וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תגזימו עם מחמאות לילדים

26.4.2014 / 8:56

מחקר חדש טוען שמחמאות ושבחים מוגזמים מזיקים לילדים שההערכה העצמית שלהם נמוכה

ילדה מציירת. ShutterStock
יש לכם ילד עם ביטחון עצמי נמוך? אל תחמיאו לו יותר מדי/ShutterStock

כהורים, אנחנו חושבים שהילדים שלנו הכי יפים ומוכשרים. זה טבעי להעצים את הילדים שלנו, לרצות לחזק את ביטחונם ולהעביר להם את המסר שכל מה שהם עושים זה מהמם, אבל מסתבר שדווקא הרצון לחזק אותם יכול להביא לתוצאה הפוכה.

מחקר חדש של אוניברסיטת אוהיו טוען שהילדים שמקבלים את עודף מחמאות מהוריהם וממבוגרים אחרים בסביבתם – הם אלה שעשויים להיפגע מהאמירות במקום להתחזק.
החוקרים מצאו שבאופן טבעי הורים מחמיאים יותר לילדים שביטחונם העצמי נמוך. בעוד שילדים שיש להם הערכה עצמית גבוהה מקבלים חיזוק נוסף ממחמאות, אלה שהערכתם העצמית נמוכה מרגישים חלשים יותר כשנשפכים עליהם שבחים ועקב כך מפחדים להתמודד עם אתגרים חדשים.

"שבחים מוגזמים עושים עבודה הפוכה כשניתנים לילדים שנראה כי זקוקים לשמוע אותם יותר מכל אחד אחר.", אומר אדי ברומלמן העומד בראש המחקר שיתפרסם בקרוב בכתב העת Psychological Science. ברומלמן מוסיף שמחקרים רבים בחנו את השפעתן של מחמאות על ילדים, אך המחקר הנוכחי הוא הראשון שמתמקד בהשלכות של מחמאות ושבחים מרובים ומוגזמים.

"אתה טוב בזה" לעומת "אתה מאוד טוב בזה"

אבל איך קובעים מתי מחמאה היא מנופחת או מוגזמת מדי? במחקר הזה התייחסו לשינויים קטנים במחמאה הניתנת לילד, אפילו תוספת של מילה אחת. מחמאות מנופחות מדי כללו אמירה נוספת של תואר הפועל ("מאוד") או תואר השם ("מושלם") המסמנים הערכה חיובית מאוד. לדוגמה: "אתה טוב בזה" היא מחמאה רגילה בעוד ש"אתה מאוד טוב בזה" נחשבה במחקר למחמאה מנופחת.

באחד משלושת מקרי המחקר, החוקרים מצאו שהורים הגזימו פי שתיים במחמאות מנופחות כשאלה ניתנו לילדים עם ביטחון עצמי נמוך בהשוואה לילדים בעלי ביטחון עצמי גבוה. "מתברר שהורים חושבים שילדים שההערכה העצמית שלהם נמוכה זקוקים לשמוע יותר מחמאות כדי להרגיש טוב עם עצמם", מציין בראד בושמן שהיה שותף למחקר ומוסיף שהבעיה היא שמחקר אחר מצא שהפרקטיקה הזו מביאה לתוצאה בלתי רצויה.

באותו מחקר התבקשו 240 ילדים לצייר ציור ידוע של ואך גוך ואז קיבלו על פתק מחמאות "רגילות", "מנופחות" או אף מחמאה ממי שהוגדר "צייר מקצועי". לאחר שהילדים קיבלו את הפתק, נאמר להם שהם הולכים לצייר ציורים נוספים, אבל הם יכולים לבחור איזה ציור להעתיק והם רשאים לבחור בציורים שקל יותר להעתיק או ציורים קשים יותר "שקל יהיה לעשות בהם טעויות, אל הם גם ילמדו מהם הרבה".

התוצאות הצביעו על כך שילדים בעלי הערכה עצמית נמוכה נטו לבחור בציורים הקלים יותר אם קיבלו מחמאה מוגזמת, זאת לעומת הילדים בעלי הביטחון העצמי הגבוה שדווקא בחור בציורים הקשים יותר בעקבות קבלת מחמאה מוגזמת. המסקנה היא שייתכן שמחמאות מנופחות מפעילות לחץ כבד מדי על ילדים שהערכתם העצית נמוכה.

"אם אומרים לילד שביטחונו העצמי נמוך, שהוא עשה משהו ממש טוב – הוא עשוי לחשוב שהוא תמיד צריך להצליח מאוד ויחשוש שלא יעמוד בסטנדרט הגבוה. עקב כך הוא ימנע מלבחור באתגרים חדשים", מסביר ברומלמן.

השיעור להורים הוא שעליהם להילחם ברצון להחמיא יותר לילדים חלשים. "זה בניגוד לדחף הטבעי", מציין בושמן, "אבל מתברר שזה לא מסייע לילדים שכבר ממילא מרגישים לא טוב לגבי עצמם".

  • עוד באותו נושא:
  • הורות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully