פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      חזרה לטבע: האם הנבטה היא באמת כל כך בריאה?

      נדמה שלאחרונה כולם אוכלים בריא יותר, ורבים אפילו בוחרים להנביט קטניות ודגנים בבית. התזונאית שלנו מסבירה למה זה טוב ומבהירה ממה אתם חייבים להזהר

      חזרה לטבע: האם הנבטה היא באמת כל כך בריאה?

      בווידיאו: גם במערכת וואלה! NEWS מנביטים

      כשמדברים על תפריט בריא, נדמה שכל המאכלים הפכו פתאום למונבטים. תומכי ההנבטה אומנם מבטיחים יתרונות בריאותיים רבים הכוללים עיכול קל יותר, תוספת של ויטמינים ומינרלים ועוד. אבל האם קיימים גם חסרונות בשיטה?

      תהליך ההנבטה הוא תהליך של צמיחה שבו הזרעים נובטים והתוצר המתקבל נקרא נבט או נבטוטים הנאכלים בצורתם הטרייה או המבושלת. אכילת נבטים פופולרית בתפריט הראופוד ובמטבח האסייתי, ובשנים האחרונות התהליך צבר תאוצה רבה, ומגוון המוצרים המונבטים גדל באופן משמעותי.

      אז מה אפשר להנביט? ניתן להנביט קטניות כמו שעועית, עדשים וגרגירי חומוס. בנוסף, גם גרעיני דלעת, גרעיני חמניות, זרעי צ'יה ודגנים הכוללים קינואה, כוסמת ,אורז מלא ועוד, ניתנים להנבטה.

      עוד בנושא:
      סופינג: כך הפך המרק לטרנד בריאות לוהט
      סתיו עכשיו: 5 מאכלים עונתיים בריאים
      5 צמחים שמסייעים בירידה במשקל

      איך מנביטים?

      הזרע היבש נמצא במצב מנוחה המתאפיין בפעילות מטבולית נמוכה. בזמן הנביטה הזרע מתעורר לחיים פעילים בעזרת שילוב בין תנאי לחות, טמפרטורה, אוורור ואור מתאימים.

      כיום ניתן לרכוש בחנויות השונות מגוון רחב של נבטים שהונבטו ואפשר גם לבצע את תהליך ההנבטה בבית, תוך הקפדה יתרה שכן הנבטים עלולים להירקב ולהתקלקל במהירות. באופן כללי, תהליך ההנבטה כולל את שטיפת הזרעים, השרייתם במים, סינון והנחתם בארון חשוך או במקרר. להתחלת הנביטה יש להמתין כיומיים עד שלושה, תוך חזרה על פעולת השטיפה והסינון.

      נבטי אלפלפא (ShutterStock)
      משפרת את תהליך העיכול (צילום: shutterstock)

      לשיטת ההנבטה מיוחסים כאמור יתרונות בריאותיים רבים. ביניהם, הפחתה בתחושת הנפיחות הקיימת לעתים לאחר אכילת קטניות, תהליך עיכול מהיר יותר ועליית הכמות וזמינותם של ויטמינים, מינרלים ורכיבי תזונה רבים ביניהם ויטמינים מסוג B, ברזל ועוד.

      למרות שההנבטה קיימת מזה שנים רבות, קיימים מעט מחקרים המוכיחים את היתרונות הבריאותיים המיוחסים לה. מחקר אחד שדווקא כן בדק את ההשפעה של ההנבטה על רכיבי המזון ופורסם במגזין מזונות צמחיים לתזונה מצא כי בחלבוני סויה שהונבטו למשך 24 עד 72 שעות כמות חומצות האמינו - אבני הבניין של החלבונים בגוף - עלתה פי שמונה מזו של חלבוני הסויה שלא הונבטו.

      מזונות מונבטים (ShutterStock)
      האנרגיה הופכת זמינה יותר (צילום: shutterstock)

      ההסבר המוצע לאישוש טענות אלו הינו העובדה שבתהליך ההנבטה חומרי התשמורת של הזרע מתפרקים ומאבני הבניין שלהם נבנים חומרי המבנה של הנבט. התהליכים המטבוליים שהתרחשו בזרע באופן מינימלי, מתגברים, והאנרגיה ושאר רכיבי המזון שהיו אצורים בזרע הופכים לזמינים.

      אבל, לא הכל מושלם: תהליך ההנבטה עלול להיות מסובך או ארוך לעתים, אך החסרון המרכזי של ההנבטה הינו הסיכון לחשיפה לחיידקים. תהליך נביטת הזרעים יכול לתרום להתפתחות חיידקים מזיקים כגון אי. קולי וסלמונלה. התפתחות החיידקים עלולה להתרחש בהנבטה ביתית ומסחרית כאחד. איגוד התזונה האמריקאי אף הזהיר מפני הרעלה כתוצאה מאכילת נבטים טריים או מבושלים חלקית שעלולה לגרום לתופעות כגון שלשול, חום, כאבי בטן ועוד. כדי למזער תופעות אלו, מומלץ לרכוש נבטים טריים שאוכסנו כראוי, לשטוף היטב ידיים במגע עם הנבטים ואף לבשלם היטב לפני האכילה.