וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למי קראתם דוחה? כך ריר חלזונות יסייע לטפל בלב שבור

1.8.2017 / 12:46

קשה שלא להיגעל מהמראה ומהמרקם של חלזונות, ובייחוד מהריר הייחודי שלהם. אולם, יכול להיות שאנחנו חייבים התנצלות קולקטיבית לחיות האלה, שהיוו השראה לחומר שיום אחד יכול להציל את חיינו

חילזון. ShutterStock
מגעיל מגעיל, אבל יכול להציל את החיים שלכם/ShutterStock

בני האדם מצויים במרוץ מתמיד אחר דרכים חדשות לשפר את יכולות הריפוי ולייצר חומרים חדשים ויעילים שיסייעו להליכים הרפואיים. עם זאת, אנחנו לא תמיד מבינים שבמקרים רבים, הטבע כבר מצא את הפתרונות לתעלומות הגדולות ביותר שלנו, וצריך רק לדעת איפה לחפש את התשובות. אחד האתגרים המשמעותיים ביותר בהקשר הזה, הוא יצירת חומר הדבקה, שיסייע בחיבור רקמות חיוניות בגוף האדם – כמו בלב לדוגמה.

לרוב סוגי הדבקים שמשמשים רופאים כיום, יש חסרונות בולטים – בין אם הם מכילים חומרים שבריכוזים גבוהים עלולים להיות רעילים, או שאינם גמישים, או שקשה להדביקם על משטחים רטובים. כעת, חוקרים מאוניברסיטת הרווארד יצרו דבק ביולוגי חדש, בהשראת גורם לא צפוי – ריר של חלזון מסוג דאסקי אריון (Dusky Arion).

עוד בנושא:
לא לבעלי לב חלש: אלו היצורים הכי דוחים שחיים לכם על הפנים
חשבתם שמדוזות זה דוחה? הכירו את כיני הים
סכנה בבריכות השחייה: הטפיל המזיק שהכלור לא יכול לחסל

הדאסקי אריון הוא סוג של חשופית הנפוצה באזורים שונים באירופה ובארצות הברית. בעוד שכל החלזונות יכולים להחליק גם על משטחים קשים ומחוספסים באמצעות הריר שלהם, החילזון הזה מפיק סוג מיוחד של ריר, שנחשב דביק יותר ועוזר לו להיצמד גם למשטחים לחים יותר.

בעבר, חוקרים כבר בחנו את המרקם המיוחד של ריר זה ומצאו כי היכולת שלו להידבק למשטחים לחים נובעת מכך שהוא מכיל חלבונים בעלי מטען חיובי, ברקמה בעלת מטען שלילי. חלבונים אלו נדבקים בקלות לרקמות ביולוגיות, בעוד החומר הלח מונע יצירה של סדקים בדבק.

אילוסטרציה. ShutterStock
הדבק שורד עשרות אלפי מחזורים של פעימות לב/ShutterStock

במחקר הנוכחי, שפורסם בכת העת המדעי Science, ניסו החוקרים לייצר בעצמם מרקם כזה, והטמיעו חלבונים בעלי מטען חיובי בתוך תמיסה של חומר מבוסס מים, בשם הידרוג'ל, המשמש בין היתר גם בייצור עדשות מגע.

עוד באותו נושא

הפסיכולוגיה של הגועל: למה ג'וקים מוציאים אותנו מדעתנו?

לכתבה המלאה

החומר חוסם גם חורים בלב

"בעיקרון, אנחנו יכולים לפתור כעת את כל הבעיות שנקשרו בעבר לחומרי הדבקה ברקמות בגוף האדם, אמר מוביל המחקר, ד"ר ג'יניו לי מאוניברסיטת הרווארד. באמצעות הדבק החדש הצליחו החוקרים להדביק עור וסחוס של חזיר, לצד עורקים, רקמות לב וכבד. כל זאת בעוצמה חזקה יותר מהדבקים שנמצאים בשימוש כיום.

החוקרים אף הכניסו את החומר החדש שייצרו לתוך מזרק, והשתמשו בו כדי לחסום חורים בלב של חזיר. החומר שיצרו לא נפגע גם לאחר עשרות אלפי מחזורים של ניפוח וכיווץ הלב. בניסויים אחרים שבוצעו בעכברים, ניכר כי הדבק הצליח לעצור דימום, בלי תופעות הלוואי של חומרים אחרים שמסוגלים לעשות זאת. החוקרים אף מדגישים כי הדבק החדש אינו מכיל חומרים רעילים, בניגוד לחלופות הקיימות כיום.

גם נחשים ולטאות יכולים לשפר את הבריאות שלנו

זוהי אינה הפעם הראשונה שבני האדם מוצאים השנה פתרונות לבעיות רפואיות בעולם החי. השנה פרסמו חוקרים מטאיוואן מחקר שלפיו ניתן להשתמש בארס של נחש צפע מסוג Tropidolaemus wagleri, כדי למנוע קרישיות בדם. לדברי החוקרים, חלבון מסוים בארס של נחש זה יכול לשמש כחומר מונע קרישיות, אשר מנגד לא מעמיד את האדם בסיכון לדימום מוגבר, כמו החומרים המשמשים רופאים כיום.

נחש צפע. ShutterStock
מחיה מסוכנת למצילת חיים/ShutterStock

בפברואר האחרון, פורסם מחקר נוסף ובו עקבו אחר לטאת ענק בשם דרקון קומנדו, אשר יכולה לשרוד קטיעות גפיים ופציעות חמורות נוספות, וכן לשהות בסביבה מזוהמת, מבלי שהחיידקים יגרמו להזדהמות הפצעים שלה. החוקרים בודדו חומר מיוחד שנמצא בדם הלטאה, ופיתחו חומר דומה שיכול לשמש כאנטיביוטיקה יעילה מיוחד, שאף עשויה לזרז את תהליך הריפוי של פצעים בקרב בני אדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully