וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם צ'ארלי שין אחראי לירידה במספר מקרי האיידס בארה"ב?

24.5.2017 / 12:20

בנובמבר 2015 צ'ארלי שין התוודה בראיון כי הוא נשא HIV והשאיר הרבה מאוד פיות פעורים בארה"ב. חוץ מהחלק הצהוב של כל הסיפור, מסתבר שלראיון הזה היה אפקט מאוד חשוב, שרק מוכיח כמה כוח יש לאנשים מפורסמים

אימג'בנק GettyImages

השחקן צ'ארלי שין הודיע לפני שנתיים בראיון טלוויזיה שהוא חולה ב-HIV. מעבר לכך שהיה מדובר בצעד אמיץ, כעת מתברר כי הוא היה בעל השפעה מרשימה על מכירת הערכות הביתיות לבדיקת HIV ברחבי ארה"ב. המחקר החדש שבחן את השפעת הודעתו של שין מצא כי מאז נובמבר 2015 המכירות של הערכות הביתיות הוכפלו מ-3,500 ערכות בשבוע ל-7,000 בשבוע של ההודעה עצמה. ההשפעה נמשכה גם בשבועות שלאחר מכן.

"קשה להעריך את גודל הגילוי של שין", אמר מחבר המחקר בנימין אלטהאוס, מדען מחקר במכון לחקר מחלות בבלוו, וושינגטון. "כאשר השוונו את המכירות ביום הגילוי של שין לימי מודעות אחרים, אפקט צ'ארלי שין היה 'מדהים'", אמר אלטהאוס. כך למשל בזמן ההודעה של שין המכירות של הערכות הביתיות עלו פי שמונה בהשוואה למכירות ביום האיידס הבינלאומי (ה-1 בדצמבר), שנחשב ליום עם הפרופיל הכי גבוה כאשר מדובר במחלת האיידס. בנוסף לכך, בימים אלה החיפושים באינטרנט של המילה "איידס" ו-"HIV", עלו פלאים.

במחקר הנוכחי, החוקרים ביקשו לבדוק האם העלייה בחיפושים באינטרנט הייתה בקורלציה עם עליה בבדיקות ה-HIV. או במילים אחרות, האם היא הייתה בעלת השפעה בעולם האמיתי.

עוד בנושא:
האם איידס היא המחלה הקטלנית בעולם?
למה בישראל עדיין נולדים תינוקות עם איידס?
מחקר ישראלי מצא לראשונה את הקשר בין סרטן לאיידס

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צ'ארלי שין מתוודה בראיון בטלוויזיה על היותו נשא HIV/מערכת וואלה!, צילום מסך

בדיקת האיידס הביתית נקראת OraQuick, והיא משווקת בארה"ב משנת 2014 וטרם אושרה לשימוש בישראל. מדובר בבדיקה הביתית השנייה שמאושרת לשימוש בארה"ב על ידי מנהל התרופות והמזון האמריקאי. בדיקת ה-OraQuick היא היחידה שמאפשרת קבלת תשובה בתוך כ-20 דקות מבלי לשלוח את הבדיקה למעבדה חיצונית. הם מצאו כי החברה מכרה 8,225 בדיקות יותר בשבועות שלאחר הודאתו של שין.

עוד באותו נושא

הצלחה ישראלית: תרופה ל-HIV הוכחה כיעילה בחיסול תאים סרטניים

לכתבה המלאה

מפורסמים הם בעלי השפעה

"הממצאים מחזקים את התפיסה כי אנשים מפורסמים יכולים להשפיע על דעת קהל", כתבו החוקרים בכתב העת Prevention Science. וזו לא הפעם הראשונה. גם בשנת 2013, כשאנג'לינה ג'ולי חשפה שהיא נושאת את הגן BRCA1, שהעלה את סיכוייה לחלות בסרטן השד ב-87 אחוזים, ושבעקבותיו עברה כריתת שדיים כפולה, הייתה עליה משמעותית במספר הנשים שביקשו לערוך בדיקות גנטיות לאיתור הגן.

המחקר הנוכחי גם מציע כי החיפוש באינטרנט יכול להיות מדד טוב להתנהגות הבריאותית של אנשים ברחבי העולם, זאת כאמור בעקבות העובדה שלצד העלייה בחיפושים ברשת, עלו גם מכירות הערכה הביתית לבדיקת הנגיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully