וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תזהו מתי הגיהוקים שלכם עשויים להיות מסוכנים - ולא רק בגלל הריח

24.12.2023 / 0:12

תכיפות הגיהוקים שלכם והריח עשויים לחשוף פרטים מטרידים על מצבכם הבריאותי - ואפילו לסמן לכם מתי כדאי ללכת להיבדק. כך תזהו מה פירוש של כל גיהוק שלכם

הצעירה שלא הפסיקה לשהק במשך 8 שנים/מערכת וואלה! NEWS

כשאתם לבד זו תחושה משחררת, כשאתם בדייט זה מביך למות וכשאתם עם חברים זה עשוי להיות גם משעשע, אבל גיהוק הוא בדרך כלל דבר שכולנו נוהגים להתעלם או לפחות מניסם להתעלם ממנו. כעת מומחים מציעים לא להתעלם, כי יש מקרים שגרעפסים יכולים להעיד על מצב רפואי שזקוק לטיפול.

הריח, התדירות והטעם עשויים להשתנות בהתאם לתזונה שלכם ולבריאותכם הכללית. לפי ההסבר של Mayo Clinic, גיהוק זו הדרך של הגוף שלנו להוציא עודפי אוויר ממערכת העיכול העליונה. מחקר משנת 2020 שפורסם ב-Springer מוכיח שזה לגמרי נורמלי לגהק עד 30 פעמים ביום - מה שנשמע אולי הרבה, אבל הכמות הזו לא תמיד מעידה על בעיה. באופן טבעי, תדירות הגיהוקים משתנה מאדם לאדם, והיא תלויה בתזונה שלו או בתרופות שהוא נוטל. אולם, כאשר הגיהוקים משפיעים על איכות החיים ופוגמים בפעילות היומיומית, יתכן שמדובר בסימן למשהו רציני יותר שחשוב לבדוק אותו.

הנה 4 מקרים שכדאי לשים לב אליהם:

אישה מגהקת. ShutterStock
מקרים בהם גיהוק יכול להעיד על בעיה בריאותית/ShutterStock

1. תחושת נפיחות וכאבי בטן - סימן לתסמונת המעי הרגיז או לכיבים

מגהקים לצד תסמינים אחרים של מערכת העיכול כגון נפיחות, כאבי בטן, עצירות ושלשולים? זה יכול להצביע על תסמונת המעי הרגיז (IBS). שירות הבריאות הלאומי מעריך שאחד מכל שמונה אנשים בבריטניה סובלים במידה מסוימת מתסמונת המעי הרגיז אם כי רבים מהם לא אובחנו רשמית.

התסמונת ששכיחה יותר בקרב נשים אינה מסוכנת ואינה מרמזת על מחלה קשה. עם זאת, במקרים רבים התסמינים פוגמים באיכות החיים ומקשים על התפקוד היומיומי. אם אתם חושדים שאתם סובלים מהתסמונת, מומלץ להיבדק אצל רופא המשפחה. הוא עשוי לשלול בעיות אחרות כגון כיב קיבה.

כיב הוא פצע או נגע הנוצר בדופן הקיבה, שם נמצאים חומצה ופפסין. התסמין השכיח ביותר של כיב קיבה הוא כאב שורף או מכרסם במרכז הבטן. מחקרים רבים מעידים על נוכחות זיהום בקטריאלי, הנגרם על-ידי חיידק המכונה הליקובקטר פילורי (Helicobacter Pylori) כגורם למחלה. זיהומים ותרופות אנטי דלקתיות כמו איבופרופן יכולים לעורר את המצב. אם לא מטפלים, רירית הקיבה עשויה לפעמים לחסום את תנועת המזון דרך מערכת העיכול, מה שעלול להיות מסכן חיים. סובלים מכאב פתאומי וחד בבטן שמחמיר בהתמדה? כדאי מאוד לבקר את רופא המשפחה. כמובן שיש לגשת מיד למיון אם אתם מתחילים להקיא דם.

2. צרבות - מחלת ריפלוקס גסטרו-וושט (GORD)

צרבת היא שכיחה ביותר ומשפיעה על עד אחד מכל ארבעה מבוגרים בבריטניה, על פי ארגון הצדקה Guts UK. זה בדרך כלל סימפטום של מצב המכונה ריפלוקס חומצי - המתרחש כאשר חומצת הקיבה מגיעה עד הגרון. לפעמים, זה גם יכול לגרום לגהוקים.

אם זה ממשיך לקרות או הופך לכאוב מאוד, הדבר יכול להעיד על מחלת ריפלוקס גסטרו-וופגיאלי או צרבת כרונית (GERD). עם GERD, הזרימה חזרה של חומצת הקיבה מתרחשת באופן כרוני וגורמת לנזק לגוף לאורך זמן. אם לא מטפלים, זה עלול להוביל לתסמונת בארט, תהליף בו משתנה אפיתל הוושט בחלקו התחתון מקשקשי לעמודי בלוטי. תהליך זה הוא גורם הסיכון העיקרי לאדנוקרצינומה של הוושט. אדנוקרצינומה הוא סוג גידול אופייני לסרטן המעי הדק, אך גם לסוגי סרטן אחרים כמו סרטן הוושט.


עוד בבריאות:
זה עובד! דבש עם שום היא תרופת הסבתא המושלמת לצינון ושפעת - וזאת הסיבה

הוכח מדעית: גברים סובלים יותר כשהם חולים - אז נשים, תפסיקו לצחוק עליהם

צרבת. ShutterStock
צרבות חוזרות המלוות בגיהוקים יכולות להעיד על בעיה/ShutterStock

3. גיהוקים מסריחים - הליקובקטר פילורי

גיהוקים שמריחים כמו ביצים רקובות, סליחה על התיאור, בדרך כלל אינם מזיקים למרות הריח המובחן. לפי ה-NHS, גיהוק גופריתי שקורה לעיתים רחוקות עלול לנבוע ממשהו שאכלתם, במיוחד אם זה עתה אכלתם מזונות עתירי גופרית, כמו ביצים. עם זאת, גיהוקי גופרית תכופים יכולים להיות סימן לזיהום במערכת העיכול הנגרם על ידי חיידקי הליקובקטר פילורי. אם אתם סובלים מזה, סביר להניח שתחוו גם תסמינים אחרים כגון התכווצויות בטן, בחילות, הקאות ושלשולים.

זיהום הליקובקטר פילורי עשוי להיות קיים ביותר ממחצית מאוכלוסיית העולם. רוב האנשים לא מבינים שיש להם זיהום הליקובקטר פילורי כי זה לא תמיד מלווה במחלה. אם אתם מפתחים תסמינים, הרופא שלכם יציע לכם להיבדק או יאפשר טיפול באנטיביוטיקה. אם הדבר לא יטופל, הוא יכול לפעמים להוביל להתפתחות כיבים או חלילה לסרטן הקיבה.

מזונות ומשקאות מסוימים יכולים גם כן לגרום לגיהוקים להריח רע. משקאות תוססים, כמו קולה או בירה, גורמים ליצירת גזים על ידי הגברת האוויר בבטן. ירקות מסוימים, כמו כרוב ניצנים, ברוקולי, כרוב, אספרגוס וכרובית, גורמים גם כן לעודף גזים. הסיבה לכך היא שצמחים שמכילים הרבה סיבים, מותססים על ידי חיידקים במעי הגס ומייצרים גז בתהליך הזה. עם זאת, מזונות אלה בריאים מאוד, אז אולי כדאי להתייעץ עם רופא לפני שאתם מוותרים עליהם.

חשוב לדעת!

איך בכלל מבדילים בין שיהוק לגיהוק?

לכתבה המלאה

4. גיהוק מוגזם - סרטן

על אף שהכותרת מלחיצה, אין צורך להיכנס לפאניקה. גיהוק מוגזם יכול שלא להעיד על כלום אך גם יכול להיות סימן לסוגים מסוימים של סרטן במערכת העיכול, כגון סרטן הקיבה, הלבלב או הוושט. זה קורה כאשר הגידול חוסם את מערכת העיכול של האדם, כלומר גז מצטבר בקיבה.

חשוב לציין שגיהוק מוגזם לבדו אינו בדרך כלל סימפטום סרטני. סביר יותר להצביע על סרטן אם החולה חווה ירידה בלתי מוסברת במשקל, חום ודימום לצד הגיהוק, כך מסבירים ב-Cancer Research UK. אל תדחו פנייה לרופא משפחה אם יש לכם את התסמינים הללו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully