וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבדיקה שרבות מוותרות עליה ובזכותה גילתה גלית גוטמן גידול טרום סרטני

עודכן לאחרונה: 26.3.2024 / 18:04

גוטמן חשפה כי אחרי שנים שלא עברה את בדיקת הפאפ, המאתרת נגעים סרטניים בצוואר הרחם, היא הצילה אותה. מה הבדיקה כוללת ולמה נשים רבות מוותרות עליה, למרות שאינה כרוכה בכאבים

איריס קול מראיינת את ד"ר עידו לסקוב על דרכי האיתור והמניעה של סרטן צוואר הרחם/מערכת וואלה

אתמול (שני) חשפה גלית גוטמן כי עברה הסרה של גידול טרום-סרטני מצוואר הרחם, אחרי שהוא התגלה בבדיקת פאפ שגרתית. גוטמן סיפרה כי הרגישה "בושה, אחרי שכל כך הרבה שנים לא נבדקתי והזנחתי". וגוטמן לא לבדה, שכן נשים רבות בוחרות שלא לעבור את הבדיקה מחשש שהיא כואבת.

על פי האגודה למלחמה בסרטן, סרטן צוואר הרחם הוא הרביעי בשכיחותו בקרב נשים בעולם, והשני בשכיחותו בקרב נשים במדינות מתפתחות. בישראל השכיחות נמוכה בהשוואה למדינות רבות אחרות, ועומדת על חמישה מקרים ל-100,000 נשים. בישראל מאובחנות מדי שנה כ-200 נשים עם סרטן צוואר הרחם ולמעלה מאלף נשים עם נגעים טרום סרטניים.

סרטן צוואר הרחם היה אחד מסוגי הסרטן הקטלניים בקרב נשים, אך שכיחותו ירדה באופן משמעותי עם כניסתן של בדיקות לגילוי מוקדם של צוואר הרחם - בדיקות הפאפ. מחלה זו מופיעה בנשים באמצע החיים - מרבית המקרים מתגלים בנשים צעירות מגיל 50 - אך הסיכון קיים גם בגיל מבוגר יותר, ולכן ההמלצה לנשים בסיכון רגיל היא להמשיך ולהיבדק בבדיקות שגרתיות עד גיל 65 לפחות או בהתאם להמלצת הרופא. הבדיקה נמצאת בסל הבריאות לנשים בגיל 54-25.

בהתאם להמלצות משרד הבריאות, מומלץ לנשים מגיל 25 עד 65 לבצע בדיקת משטח צוואר הרחם באופן שגרתי אחת לשלוש שנים, כאשר אישה המוגדרת בסיכון גבוה יכולה לבצע את הבדיקה בתדירות גבוהה יותר.

בדיקת פאפ. ShutterStock
בדיקת פאפ/ShutterStock

האם היא מדוייקת?

על אף שכיחות הבדיקה, לא מעט נשים נרתעות ממנה, בעיקר מחשש לכאב ואי נוחות. במהלך הבדיקה מוברש צוואר הרחם במברשת מיוחדת אשר מלקטת ממנו תאים. תאים אלה נשלחים לבדיקה במעבדה, ושם הם נסקרים לאיתור שינויים טרום־ממאירים בצוואר הרחם.

חשוב להגיד כי הבדיקה מתבצעת על ידי רופא או רופאת נשים במסגרת הביקור השגרתי, היא אינה כואבת אך תיתכן אי נוחות קלה במהלכה, והיא אינה מלווה בתופעות לוואי או סיבוכים.

בדיקת פאפ אינה בדיקה אבחנתית ורגישותה וכן מידת הדיוק שלה מוגבלות, מה שגורם לרבים לפקפק בה. חשוב להבין כי כמו בבדיקות אחרות, גם בבדיקה זו ייתכנו תוצאות חיוביות כוזבות - כלומר, מקרים שבהם התוצאה אינה תקינה, אך בפועל אין כל שינוי בצוואר הרחם, וכן, למרבה הצער גם תוצאות שליליות כוזבות.

החשיפה של גלית הייתה במסגרת אירוע השקה של עמותת "הבית של בר" בשיתוף המחלקות לעיצוב אופנה וטקסטיל בשנקר שהשיקו לרגל חודש המודעות לוירוס הפפילומה קולקציית T-SHIRTS בהשראת סיפורי החולות והמחלימות במטרה לעודד התחסנות וביצוע בדיקות סקר והכל במטרה להציל חיים. בקמפיין לוקחות חלק רופאות בכירות, משפיעניות ומחלימות מסרטן צוואר הרחם/

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully