וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רופא מומחה למחלות ממליץ על השיטה המינית לריפוי צינון - האם זה עובד?

עודכן לאחרונה: 10.1.2024 / 8:10

ד"ר פיל סיזר, מומחה לחיסוני שפעת, מציע לאנשים הסובלים מצינון ונזלת לקיים יחסי מין, דבר שלכאורה אמור לסייע להחלמתם, אך האם זה באמת עובד?

שיטה לשחרור אף סתום בתוך שניות/בימוי והגשה: ליאור נאור עריכה: אביב אירגז

הדבר האחרון שאנשים רוצים לעשות כשהם חולים זה סקס, אך לדברי ד"ר פיל סיזר, מומחה לחיסוני שפעת ומחלות, אחת מ"תרופות הסבתא" היעילות למחלות החורף היא - הרבה סקס. תשאלו את סבתא שלכם מה היא חושבת על זה.

המומחה הציע לסובלים משיעול ואף סתום לקיים יחסי מין עם הפרטנר שלהם - אם כמובן הוא מוכן לקחת את הסיכון או להתמודד עם הטרן אוף של האף המנוזל. כשעונת המחלות בעיצומה, מחקר חדש מתפרסם ושופך אור על היבט מוזר של דינמיקה זוגית במהלך מחלות חורף - הקלה על תסמיני הצטננות ברגעים אינטימיים.

במחקר שנערך לאחרונה על ידי STADA/Thornton & Ross, יצרני חומרי סיכה, נמצא כי 77 אחוזים מהבריטים שנמצאים בזוגיות מהססים לעסוק באינטימיות מינית כאשר אחד מבני הזוג חולה, מחשש להתפשטות חיידקים. על אף שזה אכן נשמע לא מפתה במיוחד, מחקרים מצביעים על כך שסקס יכול לא רק לפתוח זמנית אף סתום, אלא גם יכול להגביר את הייצור של האימונוגלובין A (IgA), שממריץ את המערכת החיסונית. למרבה הפלא, יש אנשים שממש מוצאים את עצמם משתוקקים לסקס כשהם מצוננים, כי הגוף מחפש בתת המודע שלו את מה שהוא יודע שיכול לסייע לו.

ד"ר סיזר דיבר על המשמעות של תמיכה במערכת החיסון באמצעות הרגלים בריאים והתחסנות. "זהו דיווח שמגיע בזמן, בעונה של זיהומים בדרכי הנשימה, בין אם אלו הנובעים משפעת, רינו-וירוס (הידוע גם בכינוי נגיף ההצטננות), נגיף הקורונה או אחד מווירוסי הנשימה הרבים האחרים. מגיפת הקורונה גרמה לנו לשקול מחדש לא רק את הרגישות האישית שלנו לזיהום ולמחלות פוטנציאליות כתוצאה מכך, אלא גם את ההשפעה של ההדבקה וההעברה של הנגיפים שלנו לאחרים", אמר לפי ה-Mirror.

מאמא ג'ון מתעטשת. Giphy
מה? זה לא מעורר לכם את החשק?/Giphy

"אנו יכולים לעזור לתמוך במערכת החיסונית הטבעית שלנו ולעזור לה להילחם בווירוסים הללו באמצעות תזונה בריאה, פעילות גופנית - בכל צורה שתהיה, ובאמצעות חיסונים. חיסוני שפעת מסייעים בהגנה מפני הזנים העיקריים של שפעת ועשויים גם לעזור לעצור את התפשטות המחלה לאנשים אחרים שעלולים להיות פגיעים יותר לזיהום".

המחקר הבלתי תלוי של STADA חקר את תשובותיהם של 32,000 נשאלים ברחבי העולם ומצא שנשים מתנגדות יותר לרעיון של סקס עם בן זוג חולה מאשר גברים, כאשר כמעט שליש מהגברים מוכנים לקחת את "הסיכון לחטוף חיידקים". שבעים וחמישה אחוז מהאנשים אפילו לא יאפשרו לבן זוגם לנשק אותם כשהם מצוננים, מחשש להידבק בנגיף.

לעוד סיפורים ביזאריים ומעניינים מהעולם - בואו לערוץ הווטסאפ שלנו

גבר חולה בשפעת. ShutterStock
סקס לכאורה מסייע נגד צינון ושפעת. האמנם?/ShutterStock

האם סקס באמת עוזר לנו להחלים?

לצערנו, אין הוכחה מדעית גורפת לכך שקיום יחסי מין כאשר חולים מרפא זיהום בדרכי הנשימה או מקצר את משך הזמן שלו. סקס אכן גורם לגוף לשחרר אנדורפינים, מה שיכול לגרום לכם להרגיש טוב יותר באופן זמני. עוררות מינית עשויה גם להקל באופן זמני על אף סתום. הסיבה לכך היא שאדרנלין גורם להתכווצות כלי הדם. הפחתת זרימת הדם לכלי הדם במעברי האף והסינוסים יכולה לעזור לכם לנשום טוב יותר. עם זאת, השפעות אלו אינן נמשכות זמן רב.

ישנם סיכונים לקיום יחסי מין כשאתם חולים, גם עבור החולה וגם עבור בן הזוג שלו. אלא אם כן המחלה שלכם קלה ובן הזוג שלכם בסדר עם הסיכון, עדיף לחכות עד שתבריאו לפני שתקיימו יחסי מין.

והאם הזעה עקב קיום יחסי מין מסייעת לשחרר את הנגיף החוצה?
לא. הזעה משחררת אנדורפינים לתחושה טובה, שבשילוב עם האנדורפינים המשתחררים מקיום יחסי מין, עשויים לגרום לכם להרגיש טוב יותר באופן זמני. עם זאת, אין ראיות לכך שהזעה יכולה לעזור לכם להתאושש מהר יותר מהצטננות או לשפר משמעותית את תסמיני הצינון שלכם.

עוד באותו נושא

בעולם גילו דבר חדש על השפעת וזה פשוט מבהיל

לכתבה המלאה
אישה מטפלת בגבר חולה. Jelena Zelen, ShutterStock
האם סקס יכול לעזור? אולי לזמן קצר - אבל זה לא שווה את הסיכון/ShutterStock, Jelena Zelen

אז לעשות סקס כשחולים, כדאי או לא?

התשובה היא לא. מחלות בדרכי הנשימה עוברות דרך טיפות ורוק. נשיקות, נשימות קרובות לפנים זה של זה, שיעול או התעטשות תוך כדי מגע קרוב הם דרך ברורה להפיץ חיידקים. אם יש לכם חום, סביר להניח שאתם מדבקים. חום יכול לגרום לכם לחוש בכאבים ועייפות, כך שברוב המקרים כנראה שלא תרצו לקיים יחסי מין גם ככה. גם אם יבוא לכם, עדיף לכם ולבן הזוג שלכם להמתין עד שתרגישו טוב יותר.

חום שכיח כאשר אתם חולים במחלות בדרכי הנשימה כמו שפעת או קורונה. אם יש לכם חום, מומחים ממליצים לדלג על אימוני פעילות גופנית. מכיוון שסקס הוא פעילות גופנית מתונה עד נמרצת, ייתכן שיהיה חכם לדלג על יחסי מין עד שהחום ייעלם. ודאו שאתם שותים הרבה מים במידה ואתם עושים פעילות מסוימת.

סקס כשחולים. Giphy
גם אם יבוא לכם, עדיף לכם ולבן הזוג שלכם להמתין עד שתרגישו טוב יותר/Giphy

לזרע יש יתרונות רפואיים?

הזרע עמוס בנוגדי חמצון, המפחיתים את הדלקת על ידי מאבק ברדיקלים חופשיים בגוף. הזרע מכיל גם מלטונין - הורמון שהמוח שלכם מייצר שמווסת את השינה. בתיאוריה, חשיפה לנוגדי חמצון ומלטונין בזרע אמורה לגרום לכם להרגיש טוב יותר, לישון טוב יותר כשאתם חולים, אך אין ראיות התומכות ביתרונות אלו.


עוד בנושא:
השיטה הכיפית הזאת לפתיחת אף סתום זכתה בפרס מדעי נחשב

חדשות טובות: מסתבר שקיום יחסי מין יעזור לכם לא לחלות בשפעת

זרע. ShutterStock
אין ראיות התומכות ביתרונות הבריאותיים של הזרע/ShutterStock

איך אתם יודעים שאתם מדבקים?

משך הזמן שאתם מדבקים משתנה לפי מחלה. רוב החיידקים הנפוצים יכולים להתפשט במהלך הימים הראשונים של התסמינים. אחרים יכולים להתפשט כל עוד קיימים סימפטומים. שפעת, למשל, מדבקת 24 שעות לפני תחילת התסמינים ועד שבעה ימים לאחר מכן. קורונה מדבקת יומיים לפני תחילת התסמינים ועד 10 ימים לאחר מכן.

וירוסים רבים יכולים לעבור הלאה גם לאחר שהתחלתם להרגיש טוב יותר. אם יש לכם מערכת חיסונית חלשה או מדוכאת, אתם עלולים להיות מדבקים למשך זמן רב יותר. אלא אם כן אתם יודעים בוודאות איזו מחלה יש לכם, עדיף לחכות עד שהסימפטומים יחלפו לחלוטין לפני קיום יחסי מין.

שקלו את בריאותו של בן הזוג שלכם! אם בן הזוג שלכם עדיין לא חולה, כנראה שהוא מעדיף להימנע מזה. גם לכם כדאי שלא להדביק אותו. לכם גם אם אחד הצדדים יוזם אינטימיות, כדאי לעצור את זה שם. שקלו כיצד המחלה שלכם עשויה להשפיע על בן/ת הזוג שלכם. האם הם נמצאים בקבוצת סיכון גבוהה שסביר להניח שיסבלו מתסמינים חמורים יותר מהאדם הממוצע? האם יש להם מערכת חיסונית מוחלשת עקב תרופות או מצבים רפואיים כלשהם? אם כן, זה כנראה לא סיכון ששווה לקחת.

לסיכום, סקס יכול להוביל לשחרור של אנדורפינים, מה שעשוי להעניק לכם הקלה זמנית בתסמינים. ההקלה תהיה קצרת מועד, עם זאת, ואתם עשויים גם להעביר את המחלה שלכם לבן/ת הזוג. יש להימנע מעיסוק בכל סוג של פעילות גופנית כשיש חום. עדיף להימנע מקיום יחסי מין עד שתרגישו טוב יותר ולא תהיו מדבקים. מחלות שונות מדבקות בשלבים שונים ולמשך זמנים שונים, ולכן הדרך הבטוחה ביותר היא לחכות עד שהסימפטומים ייעלמו לחלוטין לפני שאתם חוזרים להשתולל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully