פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      כך תעזרו לתינוק שלכם לישון כמו תינוק

      התינוק שלכם מתעורר שבע פעמים בלילה? הילדה לא נרדמת בלי סיבוב בשכונה? יכול להיות שלא לימדתם אותם עדיין איך ישנים. מדריך להורים טריים ועייפים

      אב מנשק תינוק (ShutterStock)
      לילה טוב (אילוסטרציה: Shutterstoclk)

      שינה היא אחת המשימות החשובות ביותר המוטלות על תינוק בשנותיו הראשונות. לכן, תפקידם של ההורים בהקניית הרגלי שינה טובים ונכונים הוא חיוני. רוב ההורים למדים מהר מאוד שתינוק שלא ישן מספיק הוא תינוק עצבני וחסר אונים, מה שמוביל בדרך כלל גם להורים עצבניים וחסרי אונים.

      עוד בוואלה! בריאות:
      רק על הגב: כך תמנעו מוות בעריסה
      ללמד תזונה נכונה כבר בגיל חצי שנה
      לפני שאתם רצים למיון: מדריך להורים מודאגים

      בני אדם נולדים עם פוטנציאל ביולוגי לישון, בדיוק כמו הפוטנציאל ללכת, לדבר או לשלוט על הסוגרים. כדי להצליח להגשים את הפוטנציאל הזה, על ההורים ללמד את התינוק איך להגשים את היכולות הללו.

      האחריות ללמד את הילד איך להירדם באופן עצמאי ואיך לישון באופן רציף במשך הלילה מוטלת על כתפיהם של ההורים. זה חשוב גם כדי לוודא שהתינוק בריא ומאושר בהווה, וגם כדי להקנות לו הרגלי שינה בריאים להמשך חייו.

      איך מלמדים שינה?

      1. בידקו לכמה שעות שינה זקוק התינוק שלכם, וודאו שהוא מקבל את מכסת השעות האלה.

      בממוצע תינוק עד גיל 3 חודשים זקוק ללפחות 15-16 שעות שינה ביממה, מה שאומר שהוא מבלה כ-60% מהיום שלו בשינה. תינוק בן 3-12 חודשים זקוק ל-13-14 שעות שינה ביום, ופעוט בגילאים שנה עד שלוש זקוק לכ-12-13 שעות שינה, כולל שנת צהריים.

      2. תהיו ערניים לסימני עייפות של התינוק. כל תינוק מפתח סימני עייפות שייחודיים לו, והתפקיד של ההורים הוא ללמוד לזהות אותם.

      כך למשל, יש תינוקות שיפגינו סימנים פיזיים כמו שפשוף עיניים, משיכה באוזניים או פיהוק, סימנים רגשיים כמו יילול, חוסר שביעות רצון כללית או בכי של ממש, או סימנים התנהגותיים כמו חוסר עניין במשחק וחוסר שיתוף פעולה עם הסביבה.

      3. לכל תינוק שעון ביולוגי משלו. אם תסנכרנו את שעות השינה של התינוק עם השעון הביולוגי שלו, תוכלו למקסם את היכולת שלו לישון.

      למה שעות שינה זקוק תינוק?

      גילאי 0-6 חודשים
      רוב התינוקות בגיל זה לא יכולים להישאר ערים במשך יותר מ- 90 דקות ברצף. לכן, מהרגע שהם קמים בבוקר תסתכלו על השעון וכעבור 75-90 דקות תתחילו לנסות לעזור להם להירדם. אורך השינה שלהם לרוב יהיה גם בכפולות של 90 דקות, כלומר 90, 180 או 270 דקות.

      תינוק תינוקת ניובורן (ShutterStock)
      עד גיל 6 חודשים קשה לתינוק להירדם בעצמו (אילוסטרציה: Shutterstoclk)

      לרוב עד גיל 6 חודשים קשה מאוד לתינוק להירדם בעצמו, בעיקר בגלל שהוא לא מסוגל לסנן את הרעשים והגירויים שמתרחשים בתוך הגוף שלו (במוח) ובעולם החיצוני. לכן, לרוב הם זקוקים לעזרה בשלב זה, שיכולה להתבטא בנדנוד קל, הליכה עם התינוק או שירה שקטה.

      נסו להימנע מהאכלה, נדנוד בנדנדה, בעגלה או ברכב, כי מהר מאוד התינוק יפתח תלות באמצעים האלו, מה שעלול להקשות על תהליך ההירדמות בהמשך.

      6 חודשים פלוס
      רוב התינוקות בגיל זה מצליחים להישאר ערים מעבר ל-90 דקות, לפחות במשך חלק מהיום. בשלב ראשון שעות הערות שלהם לרוב לא יעלו על 180 דקות, אבל ככל שיתבגרו כך פרקי זמן הערות שלהם ילכו ויתארכו.

      חפשו את סימני העייפות של התינוק שלכם, אם הוא עייף חשוב לתת לו את האפשרות לישון, אבל אם הוא עדיין ערני, משחק ובמצב רוח טוב חכו 90 דקות נוספות, ובשלב זה סביר להניח שיהיה מוכן לישון. בסביבות גיל 6 חודשים אפשר לנסות להשכיב את התינוק כשהוא מנומנם אך עדיין ער, ולראות אם יצליח להירדם בעצמו.

      מומלץ לשלב שיטה זו עם "שיטת חמש הדקות", במסגרתה מאפשרים לתינוק לנסות ולהירדם חזרה בכוחות עצמו במשך 3-5 דקות, גם אם הוא בוכה, כאשר בתום פרק זמן זה ניגשים לחדר ומרגיעים אותו למשך 30-60 שניות, ועוזבים את החדר.

      חשוב מאוד להרגיע את התינוק מבלי להרים אותם וללמד אותם להרגיע את עצמם. כדאי לנסות את השיטה הזו 3-4 פעמים ברצף ואם אין הצלחה להפסיק ולנסות שוב כעבור כמה שבועות.

      במקרים בהם הורים מרגישים שהם לא מצליחים להקנות לילדים שלהם הרגלי שינה נכונים, טיפול התנהגותי המתמקד בהדרכה של ההורים, יכול לעזור לתינוק לפתח הרגלי שינה טובים יותר.


      ד"ר מירב כהן-ציון היא פסיכולוגית, מומחית בהפרעות שינה ומעבירה סדנאות להורים במסגרת תכנית השינה לתינוקות וילדים קטנים במכון השינה באסותא