וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה אנחנו הרבה יותר רגישים כשאנחנו חולים?

18.10.2017 / 8:33

כשאתם חולים, אתם בטח מעבירים את רוב שעות היום במצב מאוזן ומנסים לשלוט ללא הצלחה בפרצי הנזלת והדמעות. מתברר שהתופעה הזאת באופן מוזר דווקא נועדה לשמור עליכם, אך האם יש דרך להתגבר עליה?

אישה בוכה. ShutterStock
העצב דווקא עוזר לכם להחלים/ShutterStock

אם לא די באף הסתום, בגרון הכואב ובחולשה הכללית, רבים מהסובלים מהצטננות ומשפעת מרגישים שגם המצב הנפשי מתערער מאוד בתקופה רגישה זו. פתאום הדמעות עולות וחונקות יותר, כל דבר קטן מרגש עד כאב ורבים מרגישים שהם חוזרים להתנהג כמו ילדים קטנים שרק זקוקים לחיבוק. מתברר שהתופעה הזאת היא לא סתם תחושה ומחקרים מצאו כי מחלות החורף עלולות לגרום במקרים רבים לתסמינים שמחקים דיכאון, לא פחות.

עוד בנושא:
עונת השפעת: למה אתם חייבים להתחסן דווקא עכשיו?
לבריאות! 6 מאכלים שמקלים על צינון
ניצנים של צינון? כך תבלמו אותו לפני שיחמיר

למה זה קורה? במצב של שפעת או הצטננות, הגוף עושה כל שביכולתו כדי להילחם בזיהומים שתוקפים אותו. כולם יודעים שהמערכת החיסונית היא שאחראית על המאבק הזה, אך היא זקוקה גם לשיתוף פעולה מצד מערכת העצבים והמערכות הפסיכולוגיות במוח. כדי להילחם בפולש הזר, התאים באזור הרלוונטי מפיקים חומרים פרו-דלקתיים בשם ציטוקינים. אלו למעשה חלבונים שנעים בגוף ומתקשרים עם המוח, אשר בתורו מפיק עוד מהם.

מחקר שפורסם ב-2015 בכתב העת היוקרתי JAMA Psychiatry, מצא קשר ישיר בין הימצאות חלבונים אלו במוח לבין דלקות שעלולות להביא לדיכאון זמני. הציטוקינים משפיעים בין היתר על חום הגוף, מגבירים את החולשה הכללית ומעצימים תחושות שליליות לרבות חוסר תאבון, חוסר מוטיבציה, בידוד חברתי, ירידה ביכולות התקשורת ושינוי בדפוסי השינה.

אישה מכוסה בשמיכה. ShutterStock
הכול כדי שלא תעבדו כרגיל כשאתם חולים/ShutterStock

כל אלו הם תסמינים של דיכאון, אך במקרה הזה הם נועדו, על פי חוקרים שבחנו את הנושא, לעודד אותנו לנוח. זאת כדי שהגוף יוכל להתפנות למלחמה החשובה באמת. תחשבו על זה ככה - אם המצב הנפשי שלכם היה טוב יותר, היה לכם קל יותר להתעלם מהכאבים ולצאת לעבוד. כך, ככל הנראה הייתם מעמיסים על הגוף יותר ממה שהוא יכול לשאת ומאריכים את הזמן הדרוש להחלמה.

עוד באותו נושא

ניצנים של צינון? כך תבלמו אותו לפני שיחמיר

לכתבה המלאה

הקשר הזה עובד גם בכיוון ההפוך

כמו שהמצב הבריאותי משפיע על הנפש, מחקרים מראים כי מדובר בנתיב דו סטרי. המצב הנפשי בהחלט יכול להשליך על הגוף, והדוגמה הבולטת ביותר לכך היא ההשפעה של לחץ וחרדה. במצב כזה, המוח שולח אותות שמעודדים הפרשה של אדרנלין וקורטיזול, המוכנים גם "הורמוני הסטרס". הורמונים אלו עלולים לגרום להפרעות בתהליך העיכול, לבחילות, להזעה ולעלייה בדופק.

חוקרים מאוניברסיטת אוהיו אף מציעים כי מצבים של דיכאון וחרדה עלולים להחליש את מערכת החיסון. גם במקרה הזה מדובר בהפרשת ההורמון קורטיזול, שעלולה להקשות על מערכת החיסון לשלוט על דלקות, קושי שעלול בתורו להעצים את הסיכון למחלות בעתיד.

אז מה עושים? הדלקת היא תגובה פיזיולוגית, ומחקרים מצאו כי מאכלים שונים יכולים בהחלט להפחית אותה. ברשימה זו נכללים בין היתר דגים כמו סלמון, מרקל וטונה, דגנים מלאים, עלים ירוקים, אגוזים, סויה, עגבניות, סלק, שמן זית ופירות יער. אם אתם מרגישים חולים ומדוכאים, אתם יכולים לנחם את עצמכם במחשבה שזה מצב זמני, או לנקוט פעולות אקטיביות כדי לשפר את המצב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully