פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      חוסר שינה עלול לעוות לכם את הזיכרונות

      חוקרים גילו כי מחסור בשינה עלול לגרום לאנשים לעוות את הזיכרונות הקיימים שלהם ולהמציא זיכרונות שווא. למה זה קורה?

      אילוסטרציה (ShutterStock , luckyraccoon)
      סיבה טובה מאוד לטפל בבעיות השינה (אילוסטרציה: shutterstock)

      חוסר השינה, שכבר נחשב למגיפה בתחום בריאות הציבור, עלול לגרום גם לבעיות זיכרון, כך עולה ממחקר חדש שביצעו חוקרים מאוניברסיטת מישיגן ואוניברסיטת קליפורניה.

      מחסור בשינה הוא בעיה קשה שנמצאה במחקרים רבים כמעלה את הסיכון למחלות לב, לסוגי סרטן מסוימים, לדיכאון ולהשמנת יתר. מחסור בשינה הוא אחד מהגורמים שנקשרו יותר מכל לתאונות דרכים ולמקרי רשלנות בעבודה. באופן לא מפתיע קיים גם קשר אדוק בין תפקודים קוגניטיביים, כמו הישגים אקדמיים, לבין מחסור בשינה. במצבים מסוימים חוסר שינה עלול לפגוע באופן קיצוני במהירות התגובה ובשיקול הדעת, בעיה שמוכרת היטב במערכת הבריאות כשמדובר על משמרות של רופאים מתמחים.

      עוד בנושא:
      קשה להירדם? שימו את הסמארטפון בצד
      מה קורה לגוף שלכם כשאתם לא מצליחים לישון?
      הקשר בין חיות מחמד לאיכות השינה

      המחקר החדש, שפורסם השבוע בכתב העת Psychological Science, מצא כי לאנשים שלא ישנים בלילה יש סבירות גדולה יותר לשבש את הזיכרון הקיים וליצור זיכרונות שווא. לזיכרונות שווא עלולות להיות השלכות חמורות בתחומים שונים, לדוגמה משפט פלילי, שבו ראייה מסולפת עלולה להוביל להרשעות שגויות.

      זיכרונות כוזבים ומשתנים

      זיכרונות אינם "מוקלטים" במוחנו והם לא חקוקים בסלע. מחקר הזיכרון של השנים האחרונות חשף כי זיכרונות עוברים תהליך של שחזור תוך שימוש במידע ממקורות מרובים, ולכן הם יכולים להשתנות בעקבות חשיפות למידע שגוי או באמצעות מניפולציות שונות. בנוסף, לעיתים אנשים יכולים לזכור אירועים שלמים וחוויות שמעולם לא התרחשו במציאות. הזיכרונות הכוזבים יכולים להיות מוצקים ומפורטים ממש כמו אירוע אמיתי.

      המשתתפים במחקר הנוכחי חולקו לשתי קבוצות. קבוצה אחת קיבלה פרטי מידע שגויים על אירוע שלא התרחש לאחר מחסור בשינה של יממה, והקבוצה השנייה קיבלה את אותה דיסאינפורמציה יום טרם למניעת השינה. החוקרים ביצעו סדרת ראיונות וניסויים כדי לאמוד את ההשפעה של מחסור בשינה על זיכרון. גם משתתפים שהוחזקו ערים במשך 24 שעות וגם משתתפים שקיבלו רק חמש שעות שינה ומטה היו בסבירות גבוהה יותר לערבב את פרטי האירוע המדומה ולחשוב כי התרחש במציאות, בהשוואה למשתתפים שנחו היטב. לעומת זאת, אלה שקיבלו את האינפורמציה השגויה לפני היעדר שינה נטו שלא להיות מושפעים ממנה, ככל הנראה מכיוון שהיו מרוכזים יותר בעת מתן המידע השגוי.

      הזיכרון שלנו נתון להרבה השפעות

      המסקנה הייתה כי אנשים שסובלים ממחסור שינה עלולים להיות מועדים יותר בטווח הארוך לפתח צורות שונות של עיוות זיכרון, ונמצאים בסיכון גבוה יותר ליצירת זיכרונות שווא. הבעיה קיימת גם אם לא מדובר במחסור שינה של לילה שלם.

      התובנה העיקרית שעולה מתוך גישות רבות ללימוד זיכרונות כוזבים היא שתופעות עיוות הזיכרון הן מגוונות ואינן מוגבלות לתהליך אחד בלבד. המחקר הנוכחי, מצביע על הסיכון המוגבר לזיכרונות כוזבים על רקע של מחסור בשינה, אבל למעשה נותן עדות נוספת לתובנה שזיכרון אינו תופעה אובייקטיבית וכי הוא נתון להשפעות פנימיות וחיצוניות בלתי מודעות.

      עוד על זיכרון בוואלה! בריאות:
      האיש שלימד את העולם איך עובד זיכרון
      למה ריחות מעוררים בנו זיכרונות?
      לרפא מחלות בעזרת זיכרונות