וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגבר שערך ניסוי בו לא ישב במשך שבוע לא האמין למה זה גרם

18.8.2024 / 0:03

ג'מיני ניסה לנתח את ההשפעות של אי ישיבה וערך ניסוי שבו הוא הדגים כיצד הוא עובד ואפילו עושה את צרכיו בעמידה. הממצאים אחרי שבוע היו מאוד לא צפויים

הגבר שלא ישב במשך שבוע/YouTube/pigmie

תתארו לכם איך ההרגשה לא לתת לישבן שלכם לנוח על משטח מוצק במשך שבוע שלם. זה אומר לא להירגע בכיסא נוח תוך כדי צפייה בטלוויזיה, לא לשקוע בכיסא משרדי ארגונומי ואפילו לא לשבת על האסלה בזמן שאתה עושה את מה שאתה עושה.

כדי לגלות איך זה מרגיש, היוטיובר פיג'מי (ששמו האמיתי הוא לוקאס) ניסה לאחרונה להעביר שבוע שלם בלי לשבת. באופן לא מפתיע, זה הפך משימות יומיומיות כמו נהיגה ועבודה למסובכות בהרבה, למרות שהניסוי שלו לא בוצע רק למען האתגר עצמו אלא היה מונע מדאגות בריאותיות. בהצגת הניסוי, הוא מסביר כי "בארצות הברית האדם הממוצע יושב כ-9.5 שעות בכל יום", למרות העובדה ש"ישיבה ממושכת וחוסר פעילות גופנית נקשרו להשמנה ולקבוצת מצבים בריאותיים הקשורים להשמנה".

ישיבה ממושכת מובילה גם לכאבי גב, פגיעה בעמוד השדרה, ניוון מפרקים, יציבה לא בריאה בגב, בצוואר ובכתפיים, וכן לבעיות כלי דם ברגליים", הוא אומר, ומוסיף כי "הרשימה עוד ארוכה". וכן מחקרים רבים קישרו בעבר אורח חיים יושבני ממושך אפילו לירידה בנפח המוח ולסיכון מוגבר למוות בגיל מוקדם, ולכן מומלץ לאנשים שעובדים בעבודה משרדית לקום ולנוע כמה שיותר.

כאב גב תחתון. ShutterStock
כמה שעות ביום אתם מבלים בישיבה?/ShutterStock

הניסוי של פיג'מי יצא לדרך לאחר שקנה לעצמו שולחן עבודה עומד והחל לעבוד בעמידה, המסקנה הראשונה שלו הייתה שעמידה ממושכת משפיעה באופן מיידי על המעיים. "הרגשתי כאילו דברים נעים בנוחות בכיוון הנכון," הוא אמר לפני שהדגים כיצד הוא עושה צרכים מבלי לגעת באסלת השירותים.

הוא הודה שעבורו לא לשבת במשך שבוע נשמע כמו הסיוט הגרוע ביותר שלו, אבל הוא התחייב לנסות ולהישאר עומד זקוף למשך שבעה ימים, אפילו כשהוא הולך לשירותים או נוסע במכונית.

המקום היחיד שבו היה לו מותר להפסיק לעמוד היה כשהוא הלך לישון - אבל במשך שאר היום הוא היה במצב זקוף.

עוד על סכנות הישיבה
ישיבה ממושכת זה דבר מסוכן, אבל אפשר לעצור את ההשפעה שלה בקלות

כמה שעות ישיבה ביום יכולות לגרום לבעיות בריאותיות קשות?

sheen-shitof

עוד בוואלה

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ככה הוא עבד במשך שבוע שלם. YouTube/pigmie, צילום מסך
ככה הוא עבד במשך שבוע שלם/צילום מסך, YouTube/pigmie

לדבריו בימים הראשונים לא היה לו קשה לאכול, להתאמן ולעשוץ את מטלות הבית בזמן שהוא עומד על רגליו, למרות שהוא נתן לעצמו קצת הפסקה מדי פעם כשנשען על דברים.

הדחף שלו להמרח על הספה התחזק יותר ויותר ככל שהימים חלפו, אבל הוא באמת התחיל להשבר ביום השלישי. הוא התחיל להתלונן על כך שהוא מרגיש 'צורך מתמיד להתמתח' שאפילו החל לשבש את שנתו, בעוד שהכאבים ברגליו הפכו לבלתי נסבלים. ככל שהשבוע התקדם, הוא סיפר שכאבי מפרקים, יציבה לקויה ועייפות קיצונית החלו לגבות את המחיר, וגרמו לו לוותר על הניסוי לאחר חמישה ימים בלבד של עמידה. באמצעות סדרת השוואות לפני ואחרי, הוא הצליח לנתח את השפעת הימים ללא ישיבה על היציבה שלו, ומצא כי פיתח עקמת משמעותית בגב העליון (מצב שנקרא עקשת או גבנון בו העיקול של החלק העליון של עמוד השדרה הוא מוגזם).

ככה הוא נראה לפני ואחרי חמישה ימים של עמידה. YouTube/pigmie, צילום מסך
ככה הוא נראה לפני ואחרי חמישה ימים של עמידה/צילום מסך, YouTube/pigmie

בשיחת סיכום עם העוקבים שלו הוא אמר: "אם אמשיך לעשות את זה במשך תקופה ארוכה, זה יהיה מאוד לא טוב. זה הולך ליצור לי יציבה ממש גרועה ואולי להוביל לבעיות גב. אבל יש סיבה נוספת בגללה החלטתי לסיים את זה עכשיו - והיא שהירך והברכיים שלי התחילו לכאוב בצורה שהיא יותר מסתם כאב שרירים - זה קצת מרגיש כמו כאב מפרקים עמום".

מצד שני, הוא גם הבחין בשיפור בצורת עמוד השדרה התחתון שלו, שהפך מעוגל יותר. פיג'מי גם אומר שהעבודה בעמידה הפכה אותו לפרודקטיבי יותר בכ-30 אחוזים, למרות שהיתרון הזה הגיע עם "תשואה הולכת ופוחתת" ככל שהעייפות נכנסה לתמונה במהלך היום.

צפו בניסוי המלא - והמסקנות

לדבריו הוא גם גילה שעלה במשקל כ-0.45 קילוגרם, כנראה בגלל שהוא מצא את עצמו אוכל יותר מהרגיל כדי להסיח את דעתו מהכאב והעייפות ברגליים ובכפות הרגליים. עם זאת, פיג'מי מצא שההשפעה הבולטת ביותר של המחסור בישיבה קשורה ליציאות שלו. "הרגשתי שהעיכול שלי היה הרבה יותר טוב ככל שעמדתי יותר במהלך היום," הוא אומר. "פשוט נראה שהדברים זזו מהר יותר ובצורה חלקה יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully