וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תהפכו את התינוק שלכם לחכם יותר

1.9.2014 / 8:15

הילד שלכם ממלמל בלי הפסקה? אם תתנהגו כאילו אתם מבינים אותו ותנהלו איתו שיחת "קשקושים", תעזרו לו להפוך לילד חכם ותקשורתי יותר

אב מנשק תינוק. ShutterStock
הקשבה פעילה/ShutterStock

מחקרים שנערכו בשנים האחרונות ביססו את ההבנה כי שיחה עם פעוטות עוזרת להם לפתח את קישורי השפה שלהם. כל רופא ילדים או איש מקצוע בתחום התפתחות הילד יאמר לכם שהדבר הכי טוב שאתם יכולים לעשות עבור התינוק שלכם הוא פשוט לדבר איתו. מחקר חדש מגלה כי שיחה עם תינוקות היא כלל לא מה שחשבנו. המחקר החדש גילה כי הקשבה למלמולי התינוק וניהול מעין שיחה בשפת תינוקות, עוזרת לילדים לפתח את קישורי השפה שלהם, יותר מאשר פשוט לדבר אל הילדים או לידם.

מלמולי תינוקות עשויים להיתפס כאקראיים אך למעשה זו שפה. אבני שפת התינוקות הם עיצורים והברות ראשוניים, מבעים קוליים ורצפים כמו 'בהבהבה' 'מהמהמה', שתינוקות בכל העולם מפיקים. על פי המחקר החדש, ההורים צריכים ללמוד להקשיב לשפה הזו ולהגיב לה.

לפתח כישורי שיחה כבר בגיל 8 חודשים

במחקר הנוכחי חוקרים מאוניברסיטת איווה ואינדיאנה צפו בקבוצה קטנה של תינוקות ואימהות במהלך מפגשי משחק שהתנהלו במשך ששה חודשים, מגיל שמונה חודשים ואילך. החוקרים עקבו אחר תגובות האימהות למלמולי הילדים וחילקו אותן לשתי קבוצות – אימהות שהפנו את תשומת לבם של הילדים למשהו אחר בתגובה למלמול (למשחק או לחפץ בחדר), ואימהות שענו למלמול של הילד באופן ורבלי. יש לציין כי ברוב המקרים האימהות לא ממש חיקו את הצלילים שהפיקו הילדים, אלא הרכיבו מהן מילה קרובה. לדוגמה, אם הילד אמר "בה בה בה בה", האמר ענתה "אבא בעבודה, אני אי-מא".

חודש אחרי המפגש האחרון, האימהות השיבו לשאלון שנועד להעריך את ההתקדמות שילדיהן עשו בתחום התפתחות השפה. ילדים שהאימהות שלהם השיבו למלמוליהם, התקדמו יותר מבחינה שפתית. המלמולים שלהם דמו יותר להברות אמיתיות, ובכך הם התקרבו יותר להגיית מילים ברורות. הילדים האלה גם נטו יותר להפנות את מלמוליהם לאימהות ולא לחלל האוויר, ובכך הראו מעין כישורי שיחה כבר בשנה הראשונה לחייהם.

תאומות תינוקות. ShutterStock
שיחת עומק/ShutterStock

למעשה, על ידי כך שהתנהגו כאילו הן מבינות את מה שהתינוקות שלהן אומרים והגיבו בהתאם, האימהות הציגו לילדים שלהן את העיקרון שצלילים יכולים לשמש כלי לתקשורת חברתית, ולא רק כלי להשמעת רעשים.

מוצרט אאוט, מלמלולים אין

נתוני המחקר הזה עולים בקנה אחד עם מחקר ישראלי שפורסם לפני מספר חודשים ולפיו מלודיות ודקלומים בשפת התינוקות תורמים יותר להתפתחות התינוק מאשר מוזיקה קלאסית. ד"ר עידית סולקין מהמחלקה לתקשורת באוניברסיטת בן גוריון, וד"ר וורן ברודסקי, ראש המעבדה לחקר מדעי המוזיקה מאוניברסיטת בן גוריון, מצאו כי שימוש במלודיות על בסיס השפה האוניברסלית של תינוקות תורם להתפתחותו של התינוק וכן לקשר הרגשי שלו עם ההורה.

ד"ר סולקין פיתחה את הרעיון שניתן לשיר עם תינוקות שירים ללא מילים מוגדרות המורכבים מהמבעים הקוליים שהתינוקות הוגים בעצמם. לשירים אין משמעות מילולית, אך הם בנויים מהבהרות ועיצורים ראשוניים שמפיקים תינוקות ופעוטות בכל העולם באופן טבעי. השירים האלה שזורים בשפת התינוקות, כך שגם תינוקות יוכלו לבסוף לבצע חלקים מהם.

  • עוד באותו נושא:
  • תינוקות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully