פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      צמח סגולה: 5 הסיבות הכי טובות לאכול סלק בכל יום

      הוא עשיר בוויטמינים ובמינרלים חיוניים, אבל זה לא מה שהקנה לו את התואר הנחשק "מזון על". מחקרים רבים מראים את התרומה האדירה של הסלק לגופכם בהרבה יותר ממובן אחד. אלו 5 הסיבות החשובות ביותר להכניס אותו לחיים

      סלק (ShutterStock)
      זכה בכבוד בתואר "מזון על" (צילום: Shutterstock)

      רק בשנים האחרונות זכה הסלק לתואר שמגיע לו – מזון על. זאת בעקבות המחקרים האחרונים שהראו כי הוא עושה פלאים למערכות רבות בגופנו. לצד העובדה שהסלק עשיר במרכיבים חיוניים כמו ויטמין B, ברזל, מגנזיום ואשלגן, יש בו גם מרכיבים נוספים וייחודיים שככל הנראה לא תשיגו ממקורות אחרים. אחד החסרונות של סלק הוא הוא העובדה שהוא ירק שקשה לעבוד איתו כחומר גלם. אבל גם בתחום הזה יש לנו בשורות טובות - כיום ניתן לרכוש גם סלק קפוא – שלם וקלוף, שעבר בישול קצר וחוסך מאיתנו את מאמצי ההכנה והטיפול.

      אז אם אתם רוצים לעשות לגוף שלכם קצת יותר טוב, הנה כל הסיבות הכי חשובות להוסיף סלק לתפריט שלכם בכל יום:

      עוד בנושא:
      התבלין הנפוץ שיכול להילחם נגד השמנה
      שיבולת שועל וקמומיל: תרופות סבתא לקיץ לוהט
      סגול לבן או ירוק? זה הבצל שהכי בריא לאכול

      כי הוא חיוני למחזור הדם ולמוח

      סלק עשיר בחומר בשם חנקה, שהגוף הופך לתחמוצת החנקן – תרכובת המרגיעה ומרחיבה את כלי הדם, ובכך משפרת את זרימת הדם מהלב אל התאים ובחזרה, ומורידה את לחץ הדם. מחקר שפורסם ב-2008 בכתב העת Hypertension מצא כי בקרב אנשים ששתו מיץ סלק ניכרה ירידה של 10 מ"מ בלחץ הדם כעבור שלוש שעות בלבד, בהשוואה לאלו ששתו מים. כמו כן הקרישיות בדמם של הנבדקים שצרכו את הסלק הייתה נמוכה יותר.

      מחקר אחר הוכיח כי השיפור בזרימת הדם משפיע לחיוב גם על תפקוד המוח. בנוסף, בשתי מטא אנליזות, שסקרו מחקרים רבים על יתרונותיו של הסלק והתקיימו ב-2013 ו-2015 נמצאו הוכחות רבות לכך שהסלק אכן תורם להורדת לחץ הדם – גם במינון נמוך יחסית של 100 גרם בלבד.

      כי הוא משפר את הכושר הגופני

      תרכובת תחמוצת החנקן, שמסייעת לשפר את זרימת הדם, עוזרת לגוף במובן נוסף וחשוב לא פחות – היא מעצימה גם את תפקודה של מערכת השרירים. צריכה מוגברת של סלק מעלה את רמות התרכובת בגוף, ומובילה לכך שהשרירים שלנו יזדקקו לפחות חמצן בעת מאמץ. בכך משתפרות היכולות האירוביות שלנו לאחר צריכת הסלק.

      אימון בוקר (ShutterStock)
      דרך קלה לשפר את ביצועי הריצה (צילום: Shutterstock)

      במחקר שנערך בנושא, שתו רוכבי אופנים במשך שישה ימים כחצי ליטר של מיץ סלק מרוכז. צריכת החמצן שלהם במאמץ פחתה בכ-19 אחוזים בממוצע, והם היו פחות תשושים בסוף הריצה בהשוואה לקבוצת הביקורת.

      מחקרים נוספים חיזקו את ההבנה כי הסלק משפר את הכושר הגופני בענפים רבים ובהם כדורגל, חתירה, אתלטיקה, ריצה ועוד. גם ספורטאים מוכרים ייחסו לסלק תרומה להצלחתם, בהם האתלט הפאראלימפי הבריטי דיוויד ווייר, המחזיק ב-10 מדליות.

      כי הוא מקל על הכבד

      הכבד שלנו מופקד על אחת המשימות החשובות ביותר בגוף – ניקוי הרעלים. מסתבר שחומצת אמינו בשם בטאין (Betaine) שקיימת בסלק, כמו גם בתרד ובקינואה, מסייעת להקל במידה ניכרת על העבודה של האיבר החשוב הזה. מחקר אחד הראה כי לאחר שעכברים צרכו סלק, היו בכבד שלהם יותר אנזימים מפרקי רעלים ובכך השתפרה יעילותם. מחקר בבני אדם החולים בסוכרת מצא כי הבטאין שיפר את תפקוד הכבד, הוריד את רמות הכולסטרול, ואפילו הפחית את משקלו הכולל של הכבד.

      אילוסטרצית כבד (ShutterStock)
      הבטאין משפר את יעילות הכבד (צילום: Shutterstock)

      כי הוא עוזר להילחם במחלות הקשות באמת

      עוד מרכיב חשוב המצוי בסלק הוא ה-בטאלאין (Betalain), זהו הפיגמנט שנותן לסלק את צבעו המיוחד. זהו נוגד חמצון רב עוצמה בעל מאפיינים אנטי דלקתיים. בכך עוזר מרכיב זה להילחם ברדיקלים חופשיים ובהתפתחות דלקות מסוגים שונים, מה שהופך אותו לגורם חשוב במניעת מחלות לב, דלקות כרוניות, השמנת יתר ואפילו סוגים שונים של סרטן.

      מחקר אחד קבע כי הבטאלאין עשוי לסייע להגן על גופנו מפני סרטן השד. זוהי מסקנה ראשונית ממחקר קטן, שנבדקת כעת יותר לעומק. מחקר נוסף ברקמות תאי סרטן מצא כי הבטאלאין עשוי להאט את התפתחות תאי הגידול הסרטניים, בהם סרטן המעי הגס, הקיבה, הריאות והאשכים.

      כי גם תהליך העיכול משתפר בזכותו

      אם אתם סובלים מעצירות או "מבלים" שעות ארוכות בשירותים, ייתכן מאוד שזה בגלל מחסור בסיבים תזונתיים. 100 גרם של סלק מספקים כ-3 גרם סיבים תזונתיים ובלתי מסיסים, שהם 10% מהכמות היומית המומלצת של סיבים. אלו, נלחמים בעצירות, בטחורים ובדלקות במערכת העיכול. בנוסף, הבטאלאין שבסלק הוכח גם הוא כגורם המשפר את תהליך העיכול. עם זאת, חשוב לזכור כי לסלק יש תכונה מעניינת נוספת – הוא צובע את השתן והצואה שלנו. זוהי תופעה שעלולה להיות מבהילה למי שעוד לא נתקל בה, אך היא אינה מזיקה כלל וחולפת כעבור עד 72 שעות.

      כאב בטן (ShutterStock)
      תרופה לכאבי בטן - עוד מימי קדם (צילום: Shutterstock)

      בלי להכיר את ערכיו התזונתיים והתכונות הנדירות והמשמעותיות של הסלק, השתמשו בו היוונים להורדת חום, והרומאים לטיפול במחלות חורף ובעצירות. גם בימי הביניים הבינו את סגולותיו של הירק המיוחד, ונתנו אותו לאנשים שסבלו ממגוון מחלות, בדגש על אלו הקשורות לדרכי העיכול ולמחזור הדם. נכון, כיום יש לנו תרופות לטיפול בבעיות אלו, ואנחנו לא חייבים להסתמך על הסלק, אך אנחנו בהחלט יכולים לסייע לגופנו לתפקד בצורה טובה יותר בעזרת כמה מנות ממנו בכל יום.

      סלק אפוי עם פרמז'ן, טימין ואגוזי מלך
      סלט סלק, תלתלי גזר, שקדים קצוצים ונענע