וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעולם גילו דבר חדש על השפעת וזה פשוט מבהיל

עודכן לאחרונה: 3.1.2024 / 15:01

שכחו מקוביד ארוך (בעצם אל תשכחו כי הוא עוד כאן) והכירו את השפעת הארוכה - תופעה שגילו בשנה האחרונה בעקבות הקורונה. אז מה היא כוללת ומי בסיכון?

טריק תפוחי האדמה מרפא שפעת?/LauraKathleen

קוביד ארוך, מצב בו התסמינים נמשכים חודשים לאחר זיהום ב-SARS-CoV-2, משפיע על כ-10-20% מהאנשים. חוקרים מצאו כעת מצב דומה, הנקרא "שפעת ארוכה", שבו אנשים המאושפזים עם שפעת עונתית סובלים מהשפעות בריאותיות שליליות ארוכות טווח.

חוקרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת וושינגטון בסנט לואיס ומערכת הבריאות של סנט לואיס השוו גורמים שונים, כולל סיכונים למוות, אשפוזים בבתי חולים ותוצאות בריאותיות שליליות הקשורות למערכות איברים מרכזיות, הקשורות לנגיפים הגורמים לשפעת ולקורונה.

בשני המקרים, לחולים מאושפזים היה סיכון מוגבר למוות, אשפוז חוזר בבית החולים ובעיות באיברים מרובים ב-18 החודשים שלאחר הזיהום. הצוות גם מצא שהסיכון היה הגבוה ביותר 30 יום או מאוחר יותר לאחר ההדבקה הראשונית. הממצאים פורסמו בכתב העת The Lancet Infectious Disease.

אישה עם נזלת. DimaBerlin, ShutterStock
אישה עם נזלת/ShutterStock, DimaBerlin

"סקירה של מחקרים קודמים על COVID-19 לעומת שפעת התמקדה בקבוצה קצרת טווח וצרה של תוצאות בריאותיות. הגישה החדשה שלנו השוותה את ההשפעות הבריאותיות ארוכות הטווח של מגוון עצום של מצבים", הסביר עורך המחקר, ד"ר זיאד אל-עלי, מאוניברסיטת וושינגטון. "לפני חמש שנים, זה היה לא עלה בדעתי לבדוק את האפשרות של 'שפעת ארוכה'. לקח מרכזי שלמדנו מ-SARS-CoV-2 הוא שזיהום שנחשב בתחילה כגורם רק למחלה קצרה יכול גם להוביל למחלה כרונית. גילוי זה הניע אותנו להסתכל על תוצאות ארוכות טווח של COVID-19 לעומת שפעת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

הקורונה עדיין יותר אגרסיבית

החוקרים העריכו 81,280 חולים שאושפזו בשל קורונה בין מרץ 2020 ליוני 2022, ו-10,985 מאושפזים בשל שפעת עונתית בין אוקטובר 2015 לפברואר 2019. החוקרים ציינו כי מצב החיסון של המטופל לא השפיע על התוצאות. מטופלים שסבלו מקורונה עמדו בסיכון גבוה ב-50% למוות בהשוואה לאלו שחלו בשפעת עונתית במהלך 18 חודשי המעקב. לחולי קורונה היה גם שיעור גבוה יותר של סיכון כולל, אשפוזים בבתי חולים ובעיות בריאותיות למערכות איברים בהשוואה לאלו שנפגעו משפעת עונתית. עם זאת, שפעת היוותה סיכון גבוה יותר למערכת הריאות מאשר קורונה.

"זה אומר לנו שהשפעת היא באמת יותר נגיף נשימתי כמו שכולנו חשבנו ב-100 השנים האחרונות. לשם השוואה, COVID-19 הוא אגרסיבי יותר וחסר הבחנה בכך שהוא יכול לתקוף את מערכת הריאות, אבל הוא גם יכול להכות כל מערכת איברים וסביר יותר לגרום למצבים קטלניים או חמורים המערבים את הלב, המוח, הכליות ואיברים אחרים", אמר אל-עלי. בשני הזיהומים, הסיכון למוות ולנכות התרחש בחודשים שלאחר ההדבקה, לא בשלב החריף או ב-30 הימים הראשונים.

האם זה קורה גם בישראל?

"בתקופה זו אני עדה להרבה חולים אשר סבלו משפעת עונתית שאמורה לחלוף לאחר תקופה קצרה אשר חוזרים למרפאה עם סימפטומים של שפעת שאינה חולפת לעיתים לתקופות ממושכות וארוכות", מסבירה ד"ר קיי אלקרא, רופאת משפחה, מכבי שירותי בריאות מחוז צפון.

"מאז הקורונה הבנו במערכת הבריאות העולמית שהתופעה שקיימת בקורונה, שהיא סימפטומים ארוכי טווח, קיימת גם בשפעת, ובמיוחד בעונה הזאת אני עדה להרבה מטופלים בקהילה אשר סובלים מתופעות של שפעת ארוכה וסימפטומים שלא נעלמים לעיתים יותר מחודש".

התופעות בהתחלה הם תופעות של שפעת רגילה שכולנו מכירים, חום גבוה, נזלת, שיעול, חולשה כללית לעיתים אף קיצונית. אבל במחקר שפורסם לאחרונה אנו עדים לתופעה של חולים שנדבקים בשפעת ולאחר יותר מחודש מתקשים לחזור לשגרה בשל סימפטומים שאינם חולפים, לעיתים גם אחרי תקופות מאוד ארוכות של 18 חודשים ויותר".

הא מוסיםה כי "למרות שהחוקרים מאוניברסיטת סנט לויס בארה"ב ציינו שמצב החיסון של המטופל לא השפיע על התוצאות עד עכשיו, חשוב לציין שחיסונים מצילי חיים, חשוב מאוד להתחסן כל שנה בתחילת עונות המעבר ושכל חולה במיוחד עם מחלות רקע אשר חלה בשפעת ומתקשה עם סימפטומים ארוכי טווח חייב לגשת לרופא המשפחה על מנת להתאים לו טיפול שיעזור לו להקל לטווח הארוך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully