וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנג'לינה ג'ולי שינתה את עולם כריתות השד?

29.11.2014 / 10:15

אף שבשלבים הראשונים של סרטן השד, שיעורי ההישרדות זהים בין נשים שעוברות כריתת שדיים מלאה, לכאלה שעוברות ניתוח הסרה חלקי, פי 3 נשים בוחרות כעת לעבור כריתה מלאה. למה זה קורה?

סרטן השד. ShutterStock
רופאים חוששים כי נשים חושבות שניתוח גדול ומאסיבי יותר יהיה יותר יעיל/ShutterStock

יותר ויותר נשים בארה"ב בוחרות לעבור ניתוח כריתה מלאה של השדיים (mastectomy) במקום ניתוח חלקי, על אף ששניהם מניבים את אותן תוצאות, כך על פי תוצאות מחקר חדש. החוקרים לא הציעו איזה טיפול הוא הנכון והבריא ביותר עבור נשים שחלו בסרטן השד או עתידות לחלות במחלה, אבל ביקשו לשים דגש על היקף התופעה ולבחון אותה.

"אנחנו לא יודעים מה עומד לקרות בעתיד, אבל חשוב שקובעי המדיניות ידעו שזה המסלול שבו אנחנו הולכים", אמרה ד"ר קריסטי קומרו, עורכת המחקר מהמרכז האוניברסיטאי ונדרבליט בנאשוויל. על אף שכריתה מלאה של השדיים הייתה שכיחה בעבר, בשנות ה-80 מצאו כי הסרה של הגידול בלבד מועילה באותה מידה כאשר מדובר בשלבים הראשונים של הסרטן.

האחוזים נמצאים במגמת עליה

המחקר נשען על מידע שנאסף מ-1.2 מיליון נשים בארה"ב שערכו ניתוחים בעקבות גילוי של סרטן השד בין השנים 1998-2011. מספר הנשים שיכולות היו לעבור ניתוח חלקי ובחרו לעבור ניתוח כריתה מלאה עלה מ-34 אחוזים בשנת 1998 ל-38 אחוזים בשנת 2011. הסיכוי שאישה תבחר כריתה מלאה על פני כריתה חלקית, עלה ב-34 אחוזים משנת 2003 ועד שנת 2011. סטטיסטיקות נוספות הראו כי אחוז הנשים שבחרו לעשות שיחזור לשד עלה מ-12 אחוזים בשנת 1998 ל-36 אחוזים בשנת 2011. כריתת שני השדיים, כשרק באחד נמצא גוש סרטני, עלתה גם היא מ-2 אחוזים בשנת 1998 ל-11 אחוזים בשנת 2011.

אנג'לינה ג'ולי. GettyImages
עברה ניתוח מניעתי של כריתת שני שדיה/GettyImages

השחקנית אנג'לינה ג'ולי מסמלת יותר מכל את המגמה הנשית העולמית שמתוארת במחקר. בתחילת השנה שברה השחקנית עברה ניתוח מניעתי לסרטן השד ועברה כריתה מלאה של שני שדיה. בטור שפרסמה בניו יורק טיימס היא הסבירה את החלטתה בכך שהיא נושאת מוטציה גנטית בגן BRCA1, והרופאים שלה העריכו כי סיכוייה לחלות בסרטן השד עומדים על 87 אחוזים, ובסרטן השחלות על 50 אחוזים. השחקנית בת ה- 39 שלה 6 ילדים כתבה במאמר כי לאחר שעברה את הניתוח היא יכולה לומר לילדיה שהם לא צריכים לפחד מכך שתמות מסרטן. "הילדים שלי יודעים תמיד שאני אוהבת אותם ואעשה הכל לבלות במחיצתם. אני לא מרגישה פחות אשה ממה שהייתי. קיבלתי החלטה חשובה שבשום אופן לא פוגמת בנשיות שלי, ולכן אני מרגישה מועצמת".

שיעורי ההישרדות זהים

החוקרים מצאו כי לא רק נשים שנמצא אצלם גן שמגדיל את הסיכוי לחלות בסרטן השד החליטו לכרות את שני השדיים, אלא גם כאלה שהתגלה רק בשד אחד שלהן גידול סרטני. הרופאים חוששים כי נשים רבות חושבות שניתוח גדול ומאסיבי יותר יהיה גם יותר יעיל עבורן, לא לוקחות בחשבון את ההשפעות שיש לניתוח של כריתת שדיים מלאה ואת העובדה שבשלב הראשון של סרטן השד שני הטיפולים זהים ביעילותם.

מחקר שפורסם בתחילת השנה מצא כי 94 אחוזים מהנשים שעברו ניתוח של הסרת גידול משדן בין השנים 1998 ל-2008, לא מתו מהמחלה, זאת בהשוואה ל-90 אחוזים מהנשים שבחרו שהחליטו לעבור כריתה מלאה.

עוד בנושא:
15 דקות של כושר מורידות את הסיכון לסרטן השד
כבר מזמן לא אחת מתשע
יומן בדיקות: מה צריך לבדוק ובאיזה גיל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully