וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם יש קשר בין המזון שאנחנו אוכלים לסרטן השד?

13.10.2016 / 7:24

לצד חוסר השליטה בגורמי סיכון מסוימים, כמו גנטיקה או השנים שחולפות, לארגוני הבריאות והמחקר בעולם יש מסר חשוב ומעצים עבורנו: הבחירות שאנו עושים באופן יומיומי יכולות להפחית את הסיכון לחלות במחלה

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: שניר דבוש

בווידיאו: נתוני הסרטן בישראל נחשפים

בישראל כמו גם ברחבי העולם, סרטן השד היא מחלת הסרטן השכיחה ביותר בקרב נשים. לצד חוסר השליטה בגורמי סיכון מסוימים, כמו גנטיקה או העלייה עם הגיל, ארגוני הבריאות והמחקר בעולם קובעים כי הבחירות שאנו עושים באופן יומיומי עשויות להפחית את הסיכון לחלות במחלה.

עוד בנושא:
חוקרים ישראלים פיתחו שיטה למניעת התפשטות גרורות סרטן השד
פריצת דרך בחקר סרטן השד: הושלם מיפוי רוב הגנים הגורמים למחלה
"אף אחת לא נעשית חסינה לסרטן רק כי נכנסה להריון"

הקשר בין התזונה לבין היארעות סרטן השד נבדק רבות במחקרים. על פי המכון לחקר הסרטן האמריקאי (AICR) אפשר למנוע כשליש מכל מקרי סרטן השד בעזרת שינויים פשוטים בהרגלי התזונה ובפעילות הגופנית. גם האגודה למלחמה בסרטן בישראל, המדווחת על אבחנה של יותר מ-5,000 חולות חדשות בשנה, ממליצה על שמירה על אורח חיים בריא כאפשרות למניעת המחלה. כיצד ניתן לעשות זאת? לפניכם ההמלצות המוסכמות על ארגוני הבריאות בעולם.

פחות אלכוהול

צריכת אלכוהול מכל הסוגים נמצאה גורם סיכון לחלות בסוגים שונים של סרטן, בהם סרטן השד. הסיכון עולה בהתאם לעלייה בכמות האלכוהול הנצרכת על בסיס קבוע, ולכן המכון האמריקאי לחקר הסרטן לא ממליץ כלל על שתיית אלכוהול.

עם זאת, שתיית אלכוהול בכמות מתונה נמצאה יעילה בהפחתת הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם. לכן, אם אתם בוחרים לשתות אלכוהול, הגבילו את הכמות למנה אחת ליום לנשים ושתי מנות ליום לגברים. מנת אלכוהול מתייחסת לבקבוק בירה אחד (330 מ"ל), כוס יין אחת או כוסית קטנה (צ'ייסר) של ויסקי, וודקה או משקאות אלכוהול נוספים בריכוז גבוה.

ההסבר המדעי להשפעת האלכוהול על מחלת הסרטן עדיין נבדק. אחת ההשערות היא כי האלכוהול יכול לפגוע ישירות ב-DNA בגופנו (חומצת גרעין שבה נמצא המידע התורשתי), ובצורה זו גובר הסיכון לתחלואה בסרטן.

עוד באותו נושא

חוקרים: אפילו מעט אלכוהול מגביר את הסיכון לסרטן

לכתבה המלאה
עוף בבלילת בירה. נמרוד סונדרס
מכל הרכיבים בתמונה הזו עדיף להימנע. עוף מטוגן ובירה/נמרוד סונדרס

יותר פירות וירקות

הירקות והפירות שאנחנו אוכלים מכילים רכיבים רבים המתפקדים כנוגדי חמצון, כגון ויטמין C, ויטמין E, קרטנואידים, פיטוכימיקלים ועוד. רכיבים אלו יכולים לעכב תהליכים סרטניים ולשמור על תפקוד תקין של מערכת החיסון. לכן, האגודה האמריקאית לסרטן (ACS) ממליצה להעלות את הצריכה של מגוון ירקות והפירות ל-9 מנות ביום, בעוד שבעבר ההמלצה הסתפקה במינימום של 5 מנות.

מומלץ לאכול את הפרי על פני שתיית מיצי הפרי. גודל מנת ירק מתייחס לכוס אחת של ירקות טריים או מבושלים ולשתי כוסות של ירקות עליים. גודל מנת פרי מתייחס לפרי בינוני, כ-150 עד 200 גרם. אכילת מגוון ירקות ופירות מכל הצבעים מאפשרת צריכת כמות גדולה של נוגדי החמצון שונים שיכולה להבטיח הגנה טובה יותר.

ירקות. ShutterStock
כמה שיותר צבעוני יותר טוב/ShutterStock

יותר סיבים תזונתיים

מאכלים המכילים כמות גדולה של סיבים נמצאו כמפחיתים את הסיכון לתחלואה בסרטן. חוץ מירקות ופירות, אפשר למצוא כמות גבוה של סיבים תזונתיים גם בלחם מלא, שיבולת שועל, אורז מלא, שעועית, אפונה ועוד.

במחקר שפורסם באנגליה בשנת 2012 נמצא שצריכת סיבים תזונתיים יכולה להפחית את הסיכון לתחלואה בסרטן השד. אחד ההסברים האפשריים לכך הוא תרומתם של הסיבים בהורדת שיאי האינסולין היומיים והפחתת רמות ההורמון אסטרוגן.

יותר פעילות גופנית

קיימות הוכחות רבות לכך שפעילות גופנית מתונה, כגון הליכה מהירה או עלייה במדרגות במשך 30 דקות לפחות ביום, מפחיתה את הסיכון לתחלואה בסרטן שד בקרב נשים לפני ואחרי גיל המעבר. פעילות גופנית נמצאה גם כיעילה בהפחתת הסיכון להישנות המחלה למי שהתמודדה עם סרטן השד.

פחות בשר אדום ובשר מעובד

האגודה למלחמה בסרטן בישראל ממליצה להמעיט באכילת בשר אדום ובשר מעובד, כחלק מתפריט יומי מאוזן ושמירה על אורח חיים בריא למניעת סרטן השד. בשר אדום כולל בשר בקר, עגל, חזיר וכבש. בשר מעובד כולל כל בשר (בקר, חזיר, כבש, עוף או הודו) שעבר שינויי בתהליכי המלחה, שימור, עישון, תסיסה ועוד (כמו נקניקים או המבורגרים).

בגלל מחסור בראיות מספקות, לא ניתן להגדיר מהי הכמות הבטוחה לאכילה. האגודה האמריקאית לסרטן לא מספקת יעדים מוגדרים, אך מייעצת להמעיט באכילת בשר מעובד ולאכול דגים, עוף ושעועית כחלופה לבשר אדום.

בישול בריא

חלקן של המלצות האגודה למלחמה בסרטן האמריקאית מתייחס לא רק לסוגי המזון השונים, אלא גם לדרך הכנת המזון, שככל הנראה משפיעה גם היא על הסיכון לחלות במחלת הסרטן. ההמלצות הינן העדפת מזון טרי, מאודה, מבושל, אפוי, צלוי או חלוט, והמעטה באכילת מזון מטוגן, מעובד או חרוך.

סלט אבוקדו וגבינה. ShutterStock
כמה שיותר טרי, יותר בריא/ShutterStock

משקל תקין

עודף משקל או השמנה נקשרים לעלייה בסיכון לחלות בסוגים שונים של סרטן, בהם גם סרטן השד אצל נשים לאחר גיל המעבר. מסיבה זו, האגודה האמריקאית למלחמה בסרטן ממליצה להישאר במשקל תקין לאורך החיים, בעזרת תפריט מאוזן וביצוע פעילות גופנית. מהו משקל תקין? BMI (יחס משקל-גובה) בין 18.5 ל-24.9. למיקום עודף השומן בגופנו ישנה השפעה גם כן. עודף שומן באזור המותניים (היקף מותניים הגבוה מ-80 ס"מ) מהווה גורם סיכון נוסף לתחלואה.

כיצד עודף שומן עלול לגרום לתחלואה? לפני גיל המעבר השחלות מייצרות את רוב הורמון האסטרוגן ואילו רקמת השומן מייצרת כמות קטנה של ההורמון. לאחר גיל המעבר, רוב האסטרוגן מגיע מרקמת השומן. כמות גדולה של רקמת שומן לאחר גיל המעבר עלולה להעלות את רמת האסטרוגן ובכך את הסיכון לחלות בסרטן השד. בנוסף, לנשים בעלות משקל עודף קיימת נטייה לעלייה ברמות האינסולין בדם, הנקשרות גם כן לתחלואה בסרטן השד. הקשר בין סרטן השד ובין המשקל הינו מורכב וקיימים גורמים נוספים המשפיעים על עוצמת הקשר, כגון באיזה תקופה בחיים חלה העלייה במשקל, מיקום עודף השומן בגוף ועוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully