וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עייפים לעייפה

אם ישנתם הלילה שמונה שעות ואתם עדיין עייפים מדי בשביל לקרוא את הכתבה הזאת, יכול להיות שאתם סובלים מעייפות כרונית. מהי תסמונת עייפות כרונית, למה זה קורה והאם ניתן לטפל בה? מדריך

אישה מפהקת. ShutterStock
הסיבה לא ידועה/ShutterStock

אם אתם עייפים תמיד - ביום ובלילה, בקיץ או בחורף, בעתות שלום או בעתות מלחמה - בלי קשר לכמה ישנתם בלילה, ייתכן שאתם סובלים מעייפות כרונית. אמנם אין לזה תרופה אבל חשוב לדעת שאפשר לחיות (ולכל הפחות לנמנם) עם זה.

עוד בנושא:
חוסר שינה עלול לעוות לכם את הזיכרונות
מה קורה לגוף שלכם כשאתם לא מצליחים לישון?
המאכלים שיהרסו לילדים שלכם את השינה

תסמונת עייפות כרונית היא הפרעה שביטויה העיקרי הוא תחושת עייפות תמידית. לפעמים הבעיה כה קשה שהסובל ממנה אינו מצליח לתפקד ביום יום. הקושי בהתמודדות עם התסמונת הוא גם חברתי. העייפות התמידית והקושי במציאת הגורם לה מקשה על ההתמודדות עם המחלה. אנשים מסביב עלולים לחשוד בסובל מהתסמונת שהוא "ממציא" את התסמינים, והלוקה בתסמונת עלול לתהות אם משהו אצלו באמת לא בסדר. לפיכך תחושות של כעס, תסכול ודיכאון שכיחות גם הן בליווי התסמונת.

התסמונת שכיחה יותר בקרב מבוגרים צעירים ואנשים בגיל העמידה, ושכיחותה בקרב נשים גבוהה פי שניים בהשוואה לגברים. קיימות תיאוריות רבות בעניין הגורמים לתסמונת. חלקן קושרות את העייפות הכרונית בזיהומים נגיפיים (לרבות רטרו?וירוסים כמו XMRV), חלקן בהפרעות בתפקוד מערכת החיסון, חלקן בלחץ דם נמוך הקשור בתפקוד מערכת העצבים, בתגובה אלרגית או בדלקת כרונית שהיא תגובה לגירוי המערכת החיסונית (שתלים קוסמטיים וסתימות שיניים, למשל). גם הפרעות שינה נקשרו במחקרים שונים כגורמים פוטנציאליים של התסמונת. חלק מהמומחים קושרים את התסמונת למחלה פיברומיאלגיה, המתאפיינת בכאבים כרוניים במקומות רבים בגוף.

מהם התסמינים?

עייפות מוגדרת כעייפות כרונית כאשר האדם סובל ממנה במרבית שעות היום ובמשך חצי שנה לפחות. לעתים קרובות העייפות מגיעה אחרי מחלת חום פשוטה או לאחר מחלת הנשיקה. תסמינים נוספים שיכולים ללוות את המחלה הם כאבי גרון, כאבי ראש או כאבים בחלקים נרחבים בגוף, קשיים בחשיבה, בעיות שינה או בלוטות לימפה מוגדלות בצוואר ובבתי השחי.

מבחינה רפואית אין ממצאים אובייקטיבים בגופם של הסובלים מהתסמונת, ולמרות זאת חשוב מאוד לפנות לרופא ולו כדי לשלול מחלה כרונית אחרת, חסרים תזונתיים, אנמיה, זיהום, גידולים ממאירים או דיכאון. רק לאחר שלילה של כל אלו אפשר להצביע על התסמונת.

האם יש תרופה?

אמנם עד כה לא הוכחה יעילותן של תרופות שונות, תוספי מזון, ודיאטות מיוחדות בשיפור המצב, אך יש טיפולים שבכוחם להקל על התסמינים. הטיפולים היעילים ביותר הם טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT) ופעילות גופנית מדורגת.

טיפול קוגניטיבי?התנהגותי הוא תרפיה באמצעות שיחות עם פסיכולוג המסייעת לסובלים מהתסמונת להתמודד עם מצבם. מומחים בתחום ממליצים על פעילות גופנית פשוטה שהיקפה גדל באופן מדורג.

אמנם אין תרופה לטיפול בתסמונת העייפות הכרונית, אבל למי שסובל גם מדיכאון מומלץ לטפל בו. הטיפול בדיכאון יהפוך את ההתמודדות עם התסמונת לקלה יותר.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

האם קיימות ההשלכות על מצב המטופלים בטווח הארוך?

במחקר שעקב אחר הלוקים בתסמונת לא הצליחו לענות על השאלה. אצל חלק מהמטופלים חל שיפור בתסמינים לאורך זמן, ואצל אחרים התסמינים מחמירים. על כל פנים התסמונת אינה מסכנת את החיים ואינה מובילה לכשל של מערכות או למוות.

  • עוד באותו נושא:
  • עייפות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully