וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עישון, אלכוהול ומין אוראלי מעלים את הסיכון שלכם לחלות בסרטן הזה

ד"ר אבי חפץ, מאמר אורח

18.7.2017 / 13:49

חשבתם שווירוס הפפילומה מסכן רק נשים? מסתבר שהוא אחד המחוללים העיקריים לסרטן הפה, שרובם המוחלט של החולים בו הם גברים. גם סיגריות ואלכוהול מגדילים את הסיכון לסרטן, שאם לא מאובחן בזמן עלול להוביל לכריתה של הלשון ואף למוות

גברים שותים בירה ומעשנים סיגריה. ShutterStock
שילוב של גורמי הסיכון הופך אותם להרבה יותר מזיקים מאשר בנפרד/ShutterStock

כ-200 איש מאובחנים מדי שנה כחולים בסרטן חלל הפה, מתוכם 85 אחוזים הם גברים ו-15 אחוזים נשים. סרטן הפה הוא אחד מגידולי ראש-צוואר האלימים יותר. מקורו בריריות המצפות את מערכת הנשימה והבליעה העליונות - לשון, שפתיים, לחי, חך קשה ובית הבליעה. גילוי מוקדם והימנעות מגורמי הסיכון יגבירו את הסיכויים להחלמה עד לכדי 90 אחוזים בשלבים המוקדמים.

הגורמים העיקריים המעלים את הסיכון לחלות בסרטן הפה הם עישון סיגריות או מקטרת, לעיסת טבק, שתיית אלכוהול ומין אוראלי. כאשר החומרים המסרטנים השונים (עישון ושתיית אלכוהול) באים בשילוב, הם מזיקים הרבה יותר מאשר בנפרד, ולכן אדם הנוהג לצרוך טבק ולשתות אלכוהול, חשוף פי כמה וכמה לסרטן בחלל הפה.

עוד בנושא:
מה הקשר בין מין אוראלי וסרטן הפה?
מחקר: כוס יין לפני סיגריה, מונעת חלק מנזקי העישון
מחקר: 90 אחוזים ממקרי הסרטן ניתנים למניעה

מפסיקה לעשן. ShutterStock
מחצית מהישראלים יסבלו מנזקי עישון מצטברים/ShutterStock

עישון

העישון מוגדר כגורם המוות הגדול ביותר בעולם, הניתן למניעה. על פי הערכות ארגון הבריאות העולמי, העישון גובה את חייהם של כ-6 מיליון בני אדם מדי שנה. מדו"ח משרד הבריאות לשנת 2014 עולה כי חמישית מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל מעשנת וכשליש מציבור הלא מעשנים נחשף לעישון פסיבי. המסקנה המתבקשת היא שיותר ממחצית מהישראלים יסבלו בשלב כזה או אחר מנזקי עישון מצטברים.

עשן הסיגריות מכיל כמות גבוהה של חומרים מסרטנים הגורמים להתמרה של תא נורמלי לתא סרטני, ומגדילים את הסיכויים להתפתחות גידול סרטני פי 6-15. השפעת החומרים המסרטנים על הרירית שמצפה את מערכת הנשימה והבליעה גורמת לשינוי בחומר הגנטי באחד התאים. שינוי זה גורם לתא להתרבות ללא הפסקה. בהדרגה ניתן לראות גדילתו של נגע טרום סרטני ובהמשך סרטן פולשני. השינוי הגנטי בתא עלול לקחת חלקיקי שניה אך התפתחות גידול ממאיר עלולה לקחת שנים רבות לאחר מכן. רוב החולים אינם מאובחנים בשלב הטרום-סרטני, אלא רק בשבל שבו כבר התפתח גידול.

יש לציין שההשפעה של עישון על הסיכוי לסרטן מתפוגגת עם הזמן. לאחר מספר שנים ללא עישון (תלוי בכמות ומשך החשיפה) החולה מפחית את סיכוייו לחלות ומשווה אותו לאוכלוסייה הלא מעשנת. גם אם אובחן גידול סרטני, סיכויי ההחלמה גבוהים יותר בחולים שהפסיקו לעשן.

עוד באותו נושא

הסרטן שעלול לגרום לכם להיות אילמים

לכתבה המלאה

אלכוהול

בניגוד לאמונה הרווחת, שתיית משקאות חריפים אינה מחטאת את הפה. נהפוך הוא - האלכוהול מכיל חומרים מסרטנים ולאחרונה משקאות אלכוהוליים אף הוגדרו על ידי הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן כמסרטנים ודאיים. במחקרים שונים נמצאה עדות לכך ששתיית אלכוהול מופרזת מעלה את הסיכון לא רק למחלות כבד, אלא גם לתמותה מסוגי סרטן שונים, ביניהם סרטן הלוע, הגרון והוושט.

יד מחזיקה כוסית אלכוהול. ShutterStock
משקאות חריפים לא מחטאים את הפה/ShutterStock

עדיין לא ברור כיצד בדיוק מגביר האלכוהול את הסיכון ללקות בסרטן, אולם ההערכה היא שחומרים בתהליך התסיסה וחילוף החומרים של אתנול במשקאות אלכוהוליים יוצרים מולקולות כימיות המכילות חמצן ועלולות לגרום נזק לדנ"א - החומר הגנטי המרכיב את הגנים. וכך, מתחילה שוב שרשרת שינויים שיובילו להתפתחות גידול סרטני.

אנשים השותים 4 משקאות אלכוהוליים ביום נמצאים בסיכון גבוה פי 6-9 בהשוואה לאלה שאינם שותים. וככל שהצריכה עולה, כך עולה הסיכון לפתח סרטן.

מין אוראלי

וירוס הפפילומה (HPV - Human Pappiloma Virus) אומנם נקשר לרוב לסרטן צוואר הרחם, אבל הוא אחראי גם לכרבע ממקרי סרטן הלוע. בעשור האחרון נמצא סרטן הלוע במגמת עלייה משמעותית וקבועה כתוצאה מהתפשטות הווירוס דרך מין אוראלי, המגביר בעשרות אחוזים את הסיכון ללקות בו והוא אף צפוי לתפוס את מקומו של העישון ולהפוך לגורם המוביל לסרטן זה. מחקרים קודמים הראו כי אנשים המקיימים מין אוראלי עם שישה או יותר בני או בנות זוג במהלך החיים, נמצאים בסיכון גבוה פי 8 להידבק בסרטן הקשור ל-HPV.

וירוס הפפילומה הוא שכיח מאוד, מדבק ומשפיע על אזורי העור בגוף החשופים ללחות כגון צוואר הרחם, הגרון והפה. הנגיף, שלו למעלה מ-150 תתי זנים שונים, נכנס אל תוך התאים באזור ההדבקה ומתרבה בתוכם. הדבר יוצר גידול שפיר שנראה כמו יבלת, שבהעדר טיפול עלולה להתפתח לגידול ממאיר. מאחר שהנגיף עובר בקלות ביחסי מין אוראליים, אין הבדל בשיעורי ההדבקה בין גברים ונשים.

אילוסטרציה. ShutterStock
מין אוראלי צפוי להחליף את העישון בקרוב כגורם המוביל לסרטן הפה/ShutterStock

במטרה למנוע את התפשטות הווירוס, ההמלצה הטובה ביותר כמובן היא המנעות מקיום תדיר של יחסי מין אוראלי בפרט, זאת לצד קבלת חיסון נגד הווירוס, שנמצא יעיל במניעת סרטן הפה. ההמלצה להתחסן תקפה לנשים ולגברים כאחד.

איך מאבחנים?
הסימנים העיקריים שעלולים להעיד על הופעת סרטן הפה הם כיב או גוש בחלל הפה שלעיתים מלווים בכאב. אותו גוש או פצע יכולים לגרום לתסמונות נקודתיות. אם הסרטן פוגע לדוגמה בבסיס הלשון, ייגרם קושי ניכר בבליעה. אם הוא פוגע בחניכיים תיגרם אי יציבות של השיניים. כמו כן, יש מצבים בהם יופיע נגע בצבע לבן או אדום בריריות הפה. באופן כללי, אם הנגעים לא חולפים בתוך שבועיים-שלושה, מומלץ להגיע לבדיקה אצל רופא א.א.ג.

אם הגידול לא מתגלה בשלב מוקדם, הוא נוטה להתפשט לבלוטות הלימפה הצוואריות. בלוטות מוגדלות במשך תקופה ממושכת עלולות להוות סימן נוסף למחלה. ככל שהזמן חולף, קל יותר לזהות את הגידול, אך הסיכון גובר.

מהקרנות ועד לכריתת לשון: איך מטפלים?

ההבדל העיקרי בין טיפול בסרטן הפה לטיפול בגידול סרטני באיברים אחרים הוא בהשלכות אפשריות על הדיבור, הבליעה ועל המראה החיצוני של החולה. בניגוד לאיברים פנימיים, בסרטן הפה ההתערבות הכירורגית היא גלויה לעין בהרבה מהחולים. לעיתים הניתוח גורם לעיוות בפנים וחשוב להכין את החולה לשינוי במראה החיצוני שלו. בצוואר עוברים מבנים חשובים כגון כלי הדם המובילים דם למוח וממנו ללב, עצבים שונים המעצבבים את הידיים, כתפיים, מיתרי הקול, השפתיים ועוד. המבנה האנטומי של האזור מורכב, ולכן הכירורגיה קשה יותר ויש צורך במיומנות גבוהה כדי לשמר את כל המבנים והמנגנונים הללו.

רופא בודק לאישה את הגרון. ShutterStock
השוני העיקרי בטיפול בסרטן הפה הוא בהשלכות האפשריות על הדיבור, הבליעה והמראה החיצוני/ShutterStock

הטיפול בסרטן בחלל הפה נחלק לשניים: ניתוח להסרת הגידול (בדרך-כלל הטיפול הראשוני כגון כריתה חלקית או מלאה של הלשון, האיבר בו מתגלים רוב הגידולים הסרטניים בחלל הפה) והקרנות (בדרך-כלל כטיפול משלים). במקרים של גידול שנגרם על ידי וירוס הפפילומה - לעיתים די בטיפולי הקרנות, עקב נטייתו של הגידול להגיב מצוין לקרינה. משך השיקום של החולה נע ממספר שבועות עד מספר חודשים.

במידה שהכריתה לא הייתה מלאה והגיעה עד למחצית הלשון, החולה חוזר לתפקוד מלא לאחר הניתוח. כריתת לשון מבוצעת בדרך-כלל ביחד עם כריתת בלוטות לימפה מהצוואר. במקרה של כריתה משמעותית יותר של חצי לשון ו/או של גידול מרצפת הפה קיימת אפשרות לבצע שחזור הלשון או הרקמה שנכרתה על ידי נטילת רקמה מאיבר אחר בגוף וחיבור לאזור שנכרת. זו אפשרות שהתפתחה בעשורים האחרונים ומאפשרת שחזור אידיאלי לאחר כריתה אונקולוגית מסוג זה.

חשיבותו של הגילוי המוקדם
כמו במחלות סרטן באיברים אחרים, גם במקרה של סרטן הפה יש לגילוי המוקדם השפעה ניכרת על סיכויי ההחלמה. ככל ששלב המחלה מתקדם יותר, סיכויי ההחלמה יורדים. בשלב הראשון, הסיכוי להירפא עומד על מעל לתשעים אחוזים והוא יורד אל מתחת ל-50 אחוזים בשלב מתקדם של המחלה. בין 10 ל-20 אחוזים מהחולים מפתחים גידול שניוני נוסף, והסיכוי גבוה יותר בחולים שממשיכים לעשן, גם לאחר שניתנת להם האבחנה.

הכותב הוא מנהל היחידה לכירורגיה ואונקולוגיה של הראש והצוואר, במרכז א.ר.ם אסותא רמת החייל ולשעבר יו"ר החברה הישראלית לכירורגיה ואונקולוגיה של ראש צוואר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully