וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישיבה ממושכת זה דבר מסוכן, אבל אפשר לעצור את ההשפעה שלה בקלות

עודכן לאחרונה: 22.1.2023 / 10:27

אורח חיים יושבני הוא אחד מהרעות הכי חולות של אורח החיים המודרני והסיבה לעלייתן של כל מיני מחלות כרוניות. אבל יש מה לעשות וזה לא כזה קשה

בסרטון: אימון טבטה שאתם יכולים לעשות בבית/צילום: עדן ביבס

כמה אנשים צריכים ללכת כדי לנסות ולבטל את ההשפעות הבריאותיות המזיקות של ישיבה ממושכת? לפי חוקרים מאוניברסיטת קולומביה זה עשוי להיות פשוט מאוד ולקחת רק חמש דקות הליכה על כל 30 דקות של ישיבה.

רוב האנשים יודעים שהם צריכים לזוז יותר ולשבת פחות בשביל הבריאות שלהם. זמן ישיבה ממושך נקשר ל"תוצאות בריאותיות מזיקות", כתבו החוקרים במחקרם, שפורסם ב-Medecine & Science in Sports & Exercise. אפילו אצל מתבגרים, למשל, התנהגות בישיבה נקשרה לסיכון גבוה יותר לדיכאון. בנוסף, ישיבה במשך זמן רב עלולה אף להזיק לבריאותם של אנשים שעושים פעילות גופנית סדירה.

עם זאת, לא תמיד קל לבצע תנועה נוספת, במיוחד ביום עבודה עמוס. אז עבור המחקר החדש שלהם, החוקרים בחנו את טריקים קטנים של ספורט שאנשים יכולים לעשות במהלך היום. אלו כללו דקת הליכה על כל 30 דקות של ישיבה, דקת הליכה כל 60 דקות ישיבה, חמש דקות הליכה כל 30 דקות, חמש דקות הליכה על כל 60 ישיבה, וללא הליכה כלל.

"מטרת מחקר זה הייתה לבחון את ההשפעות האקוטיות של הפסקות מרובות בישיבה על גורמי סיכון קרדיומטבוליים, תוך הערכת יעילות של תדירות ומשכי הפסקות בישיבה משתנים", כתבו החוקרים.

ישיבה מול מחשב. ShutterStock
אפשר לבטל את השפעות הישיבה הממושכת. גבר יושב במשרד/ShutterStock

כל אחד מ-11 המבוגרים בגיל העמידה ומעלה השתתף במחקר במשך חמישה ימים. במהלך כל יום הם ישבו שמונה שעות אך עסקו באחת ההתערבויות. הגלוקוז שלהם נבדק כל 15 דקות ולחץ הדם שלהם כל 60 דקות - שני מדדים אלה נחשבים אינדיקטורים מרכזיים לבריאות הלב וכלי הדם.

מבין הפסקות האימון, ההליכה של חמש דקות כל 30 דקות נראתה כהתערבות אופטימלית. באופן ספציפי, נאמר שההא היחידה בה "הצטברות הגלוקוז הצטמצמה באופן משמעותי". למרות שכל ההפסקות הובילו להפחתת לחץ הדם בהשוואה לישיבה כל היום בלבד, ההפחתה הגדולה ביותר נראתה בהליכה של חמש דקות על כל 30 דקות של ישיבה, והליכה של דקה על כל 60 דקות ישיבה.

"המחקר הנוכחי מספק מידע חשוב בנוגע למינוני ההפסקה היעילים בישיבה ממושכת", כתבו החוקרים. "יש לשקול תדירות גבוהה יותר ומשך זמן ארוך יותר (כל 30 דקות למשך 5 דקות) כאשר מכוונים לתגובות גליקמיות, בעוד שמינונים נמוכים יותר עשויים להספיק להורדת לחץ הדם".

האם גם המצב הרוח נפגע?

החוקרים גם מדדו מעת לעת את רמות מצב הרוח, העייפות והביצועים הקוגניטיביים של המשתתפים במהלך הבדיקה. הם גילו שכל משטרי ההליכה, למעט הליכה דקה אחת בכל שעה, הובילו לירידה משמעותית בעייפות ולשיפורים משמעותיים במצב הרוח. עם זאת, אף אחד משטרי ההליכה לא השפיע על הקוגניציה.

כעת, החוקרים מרחיבים את עבודתם עם "מגוון רחב יותר" של משתתפים החוקרים מקולומביה בודקים כיום 25 מינונים שונים של הליכה על תוצאות בריאותיות ובודקים מגוון רחב יותר של אנשים: המשתתפים במחקר הנוכחי היו בשנות ה-40, ה-50 וה-60 לחייהם, ולרובם לא היה סוכרת או לחץ דם גבוה. "הממצאים שלנו מראים שאפילו כמויות קטנות של הליכה במהלך יום העבודה יכולות להוריד משמעותית את הסיכון למחלות לב ומחלות כרוניות אחרות", אמר דיאז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully