פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      עזבו אתכם מדיאטה: הנה 5 צמחים שמסייעים לירידה במשקל

      עובדים כל היום בחדר כושר ומזיעים למות? סופרים קלוריות כל רגע עם אפליקציות מוזרות? עזבו אתכם משטויות, הנה הצמחים שימנעו מכם עוגמת נפש ועליה של קילוגרמים מיותרים

      עזבו אתכם מדיאטה: הנה 5 צמחים שמסייעים לירידה במשקל
      צילום: עידו שחם

      בווידיאו: הנה שיטה שתראה לכם את אתם מעל המשקל האידיאלי

      אחרי שסיפרנו לכם איזה חמישה תבלינים אתם חייבים להחזיק בבית בשביל הבריאות שלכם, ביקשנו מהעשבונאי אבי ציטרשפילר שיערוך רשימה דומה, רק הפעם של צמחי מרפא שיכולים לעזור לכם עם המלחמה בשומן.

      מכיוון שירידה במשקל היא פעולה המשלבת מערכות רבות בגוף שחלקן "משובשות", איזון שלהן בעזרת צמחי מרפא הוא נחוץ ויעיל. הנה הצמחים שכדאי לכם (אבל ממש) להחזיק במזווה:

      עוד בנושא:
      5 צמחי תבלין שיקררו אתכם בקיץ הנורא
      8 צמחי מרפא שאתם חייבים להכיר
      10 צמחים שיסייעו לכם להפחית נפיחות בבטן

      זעתר (ShutterStock)
      הכי ארצישראלי שיש. זעתר (צילום: shutterstock)

      אזוב מצוי (זעתר)

      העלים והתערובת של האזוב המצוי מומלצים לשימוש קבוע כדי לסייע לגוף בתהליך הורדת משקל. תערובת הזעתר יעילה מכיוון שהיא מכילה סומק המסייע לפירוק ועיכול בשר וכן שומשום שזרעיו מזמנים אנרגיה חשובה לגוף לצורך שריפת שומנים.

      עלי האזוב תומכים במערכת העיכול, ממריצים, מחטאים ומהווים מפתח חשוב לאורך תהליך ההרזיה. האזוב שייך לקטגוריית הצמחים הארומטים וצמחים משפרי זרימת דם. צמחים ארומטיים נוספים בהם ניתן להשתמש הם קורנית וזוטא, וצמחים משפרי זרימת הדם הם רוזמרין, עוזרד וסירפד. צמחים אלה, כמו האזוב, מוליכים את הדם למקומות הרצויים ומגבירים את חילוף החומרים בגוף.

      דרכי שימוש: השימוש העיקרי הוא כתוספת למאכלים קרים כמו סלטים וממרחים. כמו כן, ניתן לשתות את עלי העזוב כחליטה. מומלץ לשלב את האזוב המצוי עם צמחים ארומטים נוספים כמו קורנית, קמומיל ושומר.

      צמח שן הארי (ShutterStock)
      תומך בעיקר בכבד. שן ארי (צילום: shutterstock)

      שורש שן הארי

      צמח זה ידוע כצמח מנקה התומך בעיקר בכבד. שורש שן הארי מסייע בכל תהליכי העיכול ומביא ליציאות טובות. שורש שן הארי שייך לקטגוריית "הצמחים המנקזים" המנקים את הגוף, עוזרים לכליות, לכבד, לריאות ולעור. צמחים נוספים מאותה משפחה הם עלי סרפד, עלי שן הארי, זרעי גדילן ופרחי אמנון ותמר.

      דרכי שימוש: יש להשרות כפית שורשים בכוס מים לילה שלם, בבוקר להרתיח את המים והשורשים במשך 10 דקות, לסנן ולשתות. יש לחזור על הפעולה פעם ביום. הטעם מר ולכן ניתן לשפרו בעזרת לימון.

      זרעי שומר (ShutterStock)
      מקלים על כאבי בטן (צילום: shutterstock)

      זרעי שומר / אניס

      זרעי השומר שייכים למשפחה בוטנית הנקראת "סוככיים" בשל הדרך שבה הצמח יוצר סכך ומפיל את זרעיו לאדמה. לזרעים יכולת סיוע לכל מערכות העיכול ובעיקר ליציאות טובות שהן מפתח חשוב בתהליך הורדת המשקל. זרעי השומר מסייעים להתכווצות השריר במעי, מסייעים להפטר מזיהומים במערכת העיכול ומקלים על גזים וכאבי בטן. צמחים נוספים מאותה משפחה הם קימל וכוסברה.

