פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      סופינג: כך הפך המרק לטרנד בריאות לוהט

      בשנים האחרונות שייק בריאות היה מלך הטרנדים בתחום הבריאות, אבל נראה כי הוא עומד להפסיד את מקומו לקערת מרק חמימה. כל מה שאתם חייבים לדעת על דיאטת הסופינג

      מרק חצילים (אפיק גבאי)
      תאכל מרק תהיה חזק. מרק חצילים (צילום: אפיק גבאי)

      שעון החורף שהגיע ומזג האוויר שמתקרר מעוררים את החשק למרק חם ומנחם. אם חשבתם שמרק הוא רק תוספת חורפית, ולפעמים משעממת, לארוחה, כדאי שתחשבו שוב. עבור הרבה מאוד אנשים ברחבי העולם מרק הוא טרנד בריאות והרזיה לוהט. הכירו את מהפכת ה"סופינג" (Souping)- דיאטה המבטיחה ירידה במשקל, ניקוי של מערכת העיכול ויתרונות בריאותיים נוספים. האם זה באמת עובד? האם מרק הוא שייק הבריאות החדש?

      עוד בנושא:
      נכנסים לכם לצלחת: טרנד תזונתי או מדע אמיתי?
      סיור טעימות: אוכל הרחוב הכי בריא בשוק הכרמל
      מוסיף המון: ההרגל הבריאותי שכדאי לכם לאמץ

      סופינג מתייחס לתפריט המבוסס על מרקים שונים ומגוונים הנאכלים במשך היום. המרקים כוללים ירקות מסוגים שונים, קטניות, שמנים, חלבונים מהצומח או מהחי, תבלינים, עשבי תיבול טריים ואף אגוזים. התפריט כולל לרוב חמישה מרקים הנאכלים במשך היום. מרק אחד לכל ארוחה עיקרית (כן, מרק גם לארוחת הבוקר) ועוד שני מרקים לארוחות הביניים: ארוחת בוקר מאוחרת ואחר הצהריים. אורך הדיאטה נע בין יום אחד לבין חמישה ימים.

      למה זה טוב?

      1. אוכלים לאט, שבעים מהר: כשאוכלים מהר, תחושת השובע מגיעה רק אחרי שמסיימים כמויות גדולות. אכילת המרק מאפשרת אכילה איטית, המשרה תחושת שובע לאורך זמן.

      מתכוני דלעת של מסעדת בראון (נמרוד סונדרס)
      הייתם אוכלים מרק לארוחת בוקר? מרק דלעת (צילום: נמרוד סונדרס)

      2. כל אבות המזון בקערה אחת: ארגוני הבריאות בעולם ממליצים על אכילת צלחת בריאה, המכילה את כל אבות המזון: חלבונים, פחמימות ושומנים, לצד ירקות. מרק הוא הפתרון המושלם לזה, שכן מדובר בארוחה מלאה ומזינה שמכילה את כל אבות המזון. דוגמה למרק שיכול להחליף ארוחה מלאה הוא מרק ירקות עם גריסים או אורז בשילוב קטניות או בשר.

      3. יותר סיבים תזונתיים: מרקים העשירים בקטניות, ירקות ופחמימות מורכבות, כגון שיבולת שועל ופסטה מלאה, מכילים כמות גדולה של סיבים תזונתיים. לסיבים אלו יתרונות בריאותיים רבים, בהם סיוע בהורדת רמות הכולסטרול ואיזון רמות הסוכר בדם.

      4. מתאים לכולם: שלל מתכוני המרקים אפשריים מתן פתרונות לאנשים הנמנעים מאכילת מזון כזה או אחר. בעזרת שינויים ברכיבים השונים, מרק יכול להשתלב בתפריט צמחוני, טבעוני, דל בלקטוז ועוד.

      מוסיפים את הירקות למרק (מגד גוזני)
      סיר מלא ויטמינים. מכינים מרק עוף (צילום: נמרוד סונדרס)

      5. ים של בריאות: מגוון הירקות והתבלינים מאפשרים חשיפה לוויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון רבים המסייעים למניעת מחלות רבות.

      האם סופינג מסייע לירידה במשקל?

      ירידה במשקל תלויה במאזן הקלורי היומי. באופן כללי, אם כמות הקלוריות הנצרכת קטנה מכמות הקלוריות שדרושה לגוף – יורדים במשקל. אבל גם כשאוכלים מרק עלולים לצרוך מלא קלוריות, בלי לשים לב. לכן, אם אתם בוחרים לעשות כמה ימים של סופינג, שימו לב למרכיבי המרק שאתם אוכלים. להרבה מאכלים בעלי ערך תזונתי גבוה, כגון זרעים ושמנים שונים, יש צפיפות קלורית גבוהה, ולכן יש להגביל את כמותם. עם זאת, יש לצמצם את הצריכה הקלורית במידה, שכן תפריט דל מאוד בקלוריות יכול לעצור את הירידה במשקל ואף לגרום לפגיעה בבריאות.

      האם סופינג באמת מנקה רעלים?

      המונח "רעלים" מתייחס בדרך כלל לחומרים הנמצאים בסביבה באופן טבעי או כתוצר לוואי של התעשייה הגורמים לנזק גופני. כיום ידוע שלאורח חיים בריא הכולל תזונה נכונה יש השפעה מיטיבה על הבריאות הכללית, ואילו אורח חיים לחוץ ומזון מעובד ודל בוויטמינים ובמינרלים עלול להגביר את הסיכון לחלות במחלות שונות.

      עם זאת, עדיין אין מספיק מחקרים שבדקו והוכיחו כי תפריט המבוסס על מרקים בלבד, או על מיצים בלבד, יכול לסלק מהגוף חומרים מזיקים כגון מתכות או כימיקלים שונים. חשוב לציין שבגופנו קיים מנגנון מתוחכם הכולל בתוכו מערכות שונות (מערכת העיכול והכליות, לדוגמה) שבעזרתן מסלק הגוף את תוצרי הפסולת.

      מיאזאקי (יח"צ , צילום: יעל לאור)
      הסוד הוא באיזון. מרק ראמן (צילום: יעל לאור)

      אז למה לא?

      תפריט המתבסס על מרקים דלים בקלוריות שאינם מכילים את כל אבות המזון הדרושים לתפקוד תקין יגרום לחוסר איזון. דיאטה שאיננה מאוזנת המתבצעת לאורך זמן עלולה לפגוע בבריאות הכללית. קשישים, ילדים או חולים מסיבות רפואיות שונות עלולים להיפגע מדיאטות קיצוניות גם בטווח המיידי.

      כמו בכל דיאטה, גם בכל מה שקשור למרקים מה שהכי חשוב הוא לשמור על איזון. המרקים קלים להכנה, ממלאים ובעלי ערך תזונתי רב. מומלץ לשלב אותם באופן יומיומי כפתיחה לארוחה או כתחליף לארוחה שלמה. אם התפריט היומי שלך מאוזן ועשיר ברכיבים תזונתיים, לא קיימת סיבה בריאותית להפוך את המרק למאכל הבלעדי שלך.