וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתונים ראשונים: עד כמה יעיל חיסון השפעת השנה במניעת מחלה קשה ואשפוזים?

דורון קופרשטין

עודכן לאחרונה: 20.9.2023 / 7:33

חדשות טובות: החיסון לשפעת, שכבר ניתן בקופות החולים, אמור לעבוד טוב השנה. מנתונים מוקדמים מחמש מדינות בדרום אמריקה, שם עונת החורף החלה במרץ, הצליח החיסון למנוע יותר ממחצית מכלל האשפוזים הקשורים בשפעת. הרכב החיסון שם זהה לזה שנקבל בישראל

חיסוני שפעת במאוחדת בתל אביב 
6 בספטמבר 2022. ראובן קסטרו
ההימור השנה הצליח. חיסון לשפעת/ראובן קסטרו

בכל שנה, זנים שונים של שפעת גורמים לתחלואה, מה שאומר שהחיסון השנתי לשפעת הוא תמיד עניין של הימור. פעמיים בשנה, ארגון הבריאות העולמי מתייעץ עם מומחים מרחבי העולם כדי לסייע במתן המלצותיו לגבי אילו זנים צריכים להיות ממוקדים בזריקות שיקבלו תושבי העולם בחצי הכדור הצפוני והדרומי. תחזיות המומחים לא תמיד מושלמות, וזו הסיבה שיעילות חיסון השפעת משתנה משנה לשנה.

אלא שנתונים ראשוניים שפורסמו על ידי המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) מראים שההימור של השנה ככל הנראה הצליח. חיסוני השפעת, בהם השתמשו בתחילת עונת השפעת של חצי הכדור הדרומי, כשאנחנו היינו בעונות האביב והקיץ, עשו עבודה טובה בהרחקת אנשים מבית החולים, מה שמרמז שנראה תוצאות דומות במהלך עונת השפעת הקרובה גם פה בישראל (ובאירופה ובארה"ב). המדינות מהן נאסף המידע הן פרגוואי, ברזיל, ארגנטינה, אורוגוואי וצ'ילה.

נתוני אמצע העונה מבוססים על מידע של כ-3,000 חולים שאושפזו בין מרץ ליולי השנה, ומתמקדים בקבוצות בסיכון גבוה, אליהן מכוונים רשויות הבריאות את הקמפיינים השנתיים לקבלת חיסון לשפעת, כמו ילדים צעירים, קשישים ואנשים עם מחלות רקע.

החיסונים הפחיתו 52% מהאשפוזים במבוגרים, ו-70% בקרב ילדים

על-פי הנתונים האלו - חיסוני השפעת מנעו כמחצית מכלל האשפוזים הקשורים לשפעת בקרב ילדים צעירים, מבוגרים ואנשים עם מחלות רקע במהלך החודשים הראשונים של עונת השפעת בחמש המדינות בדרום אמריקה. נתונים אלו מגיעים מדו"ח ה-CDC, שמתבסס על נתוני אשפוזים הקשורים למחלות נשימה, שנאספו על ידי כמעט 500 בתי חולים באותן מדינות.

החיסונים הפחיתו את הסיכון לאשפוזים כתוצאה ממחלת השפעת בכ-52%, יעילות דומה לזו שנרשמה בחצי הכדור הצפוני במהלך עונת השפעת האחרונה (2022-2023). היעילות נגד אשפוזים עלתה ל-70% בקרב ילדים בני שש ומטה וירדה לכ-38% בקרב מבוגרים בגילאי 60 ומעלה.

"מחלות נשימתיות ושפעת הן הגורם המרכזי לאשפוזים ועומסים כבדים במחלקות הפנימיות בבתי החולים ברחבי הארץ", אומר לוואלה! בריאות פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית ומנהל מחלקה פנימית בביה"ח בלינסון. "תוצאות מחקר זה מחזקות את העובדה כי החיסון הנו הדרך היעילה ביותר למנוע את סיבוכי המחלה, לשמור על הבריאות ולמנוע אשפוזים מיותרים".

"תוצאות מחקר זה מחזקות את העובדה כי החיסון הנו הדרך היעילה ביותר למנוע את סיבוכי המחלה, לשמור על הבריאות ולמנוע אשפוזים מיותרים"

עם זאת, אין ערובה שמה שקורה בחצי הכדור הדרומי יחזור על עצמו בחצי הכדור הצפוני, אבל מומחים משתמשים לעתים קרובות בעונת השפעת המוקדמת יותר כדי לחזות מה צפוי לקרות בשאר העולם. ומכיוון שהחיסון שנעשה בו שימוש בחצי הכדור הצפוני השנה דומה לזה שבו נעשה שימוש בחצי הכדור הדרומי, הערכות היעילות המוקדמות מעודדות.

רשויות הבריאות בארץ ובעולם ממליצות בדרך-כלל לקבל את החיסון נגד שפעת עד סוף אוקטובר, במיוחד אם אתם בסיכון גבוה למחלה קשה עקב גיל או מחלות רקע שונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully