וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להיות הורה, גרסת 2014: המחקרים ששינו לנו את העולם

5.12.2014 / 8:57

שנת 2014 הייתה מלאה במחקרים וחידושים, בעיקר בתחום ההורות. הנה המחקרים והבדיקות ששברו לנו השנה כמה מיתוסים, אמונות והרגלים בכל מה שקשור בגידול ילדים מוצלחים ובריאים

תינוק יושב על הרצפה. ShutterStock
אבא, אמא, תתעדכנו/ShutterStock

בכל פעם שאמא צעירה משכיבה את התינוק שלה על הגב, תהיה בסביבה סבתא או חמות שיישבעו שבזמנן השכיבו רק על הבטן. בכל פעם שאבא יאכיל את בנו בקבוק תמ"ל (תחליף מזון לתינוק) ברחוב, עובר אורח יעיר שהוא מעדיף מים. ושבטוח קר לו. אבל לטובת ההורים הצעירים של דורנו, יש סנגור קבוע - המחקר הרפואי. אספנו עבורכם את המחקרים המפתיעים של 2014 בתחום ההורות, כדי שתמיד יהיה לכם הסבר מנומק מוכן.

סוגרים שנה בוואלה! לכל הכתבות
החידושים שהפכו את 2014 לקלה יותר
מבולבלים ממחקרים? מדור הורים שואלים

מי גאון של אמא? 1#

ההורות המודרנית מרבה להחמיא לילדים, להאדיר אותם ולשבח כל דבר שהם עושים, אבל על פי מחקר הולנדי שפורסם ב-Journal of Experimental Psychology לא כל מחמאה תורמת לביטחונם העצמי של הילדים. במחקר התייחסו לשני סוגי מחמאות: מחמאה שמתייחסת לתכונות של הילד ומחמאה שמדברת על "הדרך", על התהליך והמאמץ שהילד השקיע. מתברר שכשאומרים לילד שהוא נורא חכם דווקא מדכאים לו את הביטחון העצמי בהתמודדות הבאה שלו, אבל אם מפרגנים לו על התהליך ("כל הכבוד - התאמצת ועבדת קשה") תורמים לחוסן הרגשי שלו.

כל הפרטים על הדרך הנכונה להחמיא לאוצרות הקטנים

מי גאון של אמא? 2#

כיום נהוג לדבר בשבחה של המעורבות ההורית ולומר שהתרומה הכי גדולה להצלחתו של הילד בחיים תלויה בזמן בו ההורים משקיעים בו, מלמדים אותו דברים ומבלים אתו. אבל מחקר חדש של אוניברסיטת פלורידה קובע שהגורם המכריע באמת הוא גנטיקה וכל הדברים האלה לא באמת משפיעים על האינטליגנציה של הילד בהמשך חייו ואינם מדד להצלחתו כאדם בוגר. אז אם אתם משחקים עם הילדים ומקריאים להם סיפורים לא כדאי שתפסיקו כי יש לכך בוודאי תרומה, אבל ככל הנראה היא לא תשתקף במבחני איי-קיו.

תינוק ניובורן. ShutterStock
תנו לילד לגדול בשקט/ShutterStock

ללמוד את השפה של התינוק

כל רופא ילדים או איש מקצוע בתחום התפתחות הילד יאמר לכם שהדבר הכי טוב שאתם יכולים לעשות עבור התינוק שלכם הוא פשוט לדבר איתו. זה כנראה נכון, אבל יש גם חשיבות לאופן שבו משוחחים עם תינוקות וכאן צפויה הפתעה. מחקר מהשנה האחרונה גילה כי הקשבה למלמולי התינוק וניהול שיחה בשפת תינוקות, עוזרת לילדים לפתח את קישורי השפה שלהם, יותר מאשר פשוט לדבר אל הילדים או לידם בשפה ממשית. זה הזמן להתחיל לחזור על ההברות שהתינוקות מוציאים מפיהם ולמלמל "בה בה בה" – זה לא ג'יבריש, זו שפה, והתינוקות שלכם יתפתחו טוב יותר אם תדברו אותה.

למלמל עם תינוקות: כל הפרטים

גם אנטיביוטיקה זה משמין

פעם ההורים שלנו היו מחזיקים בבית אנטיביוטיקה ליתר ביטחון, ומשתמשים בה עם בוא השיעול הראשון. ההורים של היום פחות ששים לתת לילדים שלהם תרופות, ונראה שבצדק. מחקר שפורסם השנה מצא קשר בין אנטיביוטיקה לבין השמנת יתר. תוצאות המחקר הצביעו על כך שתינוקות שקיבלו אנטיביוטיקה לפני גיל שנתיים היו בעלי סיכון רב יותר לסבול מהשמנת יתר כבר במהלך הילדות. עוד הראה המחקר כי ילדים שקיבלו אנטיביוטיקה בעלת ספקטרום רחב היו בעלי סיכויים גבוהים יותר להשמנת יתר.

עוד על הקשר המפתיע בין אנטיביוטיקה והשמנה

תינוק שותה בקבוק. ShutterStock
בתיאבון, קטן/ShutterStock

כל תינוק והפורמולה שלו

היום יש כמעט לכל תינוק תחליף חלב שמתאים לו במיוחד - יש מטרנה רגילה, ומטרנה לילדים שסובלים מגזים, יש מטרנה לפגים וגם תמ"ל לילדים שרגישים לחלב. האפשרויות עצומות. אבל ייתכן שבעתיד יהיה סוג נוסף - תחליף חלב לבנים, ותחליף לבנות. מחקר שנערך על ידי חוקרת תזונה מאוניברסיטת הארוורד מצביע על כך שייתכן שיש מקום לפתח פורמולות שונות לתינוקות בנים ובנות משום שיש להם דפוסי אכילה שונים.

המחקר נשען על כך שככל הנראה הרכב חלב האם משתנה בהתאם למינו של התינוק ולכן יש לשקול ייצור תרכובות שונות גם בתחליפים. עורכת המחקר מסתמכת בהשערתה על מחקר שערכה על הרכב חלב אם של קופים. היא מצאה שהרכב חלב האם השתנה בהתאם למין גורי הקופים. חלב אם שיועד לגורי קוף בנים הכיל יותר שומן וחלבון וחלב אם שיועד לגורי קוף ממין נקבה הכיל כמויות גדולות יותר של סידן.

איפה התינוק שלכם ישן?

בשנים האחרונות נכתבו עשרות מחקרים וכתבות על הצורך להשכיב תינוקות על הגב ולא על הבטן כדי להוריד את הסיכון למוות בעריסה.אבל מחקר חדש מגלה שלא רק העריסה מסוכנת לתינוקות: השכבת תינוק על הספה לצדכם, גם מעלה את הסיכון למוות בעריסה.

במחקר אמריקאי שניתח 8,000 מקרים של מוות בעריסה נמצא כי אחד מתוך שמונה מקרים התרחש כשהתינוק ישן על הספה. הסיבה היא שאם התינוק זז ראשו יכול לשקוע בין שתי כריות וגם כי הורים חשו שאם התינוק שוכב לידם הוא בטוח יותר כי הם משגיחים עליו והשכיבו אותו על הבטן. כאמור, שכיבה על הבטן מעלה את הסיכוי למוות בעריסה במיוחד בחודשי החורף.

הספה בסלון מסכנת את התינוק: כל הפרטים

עוד באותו נושא

סיוט ושמו מוות בעריסה: סיפור אישי וכואב שחשוב להכיר

לכתבה המלאה

משפחה זה לא רק אבא, אמא וילד

מחקר אוסטרלי שנערך על ידי אוניברסיטת מלבורן ופורסם השנה קבע כי ילדים במשפחות חד מיניות בריאים יותר, מאושרים יותר ומתפתחים טוב יותר מאשר ילדים להורים הטרוסקסואליים. במחקר השתתפו 315 הורים חד מיניים ו-500 ילדים. בניתוח התוצאות ציינו החוקרים כי ייתכן שהסיבה לכך היא אחריות הורית שיוויונית יותר שאופיינית יותר במשפחות בהן ההורים חד מינייים. מה שבטוח זה שאין מקום לחששות לפיהם ילדים להורים הומואים או לסביות סובלים ממצוקה כלשהי עקב כך.

הכביסה יכולה להרעיל את הילדים שלכם

כשעברתם, מטעמי נוחות או אופנתיות, לכבס עם קפסולות ג'ל במקום עם אבקת כביסה מסורתית – בטח לא חשבתם שזה יכול להזיק. אבל ממחקר שהתפרסם במגזין הרפואי Pediatrics עולה כי בשנים 2012-2013 יותר מ-17 אלף ילדים מתחת לגיל 6 בארה"ב בלעו את תוכנן של קפסולות הג'ל. מתוכם 700 אושפזו בבתי חולים וילד אחד אף מת. הסימפטומים שליוו את הבליעה היו הקאות, שיעולים, חנק, עייפות, גירוי בעיניים, כאבים ואפילו תרדמת. זה הזמן לחזור לאבקה.

לא, את לא חייבת מי שפיר

בדיקת מי שפיר הייתה עד לא מזמן הדרך היחידה לוודא שהעובר ברחם לא סובל מתסמונת דאון. למרות אמינותה הגבוהה של הבדיקה זוהי בדיקה פולשנית וכל מי שעוברת אותה מודעת לכך שיש סיכוי שהיא תאבד בעקבותיה את העובר. כיום, גם בישראל, ניתן לבצע בדיקת דם פשוטה שאין בה סיכונים ותוצאותיה אומרות באחוזי ודאות הזהים לאלה של דיקור מי השפיר - האם לעובר יש תסמונת דאון או לא. הבדיקה נשלחת לאנליזה במעבדות בחו"ל, אך ניתן לבצע אותה בישראל וקופות החולים החלו השנה גם להשתתף בכיסוי ההוצאות של הבדיקה היקרה. לנשים בהיריון זוהי בשורה גדולה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully