וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מין אוראלי הוא כיום גורם הסיכון המוביל לסרטן הגרון - יותר מעישון"

10.11.2023 / 0:03

רופאה חשפה מידע מטריד: מין אוראלי מסוכן יותר מעישון כשזה מגיע לסרטן הגרון. הגורם העיקרי לסרטן זה הוא וירוס הפפילומה האנושי שמועבר באמצעות מין אוראלי

בווידיאו: נשיקה יכולה לגרום גם לסרטן הפה/מערכת וואלה

במהלך שני העשורים האחרונים חלה עלייה דרסטית ומדאיגה בהתפשטות סרטן הגרון במערב, עד כדי כך שיש שמכנים זאת מגיפה. הסיבה לכך היא עלייה גדולה בסוג מסוים של סרטן הגרון הנקרא סרטן הפה והלוע (אזור השקדים והחלק האחורי של הגרון). הגורם העיקרי לסרטן זה הוא וירוס הפפילומה האנושי (HPV), שהוא גם הגורם העיקרי לסרטן צוואר הרחם. סרטן הפה והלוע הפך כעת נפוץ יותר מסרטן צוואר הרחם בארה"ב ובבריטניה ומאות מקרים שלו מתועדים מדי שנה גם בישראל.

HPV מועבר מינית, בעיקר דרך מין אוראלי. גורם הסיכון העיקרי הוא מספר השותפים המיניים במהלך החיים. לאלה שהיו להם שישה או יותר פרטנרים מיניים בחיים יש סיכוי גבוה פי 8.5 לפתח סרטן הפה והלוע, מאשר אלה שאינם מבצעים מין אוראלי.

על אף שהאגודה האמריקנית לסרטן ציינה את השימוש בטבק כגורם הסיכון מספר 1 למחלה, ד"ר דריה סדובסקאיה הצהירה בסרטון שהפך לוויראלי בטיקטוק שדווקא המין האוראלי מסוכן יותר. "האם את טוענת שמין אוראלי הוכח כגורם מספר אחת לסרטן הגרון?" משתמש אחד בטיקטוק שאל את ד"ר סדובסקאיה, שהגיבה בשיתוף סרטון בו קבעה: "כן, כך אמרתי".

האגודה האמריקנית לסרטן אכן מציינת שמין אוראלי הוא גורם פוטנציאלי לסרטן הגרון, בהתחשב בכך שנגיף הפפילומה האנושי עשוי להיות מועבר במהלך האקט. HPV הוא הזיהום השכיח ביותר המועבר במגע מיני, כשההערכה היא כ-13 מיליון מקרים חדשים בארה"ב מדי שנה. זה כל כך נפוץ שלפי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן, "כמעט כל הגברים והנשים הפעילים מינית נדבקים בנגיף בשלב מסוים בחייהם".

בעוד HPV בדרך כלל חולף מעצמו תוך שנתיים, רוב האנשים לא יודעים שיש להם את זה - כלומר הם יכולים להפיץ את המחלה מבלי לדעת. "גברים נוטים יותר לפתח סרטן הגרון במהלך ביצוע מין אוראלי בנשים, מכיוון שנשים נוטות יותר לשאת את נגיף ה-HPV באזור איבר המין שלהן", הצהירה סדובסקיה. אכן, גברים מושפעים באופן משמעותי יותר מסרטן הפה והלוע הקשור ל-HPV, כאשר שיעורי האבחון עולים ב-2.8% מדי שנה בקרב גברים בין השנים 2015 ל-2019, לפי ה-ACS. עם זאת, השיעורים עלו גם ב-1.3% בקרב נשים, כאשר סדובסקיה מייעצת לגברים להשתמש בקונדומים אם הם זוכים לקבל מין אוראלי.

עוד בנושא:
בלוטה בצוואר, קושי בבליעה וכאב אוזניים: הסרטן שאתם פחות מכירים

מה הקשר בין מין אוראלי וסרטן הפה?

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
@drnosebest Oral s?x can cause throat cancer due to HPV (human papilloma virus) which is the most common s?xually transmitted infection. Prevention is KEY! Prevention➡️ HPV ?, condoms, dental dams, abstinence?, stop smoking and drinking alcohol, less partners? What questions do you have? Go follow my IG page for more info?? #hpvawareness #throatcancer #throatcancerawareness #drnosebest #earnosethroat ♬ original sound - Dr. Nose Best

"רובנו נדבקים בזיהומי HPV ומסוגלים להיפטר מהם לחלוטין"

מחקרים על מגמות התנהגותיות מראים שמין אוראלי נפוץ מאוד במדינות מסוימות. במחקר שערך הישאם מהאנה, פרופסור מהמכון למדעי הסרטן והגנום באוניברסיטת ברמינגהם, בקרב כמעט 1,000 אנשים שעברו כריתת שקדים מסיבות שאינן סרטניות בבריטניה, 80% מהמבוגרים דיווחו כי ביצעו מין אוראלי בשלב מסוים בחייהם. עם זאת, רק חלק קטן מאותם אנשים מפתחים סרטן הפה והלוע. "התיאוריה הרווחת היא שרובנו נדבקים בזיהומי HPV ומסוגלים להיפטר מהם לחלוטין", אמר הפרופסור, "עם זאת, מספר קטן של אנשים אינם מסוגלים להיפטר מהזיהום, אולי בגלל פגם בהיבט מסוים של המערכת החיסונית שלהם. באותם חולים, הנגיף מסוגל להשתכפל ברציפות ולאורך זמן משתלב במקומות אקראיים ב-DNA של המארח, שחלקו עלול לגרום לתאי המארח להפוך לסרטניים".

הסרטון של "ר דריה סדובסקאיה צבר מאות אלפי צפיות, אך רבים סירבו להימנע ממין אוראלי על אף הסיכונים. "זה לא יעצור בעדי", כתב אחד בתגובה.

השחקן מייקל דאגלס סיפר ב-2013 ל-Guardian שמין אוראלי הוא הגורם המרכזי לסרטן הגרון. "מבלי להיות ספציפי מדי, הסרטן המסוים הזה נגרם על ידי HPV, שמקורו למעשה במין אוראלי", הוא הצהיר אז.

ניתן להתחסן נגד זה?

על פי נתוני המרכז לבקרת מחלות ומניעתן, 41% מבני הנוער מגיל 15 עד 19 מבצעים מין אוראלי. צעירים בגילאי 15 עד 24 היו אחראים לכמעט מחצית מ-26 מיליון זיהומי STD חדשים ב-2018.

עם זאת, יש תקווה שהחיסון נגד HPV יכול לסייע בהפחתת שיעור החולים בסרטן הגרון בעתיד. חיסון נגד HPV בנערות צעירות יושם במדינות רבות כדי למנוע סרטן צוואר הרחם. יש כיום הוכחה גוברת, אם כי עדיין עקיפה, לכך שהחיסון עשוי להיות יעיל גם במניעת זיהום HPV בפה. יש גם כמה ראיות המצביעות על כך שגם גברים מוגנים על ידי "חסינות עדר" במדינות שבהן יש כיסוי חיסוני גבוה אצל נשים (מעל 85%). ביחד, זה עשוי להוביל בתקווה בעוד כמה עשורים להפחתת סרטן הפה והלוע.

זה טוב ויפה אבל זה לא מבטיח הגנה ברמה האישית - במיוחד בעידן זה של טיסות בינלאומיות - כשניתן להידבק מקיום יחסי מין עם אדם ממדינה שאינה מחוסנת. ההנחיה הנוכחית בארה"ב ממליצה לבני 11 ו-12 לקבל שתי מנות של חיסון HPV, אך מאשרים לאנשים מגיל 9 עד 26 לקבל את החיסון אם ירצו בכך. עם זאת, רק כ-54% מהמתבגרים קיבלו את החיסון נכון לשנת 2020. במדינות אחרות חלק גדול באוכלוסיה מתנגד לחיסון בשל חששות הנוגעות לתפעות לוואי או שמא זה יעודד הפקרות. באופן פרדוקסלי, ישנן כמה עדויות ממחקרי אוכלוסיה שלפיהן במאמץ להימנע מקיום יחסי מין מלאים, צעירים עשויים לעסוק יותר במין אוראלי, לפחות בהתחלה.

ד"ר אריק אדג'י בואקיה בחן את חוסר המידע סביב HPV עבור האגודה האמריקאית לחקר הסרטן מוקדם יותר השנה. "ניתן למנוע מעל 90% ממקרי הסרטן הקשורים ל-HPV עם חיסון ה-HPV, אך יש לבצע מחקרים נוסעים ולעורר מודעות לכך", הוא קבע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully