וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תחכו: 5 בדיקות שיכולות להציל את החיים שלכם

ד"ר אריק סיטון

עודכן לאחרונה: 26.4.2024 / 8:00

אנחנו נוטים לדחות בדיקות וטיפולים רפואיים, אבל יש כאלה שיכולים להציל את החיים שלנו. הנה הבדיקות הכי חשובות שיש

אישה מבצעת בדיקת ממוגרפיה. ShutterStock
אסור להזניח/ShutterStock

עונת האביב בפתח, ורגע לפני שאתם מתחילים לערוך רשימה של משימות, כמו התחלת דיאטה לקראת הקיץ או שילוב של פעילות גופנית לסדר היום העמוס שלכם, כדאי שתכניסו אליה גם את כל הבדיקות הרפואיות אותן הזנחתם לאחרונה. ותאמינו או לא, הן כולן עשויות להציל את החיים שלכם.

1. ממוגרפיה
האבחון המוקדם הוא אחד הכלים החשובים ביותר במלחמה נגד מחלת הסרטן, מכל סוג שהוא. כאשר מדובר בסרטן השד, הסרטן הנפוץ והשכיח ביותר בקרב נשים, ישנה חשיבות עליונה לאבחון המוקדם: הוא מעלה את סיכויי ההחלמה מהמחלה עד לכדי 90%.

בדיקות הממוגרפיה מתבצעות בעזרת מכשיר אשר פועל בשיטת הטומוסינטזיס (TOMOSYNTHESIS) ונחשב למתקדם במיוחד. המכשיר מאפשר צילום תלת מימדי של השד, 'פריסת' השד לפרוסות ולשכבות תצלום ואף התמקדות בנקודות ספציפיות, עד רמת המילימטר. המכשיר פועל בטכנולוגית הרדיולוגיה הדיגיטלית (DR), אשר מספקת צילומים דיגיטליים איכותיים בקרינה נמוכה.

2. קולונוסקופיה
קולונוסקופיה היא מבדיקות המנע החשובות ברפואה: זאת משום שהיא מאפשרת לא רק לגלות מוקדם, אלא למנוע כמעט לחלוטין תחלואה בסרטן של המעי הגס - אחת ממחלות הסרטן הנפוצות והקטלניות בישראל ובעולם המערבי. מדי שנה מאובחנים בארץ כ-3,000 חולים חדשים וכ-1,300 נפטרים מהמחלה. סרטן המעי והחלחולת מתפתח, במרבית המקרים, מפוליפים שנמצאים במעי ועוברים במשך השנים באיטיות התמרה סרטנית (כלומר: הופכים למחלה ממארת). בניגוד לסוגי סרטן אחרים שקשה לגלותם (למשל: סרטן הלבלב) - את סרטן המעי הגס אפשר לגלות עוד כשהוא פוליפ "תמים", לכרות אותו במהלך קולונוסקופיה ולמנוע ממטופל התמודדות עם מחלת סרטן.קולונוסקופיה היא בדיקה מצוינת, מוכחת ובטוחה, אבל היא מהווה אתגר הן לנבדק והן לבודק: המטופל נדרש להכנה לפני הבדיקה (נטילת חומרים משלשלים לריקון המעי), שעלולה להיות מפרכת; והרופא המבצע נדרש לעבור על כל המעי ביסודיות - ולא לפספס אף ממצא או פוליפ.

קולונסקופיה. ShutterStock
קולונסקופיה/ShutterStock

3. CT ריאות
אבחון מוקדם בזמינות מיידית לגילוי מוקדם של סרטן ריאות בעזרת בדיקת CT ריאות, מאפשרת את הגדלת סיכוי הטיפול וההחלמה! עישון הינו גורם סיכון מרכזי לסרטן הנחשב לסרטן קטלני במיוחד. ישנם לא מעט אנשים שלוקים בסרטן זה על אף שלא עישנו מחייהם. לצד העישון, גורמי הסיכון להתפתחות סרטן ריאות כוללים, בין היתר, גורמים גנטיים, חשיפה לחומרים מסוכנים כגון אסבסט, זיהומים ויראליים ועוד. סרטן ריאות נחשב לסרטן קטלני עם שיעור הישרדות נמוך ביותר. מרבית מקרי סרטן הריאות מאובחנים בשלב מאוחר מדי כאשר הטיפול במחלה אינו יעיל. סרטן ריאות, על פי רוב, הופך לסימפטומטי בשלב מתקדם של המחלה, שלב בו מאוחר מדי להציל את החולה.

לפיכך, ההתמודדות היעילה ביותר והטיפול האפקטיבי ביותר בסרטן הריאות הוא טיפול במחלה בשלב הראשוני שלה. לאורך השנים נטען ואף הוכח כי איתור המחלה בשלביה ההתחלתיים מאריך את חיי החולה ומשפר את סיכויי ההחלמה. הכלי היעיל והבטוח ביותר לזיהוי מוקדם של סרטן הריאה הוא בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת, CT, של בית החזה. מדובר בבדיקה קצרה ופשוטה, במסגרתה מדגימים את בית החזה של המטופל וניתן לאתר את קיומם של גושים סרטניים זעירים. חשוב לציין כי מדובר בבדיקה עם קרינה נמוכה במיוחד.

4. צנתור לב וירטואלי
אבחון מהיר ומדויק של הצרויות בעורקי הלב, באמצעות מכשיר הCT כולל תוכנה חדשנית להפחתת קרינה. הבדיקה אינה פולשנית (ללא החדרת צנתר), ללא כאבים ומבוצעת על ידי מיטב המומחים בתחום. בסיום הבדיקה ניתן לחזור לשגרת היום.

הבדיקה אינה שונה במהותה מבדיקת CT רגילה והיא מאפשרת לנו לראות בברור את כלי הדם של הלב ואת מצבם, בסריקה חיצונית שאינה פולשנית. מחקרים בתחום הראו שכאשר תוצאות הצנתור הווירטואלי תקינות, הסבירות למחלת לב משמעותית הינה נמוכה ביותר, ואין צורך בצנתור פולשני.

5. בדיקת פאפ
נשים, יש לכן את היכולת למנוע או לגלות בשלב מוקדם את סרטן צוואר הרחם. המחלה מתחילה מנגע טרום-סרטני שעלול להפוך בהמשך לסרטן חודרני. השלב הטרום-סרטני מתפתח ומחמיר באיטיות, ולכן ניתן "לתפוס" אותו ולטפל בו עוד לפני הופעת התאים הסרטניים. בשלב זה, לרוב לא חשים בתסמינים, ולכן בדיקות הסקר לגילוי מוקדם הן קריטיות ומצילות חיים.

משרד הבריאות ממליץ לבצע אחת ל-3 שנים בדיקות משטח צוואר הרחם (בדיקות פאפ), שמאתרות שינויים טרום סרטניים בצוואר הרחם. הבדיקה נמצאת בסל הבריאות מגיל 30 ועד 54, אך ניתן לבצע אותה בכל גיל בהשתתפות עצמית סמלית.

בדיקת הפאפ על סוגיה השונים היא הדרך הטובה ביותר הקיימת היום לגילוי שינויים בצוואר הרחם. במדינות בהן היא הונהגה כבדיקת סקר לכלל הנשים, חלה ירידה משמעותית בשכיחות סרטן צוואר הרחם. ויותר מזה, כ-70% מהחולות בסרטן צוואר הרחם לא ביצעו מעולם בדיקת פאפ!
חשוב גם לבצע מניעה. כמה עשורים אנו מחכים שימצאו תרופה או חיסון לסוגי הסרטן השונים? סרטן צוואר הרחם הוא בין היחידים שניתן לחסן מפניו.

החיסון הקיים כיום הוא נגד זנים מסוימים של נגיף הפפילומה הגורמים לסרטן, והוא מחסן מפני כ-70% ממקרי סרטן צוואר הרחם. החיסון כלול בסל הבריאות עד גיל 26, אך ניתן לרכוש אותו גם באופן פרטי לאחר מכן.

שנהיה כולנו בריאים.

ד"ר אריק סיטון, המנהל הרפואי של בית החולים הרצליה מדיקל סנטר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully