי שלנו ובין המציאות החשוכה יותר שממתינה לנו מחוץ לחלון.

עבור ילדים, תהליך ההסתגלות והסנכרון לשעות החדשות עשוי להמשך מעט יותר זמן. ומכיוון שרובם נוהגים להתעורר מוקדם בבוקר ממילא (במיוחד בגיל הרך), אנחנו ההורים מרגישים את ההשלכות ביתר שאת.

מה עושים?

ראשית, נסו להתחשב ולתת להם זמן להסתגל. קחו בחשבון שבחורף הילדים שלכם יהיו עייפים מוקדם יותר, עקב החשיכה המוקדמת שתגרום להפרשת יותר מלטונין בגופם. בימים הראשונים בוודאי תשימו לב שהם עייפים מוקדם יותר, זאת משום שאם עד כה היו רגילים ללכת לישון בשעה 19:30, ביום לאחר המעבר לשעון חורף זה יהיה בעצם בשעה 18:30. על מנת להחזיר אותם ללו"ז הרגיל שלהם, נסו לאחר בכל יום בשבוע הראשון את שעת ההשכבה ברבע שעה. כך שתוך כמה ימים תגיעו שוב לשעת ההשכבה הרגילה שהיא 19:30.

אם הילד מתעורר מוקדם יותר מהרגיל, כלומר אם עד כה היה מתעורר בשעה 6:30 ובעקבות המעבר לשעון החורף החל להתעורר ב-5:30 (ובהנחה ששעת היקיצה החדשה אינה מתאימה בעיניכם), החזירו את הילד לישון (באותו אופן שהייתם עושים לו היה מתעורר ב-2:00 בלילה). אם תהיו עקביים ונחושים בלילות הראשונים, בתוך מספר לילות תשיגו את מטרתכם.

אמא ותינוקת (ShutterStock)
שימו לב לסימני עייפות. אמא ותינוקת שוכבות במיטה (אילוסטרציה: shutterstock)

להורים לתינוקות שישנים מספר תנומות גם במהלך היום מומלץ לשים לב לסימני עייפות ולהשכיב את התינוק בהתאם להופעתם. אם התינוק שלכם היה רגיל לישון במרווחי שעות קבועים פחות או יותר, נסו להמשיך ולהקפיד עליהם (ללא תלות בשעות החדשות). כך למשל אם התינוק שלכם היה רגיל עד עכשיו להתעורר בשבע ולהרדם לשנת בוקר כעבור שעתיים בשעה 9:30, לאחר המעבר לשעון החורף חשוב יותר לשמור על מרווחי השעות הקבועים, ולא על השעות עצמן. לכן, אם יתעורר בשעה 6:00, השכיבו אותו לשנת בוקר בשעה 8:30 (כעבור שעתיים וחצי) וכן הלאה.

בכל מקרה, חשוב לזכור שגם אם השבוע-שבועיים הראשונים יהיה קשים ומעייפים, בסופו של דבר גם אתם וגם הילדים תתרגלו לשעות החורפיות.