      דרכי שימוש: לזרעים ריח וטעם חזק, מומלץ ללעוס אותם בזמן הארוחות. כמו כן, ניתן להשרות כפית מהזרעים בכוס מים חמים למשך 5 דקות, לסנן ולשתות לאחר הארוחות.

      זרעי פשתן (ShutterStock)
      מקטינים את כמות השומנים והסוכרים בדם. זרעי פשתה (צילום: shutterstock)

      זרעי פשתה/ קליפות פסיליום

      בטבע, הזרעים עוטפים עצמם בסיבים כדי שיתנפחו ויאחזו את המים בתהליכי הנביטה. הסיבים אינם נספגים במחזור הדם ונוכחותם משמשת חיץ בין דופן המעי לבין רכיבי המזון, ובכך הם מסייעים לוויסות ספיגה של רכיבים כמו שומנים וסוכרים.

      אכילת זרעי פשתה לאורך זמן תסייע ליציאות, תקטין את כמות השומנים והסוכרים בדם ותיתן הרגשה של שובע על פי הצורך האמיתי. זרעים אלה מכילים חומות שומן חיוניות הדרושות לגופנו לצורך שריפת שומנים והפיכתם לאנרגיה עבור תאי הגוף. זרעונים מזינים נוספים הם השומשום והקצח. זרעי הפשתה וקליפות הפסיליום שייכים לצמחים המכילים סיבים לא מסיסים, אליהם מצטרפים זרעי פשתן, קליפת האולמוס, קוואקר, מלוחיה ורגלת הגינה.

      דרכי שימוש: מומלץ לכתוש את הזרעים, להשרות אותם במשך לילה במים, לשתות, ללעוס ולבלוע לפני כל ארוחה.

      זרעי ויטניה מיובשים (ShutterStock)
      זרעי וויטניה מיובשות (צילום: shutterstock)

      שורשי וויטניה

      השימוש הוא אך ורק בשורשים מכיוון שהעלים רעילים! שורש הוויטניה משפיע על בלוטת האדרנל ומווסת את ייצור הורמוני המתח ובכך מאפשר מנוחה, החלמה ממחלות מטאבוליות, אספקת דם סדירה, איזונים במערכות הגוף, חיזוק מערכת החיסון ועוד. שורש הויטניה הינו חלק מהצמחים המחזקים המכונים "אדפטוגנים", אליו מצטרפים הגינסנג ושכיזנדרה.

      השפעתם בעיקר על יותרת הכיליה (אדרנל) והם מסייעים להשגת איזון הורמונלי בגוף לרבות הורמוני המתח ועל כן היתרון הברור של צמח זה גם מבחינה רגשית ונפשית.

      דרכי שימוש: משרים כפית שורש וויטניה ללילה שלם בכוס מים, בבוקר מרתיחים במשך עשר דקות ושותים. חוזרים על הפעולה מספר חודשים לאורך תהליך ההרזיה.

      סלרי (ShutterStock)
      מגבירים את התנועתיות של מערכת העיכול (צילום: shutterstock)

      תהליך הירידה במשקל מורכב וקשור למערכות רבות בגוף ולא רק למה שאנו מכניסים לגופנו. למעט חמשת הצמחים שהוצעו עד כה, יש עוד כמה קבוצות צמחים שללא ספק כדאי לצרף לתפריט היומי שלכם בכלל, ובתקופת השמירה על המשקל בפרט:

      צמחים מרים: סלרי, כורכום, מנתה ולענה. צמחים אלה מגבירים ספיגה ותנועתיות של מערכת העיכול.

      צמחים מכילי קפאין: הכוונה היא לכמות קפאין מתונה, כמו בתה ירוק. נותן מרץ, מחפה על אובדן אנרגיה ומסייע בחילוף חומרים.

      צמחים המשפיעים על חילוף חומרים: קליפות פרי הגארסיניה וזרעי גדילן. בנוסף לשמירה על תקינות הכבד כאיבר מנקה, מסנן, מייצר ומאחסן, חלק מהצמחים עשויים להשפיע על חילוף החומרים לאורך זמן ולמתן את תכונתו של הכבד לייצר שומנים מפחמימות, כך יתפנה הגוף לצרוך שומנים שכבר קיימים בגוף.

      צמחים מעלי רמות סרוטונין בדם: גארסיניה, נפית החתולים ונפית כפופה, וורבנה רפואית ומליסה. צמחים אלה משפיעים לטובה על מצב הרוח וממתנים אכילה ריגשית.


      אבי ציטרשפילר הוא תבלינאי, הרבליסט ובעלי "חוות דרך התבלינים" בבית לחם הגלילית